Snälla, hjälp mig bygga en CNC fräs.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Gunnar
Kontakt:

Snälla, hjälp mig bygga en CNC fräs.

Inlägg av Gunnar »

Hej alla. Jag sitter här och dreglar över alla fina bilder och inser att jag måste också ha en CNC maskin.

Maskinen skall användas för att fräsa trä, problemet är att jag är totalt okunnig i vad man behöver och hur man får ihop allt (men har inte helt tummen mitt i handen dock) så det är här alla kunniga här kommer in i bilden.

Här är några initiala frågor och funderingar.

0. Vad gäller dimensionen tror jag att jag klarar mig gott och väl med 1m långt och typ 60cm brett. Höjdled, där är det väl knappast lönt att ha mer än någon enstaka dm?

1. Du behöver ett bord som arbetsstycket spänns fast i. Jag har sett bord av trä och sen lite skenor och någon form av inspännings skruvar. Det känns som en baggis att bygga jämfört med mycket annat.

2. Sedan har du en stor grej som åker längs bordet (x-riktningen?). Denna verkar glida på rör. och drivas av en motor samt trapetsgängad stång. På samma sätt verkar den grej som åker tvärsöver också drivas på detta sätt. Jag antar att höjning och sänkning av själva fräsverktyget styrs på liknande sätt?

Finns det alternativ, eller är detta bästa sättet?
När det glider på rör, skall man sätta dit kullager eller hur gör man?

3. Skall man bygga i MDF eller aluminium? MDF känns billigare, men kanske skall man ha lite alu också? Eller någon annan metall? Till vilka delar?
Vad kommer hela åbäket väga ungefär?

4. Själva fräsen, går det med vilken dremel eller proxxon grej som helst? Proxxon har en trevlig liten handöverfräs som kanske skulle passa.

5. Lämna gärna förslag på lämpliga rör man använder, vilka kullager, vilka trapetsgängade stänger, vad man använder för att flytta allt, d.v.s. vad det är för något som rullar mot trapetsstängerna och gör att allt flyttar sig.
Och framför allt: vilka dimensioner?

6. Sen kommer vi till styrningen. Jag läste att det fanns bra program, EMC2 hette något, men jag är som sagt var helt okunnig här.
Stegmotorer verkar det som man skall använda, vilka? Hur vet man att de orkar dra runt på hela kalaset? Hur skall dessa kopplas? Hur kopplar man allt till en dator?
Innefattar detta en massa lödande och testande av komponenter? Det är väl min största fasa då elektronik inte är mitt gebit.

7. Värmeutveckling? Behöver man kyla?

Som ni märker så börjar jag verkligen från scratch.
Jag tänkte försöka sammanfatta hela arbetet på min hemsida allt eftersom arbetet fortgår så det kan hjälpa andra förtvivlade själar i framtiden. :?
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Hej Gunnar!
Det låter som att du är ganska ny på CNC (det är jag också) men några av dina frågor borde du kunna hitta svar på själv här i forumet. Har du provat sökfunktionen som finns längst upp i forumet? Jag vet att den inte är den bästa, men om du själv lägger ner *lite* jobb först så kommer du ha färre frågor och kanske mer specifika frågar. Det blir då både lättare att svara och fler kommer orka engagera sig för att hjälpa dig :D

Många i forumet har redan redogjort för olika för- och nackdelar med olika materialval och lösningar. Alla har sin fördel eller nackdel, det beror VÄLDIGT mycket på dig, dina krav och kanske framförallt din ekonomi!

Börja med att söka och så återkommer du sen 8)

/PeterH
ie
EF Sponsor

Inlägg av ie »

Om du läser Jojjes tråd om Lillsyrran från början så kommer du att se att många av dina frågor besvaras där, under utvecklingsarbetet med Lillsyrran.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Snälla, hjälp mig bygga en CNC fräs.

Inlägg av Meduza »

Gunnar skrev: 0. Vad gäller dimensionen...
Dom dimensioner du har angivit är en rätt stor CNC-maskin, min är bara 1/4 av den storleken...
Jag skulle råda dig till att läsa dessa trådar från början till slut så får du svar på många frågor:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=18590
http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=17697
http://cnczone.com/forums/showthread.php?t=17279
Det är mycket text, men det finns mycket info i trådarna...
Gunnar skrev: 1. Du behöver ett bord som arbetsstycket spänns fast i. Jag har sett bord av trä och sen lite skenor och någon form av inspännings skruvar. Det känns som en baggis att bygga jämfört med mycket annat.
Du tänker nog på t-spårs bord som på lillasyrran, det är ett av alla sätt
att göra det på, går också tex att borra massa hål som man sätter islagsmuttrar under så att man kan skruva ner i dom.
Gunnar skrev: 2. Sedan har du en stor grej som åker längs bordet (x-riktningen?). Denna verkar glida på rör. och drivas av en motor samt trapetsgängad stång. På samma sätt verkar den grej som åker tvärsöver också drivas på detta sätt. Jag antar att höjning och sänkning av själva fräsverktyget styrs på liknande sätt?
Finns det alternativ, eller är detta bästa sättet?
När det glider på rör, skall man sätta dit kullager eller hur gör man?
Läs trådarna och titta på bilderna så kommer nog få en bättre uppfattning
än vad jag kan ge på ett par rader text här, principen är enkel med rör och kullager.

