Är en 3D skrivare en bra ide för elektroniklådor

Allt som rör 3D-skrivare.
jfri

Är en 3D skrivare en bra ide för elektroniklådor

Inlägg av jfri »

Jag har funderat på en lågpris 3D skrivare för att göra inbyggnadslådor till mina elektronikbyggen. Dessa består av lösa kort och sladdar displayer etc. Skulle i så fall PLA filament fungera eller behövs något bättre. Hur lätt eller svårt skulle det bli att realisera detta ? Kan man förvänta sig oväntade problem ? Har aldrig använt en 3D skrivare förut.
Efter mina efterforskningar har jag fastnat för två alternativ
1) Bambu Lab A1 mini
2) Flashforger Adventurer 5M
Är dessa bra alternativ för mina syften ? Vilken vore bäst ? Finns något bättre alternativ i ungefär samma prisklass ? Har förstått att utöver skrivaren behöver filament köpas till. Finns något annat som man i praktiken kommer att behöva köpa till
hawkan

Re: Är en 3D skrivare en bra ide för elektroniklådor

Inlägg av hawkan »

Du behöver kunna designa dina lådor. Skulle tro det är den största biten.
Ifall du inte hittat färdiga modeller på lådor.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

jfri

Inlägg av jfri »

hawkan skrev: 26 januari 2026, 23:20:14 Du behöver kunna designa dina lådor. Skulle tro det är den största biten.
Menar du skapa dom i ett CAD program och att detta är svåraste delen ?
jfri

Inlägg av jfri »

Är det möjligt enkelt att justera måtten på de här färdiga lådorna ?
hawkan

Inlägg av hawkan »

jfri skrev: 27 januari 2026, 02:02:57
hawkan skrev: 26 januari 2026, 23:20:14 Du behöver kunna designa dina lådor. Skulle tro det är den största biten.
Menar du skapa dom i ett CAD program och att detta är svåraste delen ?
På något sätt måste du ju ha modeller för det du ska skriva ut. Hur har du tänkt ordna det?
Skrivarna ordnar utskriften enkelt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

3d skrivare är helt perfekt för att göra egna lådor för elektronik
pla eller petg är bra

men, kunna cadda egna lådor är det som behövs för att få det där perfekta
inget svårt , när man kan det
en enkel låda caddar jag upp på 15 minuter

kolla först vilken storlek på lådor du villhöver ha
och välj skrivare så det klarar det
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

jfri skrev: 26 januari 2026, 23:01:44 Jag har funderat på en lågpris 3D skrivare för att göra inbyggnadslådor till mina elektronikbyggen. Dessa består av lösa kort och sladdar displayer etc. Skulle i så fall PLA filament fungera eller behövs något bättre. Hur lätt eller svårt skulle det bli att realisera detta ? Kan man förvänta sig oväntade problem ? Har aldrig använt en 3D skrivare förut.
Efter mina efterforskningar har jag fastnat för två alternativ
1) Bambu Lab A1 mini
2) Flashforger Adventurer 5M
Klarar du dej verkligen på 180x180x180 för att printa dina lådor ? i.e, får din största del du behöver plats på den ytan ? ..En A1 mini skulle jag aldrig ens titta på av den anledningen.

Flashforgen klarar 220x220 vilket inte heller är så stort men lite mer normalt.
Är dessa bra alternativ för mina syften ? Vilken vore bäst ? Finns något bättre alternativ i ungefär samma prisklass ? Har förstått att utöver skrivaren behöver filament köpas till. Finns något annat som man i praktiken kommer att behöva köpa till
Fabrikat och modell av skrivare beror mycket på personliga preferenser förutom rena specs som är enklare att kolla.

Jag gillar min Anycubic kobra 3 v2, den har en skrivyta på 255x255x260 och är nog billigare än båda de ovan.

Här i comboversionen, alltså med fyrfärgsmagasin (med inbyggd filamenttork) https://eu.anycubic.com/products/kobra-3-v2-combo

Vill man snåla lite så finns även nya Kobra X: https://eu.anycubic.com/products/kobra-x som klarar 260x260x260.

