Det där är lite senare än det jag tänkte på.
Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
Du tänker kanske på en 50SS Cross?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
Nja...det jag tänker på är en vanlig 50SS som det köptes en "femhalva" och uppsvängt avgasrör "crossrör" till.
Man körde även med Puch och Rusch mopeder som trimmades.
Den på bilden är en helt annan motor än den jag tänker på.
Man nyttjade såna motorer som sitter på min moped som visas på en av bilderna tidigare i tråden.
Man körde även med Puch och Rusch mopeder som trimmades.
Den på bilden är en helt annan motor än den jag tänker på.
Man nyttjade såna motorer som sitter på min moped som visas på en av bilderna tidigare i tråden.
-
thomas_gbg
- Inlägg: 317
- Blev medlem: 19 mars 2010, 17:43:15
Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
Den var verkligen fin. Jag hade gärna haft en sådan att köra omkring med. Det enda problemet är att grannarna nog hade undrat vad som hänt med mig om jag dök upp på moped. Vet du vad staget framför dämparen har för uppgift?
Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
För att återgå till den ursprungliga frågeställningen om mopeders driftsäkerhet:
Efter ca. 70 mils körning i sommar så har min nyrenoverade och av mig ihopsatta 4 växlade Sachs-motor gått utan några problem.
Det ända som har hänt är att vänstra skons snöre sögs in i fläkten eftersom jag tydligen hade slarvat med att knyta den skon.
Jag kände att det ryckte i foten så då kollade jag ner och såg denna malör. Det var bara att stänga av motorn och dra ut snöret och knyta om skon.
Fläktkåpan plockades av vid hemkomsten för att kolla om något hade skadats i fläkteriet men det såg okej ut förutom lite ludd från skosnöret som hade ansamlats därinne.
Efter ca. 70 mils körning i sommar så har min nyrenoverade och av mig ihopsatta 4 växlade Sachs-motor gått utan några problem.
Det ända som har hänt är att vänstra skons snöre sögs in i fläkten eftersom jag tydligen hade slarvat med att knyta den skon.
Jag kände att det ryckte i foten så då kollade jag ner och såg denna malör. Det var bara att stänga av motorn och dra ut snöret och knyta om skon.
Fläktkåpan plockades av vid hemkomsten för att kolla om något hade skadats i fläkteriet men det såg okej ut förutom lite ludd från skosnöret som hade ansamlats därinne.
Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
Det är fästet för avgasröret.
-
thomas_gbg
- Inlägg: 317
- Blev medlem: 19 mars 2010, 17:43:15
Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
Haha nu ser jag. Trodde det svarta och vita va vaggan
Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
Är det någon som har sett en 50SS Cross i verkligheten?
Jag har aldrig sett någon.
Jag har aldrig sett någon.
Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
Jag har inte heller sett någon i verkligheten men väl på bild:
https://lindstrom-mx.se/knattecrossreportage.htm
Skrolla ner en bit så ser du lite om dom.
Du kan även kolla på:
https://lindstrom-mx.se/50cc_knattecross.htm
https://lindstrom-mx.se/knattecrossreportage.htm
Skrolla ner en bit så ser du lite om dom.
Du kan även kolla på:
https://lindstrom-mx.se/50cc_knattecross.htm
Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
Idag blev det en sväng i Roslagen mot Vaxholm med kaffedrickning i en trevlig skogsbacke.
Totalt blev det 7.6 mil.
Nytt "hastighetsrekord" blev det oxå....
Totalt blev det 7.6 mil.
Nytt "hastighetsrekord" blev det oxå....
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
Hur känns den på 4-an?
Skulle det gå att dreva upp den ytterligare?
Skulle det gå att dreva upp den ytterligare?
Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
Det går troligen att dreva upp den ytterligare. Men det som har testats nu är inte på helt fullvarvad motor.
Två kugg mindre på bakdrevet ska nog klämmas dit så småningom.
Två kugg mindre på bakdrevet ska nog klämmas dit så småningom.
