Är en 3D skrivare en bra ide för elektroniklådor

Allt som rör 3D-skrivare.
hawkan

Re: Är en 3D skrivare en bra ide för elektroniklådor

Inlägg av hawkan »

Säger såhär att jag tror fördelarna med Bambu Lab motiverar skillnaden.
Kanske inte ska fråga en BambuLab fanboy :)
Användarvänlighet och enkelhet att komma i gång är Bambu Labs grej.
Kanske det finns mer objektivitet hos nån annan haha?

Är det Creality Hi hos Inet för 2590? https://www.inet.se/produkt/3506949/creality-hi
BambuLab A1 kostar 287 EUR med frakt, tot 3042 kr. https://eu.store.bambulab.com/products/a1
Skillnad 452.

jfri

Inlägg av jfri »

AI håller med dig om att extra kostnaden kan motiveras.
Ja just den Creality Hi på Inet avsåg jag
Den butiken du länkar till visades inte på prisjakt. Och mitt uppgivna pris är för hemleverans vilket jag förstår inte gäller för din butik. Dessutom känner mig lite obekväm med att beställa från butik i utanför Sverige. Har du köpt din Bambu från dom ?
H.O

Inlägg av H.O »

Jag har en QIDI Q1Pro, första och enda 3D-skrivare jag haft.
Utöver en liten justering på extruder-kalibreringen (från 100% till 102%) har den fungerat perfekt out-of-the-box. Jag printar inte mycket, 3-4 rullar PLA kanske den har ätit upp, har inte skrivit ut några andra material. Det är garanterat inte den bästa printern men den är/var precis vad jag var ute efter, ett verktyg och inte ett projekt till ett pris jag var beredd att betala.

Vi har en BambuLabs X1C på jobbet, för ögat ser jag ingen skillnad i utskriftskvalitet men det är klart att den skrivaren är ett snäpp upp i kvalitet och den (också) "bara fungerar". X1C'an får inte, av IT-policy-skäl, anslutas till internet så den lever kvar på gammal firmware. En himla tur att ingen uppdaterat den "av bara farten" så att säga.

Det faktum att QIDI'n kostade typ ~1/3 av en X1C när jag köpte samt att den är "min" och inte till låns från tillverkaren* gillar jag. Att den bara har Wifi är lite synd, inte för att det orsakat några problem men jag hade HELLRE haft en trådad anslutning. Det finns ett Ethernet-jack på styrkortet och folk har tydligen lyckats använda det men, som sagt, jag letade inte efter ett projekt så Wifi it is. Jag är inte intresserad av att övervaka skrivaren från andra sidan jordklotet så jag behöver inte någon moln-tjänst och jag vill, framför allt, inte bli tvingad in i någon.

EDIT: Just det, jag har bara kört med default munstycke, 0.4mm (tror jag det är).
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

dom jag känner som har bambulab är nöjda med dom

en sak med bambulab som fått negativt rykte var eu regler om hur saker anslutna mot nätet skulle påverka
men det gäller alla nya saker som är kopplade mot nätet som säljs i eu så småningom
hawkan

Inlägg av hawkan »

Jag köpte min P1S plus filament och lite annat från eu.store.bambulab.com som jag länkade till.
De ger ett pris på sidan, de justerar moms och frakt när man loggat in så det blev 282 eur isf 259 eur.
Den levererades hem till dörren av PostNord efter 3 dagar.
Köpte några rullar med fiberförstärkt filament vid ett senare tillfälle. Hemleverans där med.
Normalt köper jag pla filament på annat håll. Går åt några kg i månaden, så tittar efter låga priser.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Priserna som står på bambulabs eu-sida är med tysk moms, dvs 19%, så alla priser räknas upp med ca 5% när de ska till Sverige.

Men de brukar annars vara snabba, har köpt skrivare, tillbehör och filament därifrån.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

jfri skrev: 29 januari 2026, 20:54:11 Vad menar ni med nedlåsningen ? Har hört att den är bäst om det gäller att få saker att fungera från start och är enkel att använda. Vad är det man inte kan göra ? Fungerar inte det som medföljer som det ska ?
Det är väl mer att man vill kunna ha valet att byta slicer, men det har man, i alla fall på anycubic, jag utgår från att det går på bambu med, det man förlorar är ju bara hela systemet med app/moln osv, men
det har man ju inte på de enklare skrivarna ändå.

Anledningen att vilja byta slicer är mest omd en som medföljer är dålig, det är inte fallet här, men tex på min gamla prisa i3-klon var den medföljande slicern riktigt dålig,
då var det smidigt att bara kunna ta någon annan. Men då fanns inte heller alla extrafunktioner som tex molnutskrifter och app.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

hawkan skrev: 29 januari 2026, 19:31:34 En till här från BambuLab fanboy-klubben håller med.
Inga problem alls att byta filament/färg. Och att filamentet tar slut.
Man laddar in nytt och trycker på fortsätt. Det syns inget av detta på utskriften.
Just det kan man väl göra på de flesta ? även äldre skrivare ? Jag har för mej det gick på min urgamla prusaklon med.

Däremot är det ju jäkligt smidigt att den automagiskt byter till en annan rulle on the fly, det har jag använt många gånger på min anycubic,
jagh skriver ju mycket vitt och stora utskrifter, om man då ser att rullen som sitter i har typ en tredjedel kvar sätter man bara i en rulle till och
om den första tar slut fortsätter den bara på den andra helt sömlöst, otroligt smidigt så man slipper en massa "slattar".

Helt utan handpåläggning också, ofta startar jag en utskrift på kvällen så den får stå och tugga hela natten och sen tittar till den på morgonen
innan jobbet, och sen skriver dne ut medans jag jobbar, då vill man ju inte behöva ladda om filament och klicka, utan helt automatiskt.
Man KAN göra flerfärg vertikalt, resultatet blir bra. Inte så effektivt, blir mycket spill.
Men om man verkligen vill så går det och det blir bra.
Det är ju just det att det ger mycket spill och är extremt tidsödande som är problemet, man får tänka till helt enkelt både när man designar och placerar utskriften i slicern.

Det är irriterande att både bambu och anycubic marknadsför sina skrivare med objekt som är extremt jobbiga att skriva ut i verkligheten och får det att låta som att det är jättesmidigt, fast det inte är det.

Eller ja, det kräver ju ingen handpåläggning, men ödslar material och tid.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Det handlar om hårdvara också. Även om det finns piratdelar till Bambu så blir allting dyrare och besvärligare än med en maskin där standarddelar passar.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Lite off topic men jag funderar själv på att uppgradera till en Bambulab H2s med AMSpro, den är dock rätt dyr, runt 18-19 tusen.

Men i alla fall, Bambulab eu har haft slut länge men 3dPrima hade mer än 50st på lager för direktleverans för någon vecka sedan.
Jag tittade igen i förmiddags och då hade de 9st. :shock:
Nu några timmar senare har de 5st.

Jösses, trodde inte skrivare i den prisklassen sålde som smör, men det verkar de göra.
jfri

Inlägg av jfri »

grym skrev: 30 januari 2026, 07:02:28 dom jag känner som har bambulab är nöjda med dom

en sak med bambulab som fått negativt rykte var eu regler om hur saker anslutna mot nätet skulle påverka
men det gäller alla nya saker som är kopplade mot nätet som säljs i eu så småningom
En sak med Bambulab A1 som bekymrar mig mer är ett besked jag fått från 3D Prima. De säger att om man köper en A1 från dom är det inte säkert att man får en ny uppdaterad nätdel med den farliga termistorn borttagen.
Skriv svar