Nåt du VILL ha är automatisk bed leveling, men det har nog de flesta idag..

Filament behöver du ja, lämpligen köper man inte original eftersom det oftast är mycket överprissatt.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Samtidigt ska vi inte sticka under stol med vilka problem du har med Anycubiken, har du ens lyckats skriva med något annat än 0.4 munstycket? 0.2? 0.6? 0.8?
Prins Valiant

Inlägg av Prins Valiant »

jag tycker att Tinkercad 3D är ett bra program för enkla eletroniklådor. Men varför bli en duktig CAD-ritare när det finns gratis studentprogram som heter Tinkercad. Perfekt för lådor.
Man tar in en "kloss" i rätt storlek för yttermått. Sedan tar man in en kloss för "innermått" och gör den senare klossen till "ta bort material kloss". Placera den senare klossen inuti den andra klossen. Förena dem och lådan är klar!
Sedan kan man med lätthet plocka in skruvhål m.m. Detta klarar man efter några timmar i Tinkercad. Jag har fått folk att sjävständigt rita ett L på en halvtimme utan CAD kunskap, färdigt för utskrift.

Därefter är väl ändå Ender 3 pro för 2000 kronor en bra start.
Senast redigerad av Prins Valiant 27 januari 2026, 09:31:50, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

I slutet på detta inlägg och början på efterföljande inlägg kan du se hur jag gjorde en låda. Gavlar och ramverk av PLA med spår för 1 mm plåt.

Jag ritade i Fusion360. Gavlarna skrev jag ut med alla uttag inritade, men man skulle ju även kunna rita en parametrisk modell där man bara anger L,B,H måtten, beroende på vilken låda man vill ha och sedan borra upp hål och ev uttag efteråt.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Jag skriver regelbundet ut lådor till mina byggen. Här är ett exempel.
Skärmbild 2026-01-27 093949.png
Man kan lägga in kretskort och kopplingar om man känner för det.
Generellt är temperatur det man måste ha koll på.
För hög temperatur och plasten mjuknar och rätt metod är inte att välja annan plast utan
att göra på annat sätt.
Smågängor M3 och sånt brukar funka om man skriver ut de i plasten, kan inte dra för hårt bara.
Finns insatsgängor om man ska dra hårt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Gimbal skrev: 27 januari 2026, 08:15:49 Samtidigt ska vi inte sticka under stol med vilka problem du har med Anycubiken, har du ens lyckats skriva med något annat än 0.4 munstycket? 0.2? 0.6? 0.8?
Jag har skrivit ut ca 13 kg med över 500h skrivtid under dessa tre månader, vilket är VÄLDIGT mycket mer än de flesta har gjort med sina skrivare, och hur många har ens försökt byta munstycke ? och fått till det ?

Titta i min tråd och många har ju problem med exakt det jag har problem med, oavsett fabrikat.

Man kan vända på det, hur många har lyckats skriva ut lika mycket som jag gjort med min anycubic på sin skrivare av annat fabrikat ?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

jfri skrev: 27 januari 2026, 02:05:34 (...)
Är det möjligt enkelt att justera måtten på de här färdiga lådorna ?
[/quote]

Ja, jag brukar justera direkt i programmet som följde med 3D skrivaren, det går att ställa in skala där om man vill göra någonting mindre eller större, behöver dela på det man vill skriva ut i mindre bitar för att det skall få plats, etc.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Nackdelen med att göra så är ju att proportionerna blir fel, därför är det ju att föredra om man får en fil från det cadprogrammet man använder eller ritar från scratch.

Exempel:

Du vill skala om en låda från 10x10x10 till 20x20x20, varvid skruvhålen och paneltjockleken också dubblas

du vill skala om en låda på 10x10x10 till 10x20x20 och du får olika tjocklek på X och Y och ovala hål i fel storlek.

Det finns ju även sidor där man kan mata in data som siffror/text och så spottar den ut en fil baserat på dessa, kanske mer vanligt med mer avancerade grejer.
Skriv svar