Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
cinc
Inlägg: 598
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:13:48
Ort: Bromma

Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?

Inlägg av cinc »

säter skrev: 23 juni 2026, 13:54:02 mcb_cross 003.jpg
Det där är lite senare än det jag tänkte på.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 36591
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?

Inlägg av säter »

Du tänker kanske på en 50SS Cross?
monark50ss_cross_650.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
cinc
Inlägg: 598
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:13:48
Ort: Bromma

Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?

Inlägg av cinc »

Nja...det jag tänker på är en vanlig 50SS som det köptes en "femhalva" och uppsvängt avgasrör "crossrör" till.
Man körde även med Puch och Rusch mopeder som trimmades.

Den på bilden är en helt annan motor än den jag tänker på.
Man nyttjade såna motorer som sitter på min moped som visas på en av bilderna tidigare i tråden.
thomas_gbg
Inlägg: 316
Blev medlem: 19 mars 2010, 17:43:15

Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?

Inlägg av thomas_gbg »

säter skrev: 23 juni 2026, 14:13:43 Du tänker kanske på en 50SS Cross?
monark50ss_cross_650.jpg
Den var verkligen fin. Jag hade gärna haft en sådan att köra omkring med. Det enda problemet är att grannarna nog hade undrat vad som hänt med mig om jag dök upp på moped. Vet du vad staget framför dämparen har för uppgift?
Skriv svar