Skriva ut en låda till egna eller köpta kort - workshop i Helsingborg
Det finns flera alternativ - och en del trösklar
Alternativ 1: För färdiga kort eller egna kort som följer standardmått
Googla efter färdig 3D-modell att skriva ut.
Alternativ 2: Skapa en egen 3D modell
Tröskel 1: lära sig ett mekanik-CAD-program, skapa hölje efter 3D-modell av kortet, eller uppmätta kort-mått
Tröskel 2: Vilket/vilka material (filament) SKall lådan tåla solljus, temperatur, utomhus
Tröskel 3: Tätningar och genomföringar
Jag har registrerat mig att hålla en liten genomgång och workshop/diskussion om att printa elektroniklådor
på
3DMeetup.se i Helsingborg 7-8 mars
Tänkt för både hobbyister och de som jobbar praktiskt med elektronik i små och stora företag
Kl 16 den 7 mars, kl12 den 8 mars
Tre delar:
1. Genomgång av hur man kan skapa lådor som kan 3D-printas med opensource
TurboCase.org
TurboCase läser en KiCAD PCB-fil och skapar via opensource OpenSCAD en 3D-modell av en låda som går att printa.
Du lägger kortets kontur på ett extra lager i din KiCAD PCB-layout, samt extra info i footprints för komponenter som behöver hål/uttag.
3D-modellen kan bearbetas vidare i andra CAD-program.
2. Mina egna (AI-assisterade) experiment att generera lådor från en 3D-modell av ett kretskort, antingen tillverkarens 3D.modell av ett färdigt kort, eller de 3D-filer som många elektronik-CAD idag kan skapa.
3. Diskussion med publikens frågor, hoppas få med någon från bekräftade utställare som skrivartillverkaren Prusa och den svenska filamenttillverkaren Add:North, så att vi kan fråga om både olika filament - även s k engineering grade, att printa med tätande material som TPU och Silicon. Prusa ställer ut tillsammans med svenska Bondtech, vars nya system INDX blir Prusa's premiumlösning för samtidig utskrift med flera olika material, t ex mjuka tätningar direkt ingjutna i en printad hårdplastlåda, förutom givetvis olika färger för utseende, men också infälld text och grafik.