Meduza skrev:EDIT:
Jojje, men blir inte portalen väldigt lång då, borde ju bli dyrare skenor där i stället?
Nejdå, det skulle nog funka bra för dig också.
Vänd på plattan 90 grader. Du kan iaf inte fräsa så långa saker, bara hälften av längden den kan åka. Då har du ungefär samma som portalen är bred.
Nej det är sant, det droppar på rätt bra här utanför mitt öppna fönster också, som tur är så regnar det lite åt andra hållet, så jag kan ha mitt fönster öppet och få in sval luft utan att det regnar in
EDIT: Då ska jag placera den långa axeln på portalen va, eller ska jag fortfarande ha dom långa skruven och skenorna där dom är men bara vända bordet?
Det är ju sant, men nu så är det så att dom skenorna som är utritade på bilden är sådana som jag redan har köpt till rätt bra priser på eBay och redan har...
Vagnen på portalen ska åka längsta avståndet.
Bordet ska åka dubbla kortaste avståndet.
Det blir nog ganska fyrkantigt.
En annan fördel är att du kan ha långt längstaavstånd pga att portalen blir väldigt styv om du bygger den rätt. Den ska ju inte röra på sig, så den kan överdimensioneras utan "risk".
Jag skissade lite snabbt på det och insåg att jag inte kan använda dom kortare skenorna till bordet pga att jag bara har tre vagnar till dom, detta fungerar i ett triangelmontage på Y-axeln men inte till arbetsbordet på X pga andra belastningsriktningar... detta resulterar i att om jag ska bygga en sådan fräs så måste jag byta skenor.
Motorn kommer sitta i ändan på skruven för X, den skruven sitter "nersänkt" mellan dom två profilerna som X-skenorna sitter på och alltså måste motorn också få plats i den nersänkningen.
Jo jag kan förstå att det är lite svårt när jag inte har ritat ut två av skruvarna och motorerna ännu
Och jo, jag hoppas på att få plats med den "under" plattan och därmed kunna minimera längden på fräsen, måste bara ut och mäta på mina delar i morgon att det verkligen går, i så fall så kan jag korta ner fräsen med ungefär 15cm på andra ändan och få den lite mindre långsmal.
Jag sätter mig och börjar göra ritningarna för beställning av aluprofil nu och skickar den nog i natt eller i morgon om ingen hittar något stort fel jag har gjort som jag kan korrigera...