Maskinen skall användas för att fräsa trä, problemet är att jag är totalt okunnig i vad man behöver och hur man får ihop allt (men har inte helt tummen mitt i handen dock) så det är här alla kunniga här kommer in i bilden.
Här är några initiala frågor och funderingar.
0. Vad gäller dimensionen tror jag att jag klarar mig gott och väl med 1m långt och typ 60cm brett. Höjdled, där är det väl knappast lönt att ha mer än någon enstaka dm?
1. Du behöver ett bord som arbetsstycket spänns fast i. Jag har sett bord av trä och sen lite skenor och någon form av inspännings skruvar. Det känns som en baggis att bygga jämfört med mycket annat.
2. Sedan har du en stor grej som åker längs bordet (x-riktningen?). Denna verkar glida på rör. och drivas av en motor samt trapetsgängad stång. På samma sätt verkar den grej som åker tvärsöver också drivas på detta sätt. Jag antar att höjning och sänkning av själva fräsverktyget styrs på liknande sätt?
Finns det alternativ, eller är detta bästa sättet?
När det glider på rör, skall man sätta dit kullager eller hur gör man?
3. Skall man bygga i MDF eller aluminium? MDF känns billigare, men kanske skall man ha lite alu också? Eller någon annan metall? Till vilka delar?
Vad kommer hela åbäket väga ungefär?
4. Själva fräsen, går det med vilken dremel eller proxxon grej som helst? Proxxon har en trevlig liten handöverfräs som kanske skulle passa.
5. Lämna gärna förslag på lämpliga rör man använder, vilka kullager, vilka trapetsgängade stänger, vad man använder för att flytta allt, d.v.s. vad det är för något som rullar mot trapetsstängerna och gör att allt flyttar sig.
Och framför allt: vilka dimensioner?
6. Sen kommer vi till styrningen. Jag läste att det fanns bra program, EMC2 hette något, men jag är som sagt var helt okunnig här.
Stegmotorer verkar det som man skall använda, vilka? Hur vet man att de orkar dra runt på hela kalaset? Hur skall dessa kopplas? Hur kopplar man allt till en dator?
Innefattar detta en massa lödande och testande av komponenter? Det är väl min största fasa då elektronik inte är mitt gebit.
7. Värmeutveckling? Behöver man kyla?
Som ni märker så börjar jag verkligen från scratch.
Jag tänkte försöka sammanfatta hela arbetet på min hemsida allt eftersom arbetet fortgår så det kan hjälpa andra förtvivlade själar i framtiden.