hawkan skrev: ↑29 januari 2026, 19:31:34
En till här från BambuLab fanboy-klubben håller med.
Inga problem alls att byta filament/färg. Och att filamentet tar slut.
Man laddar in nytt och trycker på fortsätt. Det syns inget av detta på utskriften.
Just det kan man väl göra på de flesta ? även äldre skrivare ? Jag har för mej det gick på min urgamla prusaklon med.
Däremot är det ju jäkligt smidigt att den automagiskt byter till en annan rulle on the fly, det har jag använt många gånger på min anycubic,
jagh skriver ju mycket vitt och stora utskrifter, om man då ser att rullen som sitter i har typ en tredjedel kvar sätter man bara i en rulle till och
om den första tar slut fortsätter den bara på den andra helt sömlöst, otroligt smidigt så man slipper en massa "slattar".
Helt utan handpåläggning också, ofta startar jag en utskrift på kvällen så den får stå och tugga hela natten och sen tittar till den på morgonen
innan jobbet, och sen skriver dne ut medans jag jobbar, då vill man ju inte behöva ladda om filament och klicka, utan helt automatiskt.
Man KAN göra flerfärg vertikalt, resultatet blir bra. Inte så effektivt, blir mycket spill.
Men om man verkligen vill så går det och det blir bra.
Det är ju just det att det ger mycket spill och är extremt tidsödande som är problemet, man får tänka till helt enkelt både när man designar och placerar utskriften i slicern.
Det är irriterande att både bambu och anycubic marknadsför sina skrivare med objekt som är extremt jobbiga att skriva ut i verkligheten och får det att låta som att det är jättesmidigt, fast det inte är det.
Eller ja, det kräver ju ingen handpåläggning, men ödslar material och tid.