En annan variant är riktiga linjärgejdrar, men dom kostar rätt duktigt,
du kan ta en titt på tex www.thk.se och www.igus.se
Gunnar skrev: 3. Skall man bygga i MDF eller aluminium? MDF känns billigare, men kanske skall man ha lite alu också? Eller någon annan metall? Till vilka delar?
Vad kommer hela åbäket väga ungefär?
Det beror helt på hur du vill göra, jag bygger min helt i aluminum och stål,
men många har goda erfarenheter med MDF-byggen för trä.
Vikt... mer än du tror... garanterat...
Gunnar skrev: 4. Själva fräsen, går det med vilken dremel eller proxxon grej som helst? Proxxon har en trevlig liten handöverfräs som kanske skulle passa.
Beror helt på vad du ska bearbeta med den och i vilka farter.
Många av oss som har köpt lillasyrror har också beställt 800 eller 1050w
fräsmotorer från kress i tyskland, dessa är 8-10ggr kraftigare än vad dom
vanliga dremel-verktygen är och klarar betydligt mera vad fräskraft gäller.
Gunnar skrev: 5. Lämna gärna förslag på lämpliga rör man använder, vilka kullager, vilka trapetsgängade stänger, vad man använder för att flytta allt, d.v.s. vad det är för något som rullar mot trapetsstängerna och gör att allt flyttar sig.
Och framför allt: vilka dimensioner?
Man brukar ha trapetsmuttrar för att överföra rörelsen till vagnen.
Dimensioner... ta och titta på andras byggen, dimensionera efter vad du tror fungerar...
Gunnar skrev: 6. Sen kommer vi till styrningen. Jag läste att det fanns bra program, EMC2 hette något, men jag är som sagt var helt okunnig här.
EMC2 finns på www.linuxcnc.org, läs manualen så blir du lite klokare.
Gunnar skrev: Stegmotorer verkar det som man skall använda, vilka? Hur vet man att de orkar dra runt på hela kalaset? Hur skall dessa kopplas? Hur kopplar man allt till en dator?
Man får antingen dimensionera efter vad man ser att andra använder på sina byggen
eller så får man försöka räkna på det (svårt att veta alla variabler)

Stegmotorerna kopplas till drivkort som kopplas till strömkälla och ett breakoutkort som i sin tur kopplas till datorn.
För ett bygge i denna storleken rekkomenderar jag geckodrives (www.geckodrive.com) som drivkort och breakoutkort från www.cnc4pc.com.
Gunnar skrev: Innefattar detta en massa lödande och testande av komponenter? Det är väl min största fasa då elektronik inte är mitt gebit.
Det beror helt på hur mycket du köper färdigt, det behöver inte alls bli så mycket sådant.
Gunnar skrev: 7. Värmeutveckling? Behöver man kyla?
Beror helt på vilka material man kör och i vilken fart,
aluminium och plexi bör vätskekylas medans trä klarar sig bra utan.
Gunnar
Kontakt:

Inlägg av Gunnar »

Tack för alla tips. Jag skall fortsätta läsa här på forumet och se vad jag kan komma fram till.

Jag kom dock på en fråga.

Hur gör man då om man måste fräsa runt alla kanterna på ett föremål? Då kommer ju alla inspännings prylar vara i vägen för fräsen. Stannar man fräsen då, ändrar fastspänningen, och startar sedan igen?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Lite kul. Jag tycker dina frågor kommer lite "bakifrån". :D

Men, titta lite mer ingående om Lazy-cam, så ser du hur dom har "löst" problemet. Annars så löser det sig så fort du har en fungerande fräs.
Gunnar
Kontakt:

Inlägg av Gunnar »

jojje, där ser du! Jag har ju verkligen ingen aning om det här. Men det löser sig väl säkert med tiden. Skall kolla.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

bakifrån?

Top-down and bottom-up design. jag tycker det låter som en bra idé att fundera över hur man ska spänna fast arbetsstycket innan man designar maskinen ;)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Det man också kan tänka på att det finns två olika basdesigner när man bygger hobby-cnc.

Antingen Moving Gantry eller Moving Table, ett bra exempel på moving gantry är jojjes lillasyrra, och ett bra exempel på en moving-table design är väl mitt bygge:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 034#234034
Skriv svar