EMC testning, någon här?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: EMC testning, någon här?

Inlägg av TomasL »

ghost_rider skrev:Det får du gärna kolla upp.

Dock läste jag på nätet att om:
jag som privatperson/hobbyverksamhet kan slippa CE märkningen då jag inte marknadsför min produkt aktivt eller gör nya produkter.
Dock hittar jag ingen mer info om detta för att styra det.?
Det förutsätter att du inte försöker sälja prylen i fråga, överhuvudtaget, och den enbart är för ditt privata bruk, dock skall den uppfylla relevanta standarder, men du behöver inte kunna presentera några protokoll kring det.
Notera att det egentligen inte finns några krav på att du måste testa produkten (utom i några få specifika fall), du kan göra en teoretisk analys, dock skall den stämma med verkligheten.
Så fort du försöker sälja den, så skall du även kunna presentera relevanta dokument, antingen från mätning ellr från beräkning, eller båda.
Nerre

Inlägg av Nerre »

ghost_rider skrev: Både batteri och laddare är ce-märkta ifrån ÅF, så det är inga problem.
Spelar ingen roll. Du har som tillverkare av din produkt skyldigheten att kunna visa upp dokumentation på att dessa "komponenter" i din produkt uppfyller relevanta krav. Att hänvisa till att de är CE-märkta räcker inte. Du behöver kunna få tillgång till tillverkarens testrapporter.

Visar det sig att de är felaktigt CE-märkta så åker både du och den ursprungliga tillverkaren på smällen. Sen kan du möjligen försöka stämma dem för att ha vilselett dig men det lär tyvärr kosta mer än det ger.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det finns en massa folk som inte riktigt förstår detta med CE-märkningen (och då menar jag inte China Export).

När en tillverkare CE-märker en enhet betyder det att tillverkaren lovar att enheten överhåller de krav som kan ställas. Tar man en väggvårta som exempel överhåller den då de regler som gäller det, alltså petsäkerhet och EMC osv.

Man kan koppla en lampa ihop med den väggvårta och om man tillverkar en lampa med t.ex. 3W i lär den knappast elda upp något vidare, alltså kan man CE-märka den med lugn i sinnet.

MED - 2 CE-märkta enheter som INTE är CE-märkta tillsamman är inte per automatik CE-märkta som en enhet!

Tar vi lampan som exempel är det inte testat att nätdelen fungerar och överhåller alla krav med just den lampa! Ska man alltså sälja lampor med nätdelar ska man rent faktisk få <enheten> testat/riskvärderat osv.

Sedan kan man göra en avvägning: "Jag vet att nätdelen är OK inom detta område, jag vet att lampan inte kan störa eller eldas upp, alltså smäller jag på CE-märkningen o skriver en rapport om att det rent logisk inte kan bli något problem."

Rent teknisk är det OK att göra detta men har man inte en rapport som kan styrka detta kan det bli problem senare.

Men är det så att nätdelen skulle driva en aktiv enhet (t.ex. en switchad konstantströmsgenerator) är det EMC-test som gäller!

Rent faktisk är CE-märket enbart uttryck för att tillverkaren lovar på heder(?) och samvete(?) att grejen är OK, blir det problem ska tillverkaren dock kunde bevisa att så är fallet och tillverkaren har då oftast mycket kort tid att skaka fram rapporterna.

"Jag lovar, det är inget problem med detta produkt!" = CE-märke.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Med ett litet tillägg: CE-märket riktar sig till myndigheterna, inte kunder.

Och formellt sett lovar tillverkaren att "produkten uppfyller kraven för att få säljas fritt inom EU".

Tillverkaren lovar inte att "om du använder den här komponenten i din produkt så får du inga problem". Det senare löftet måste man då i såna fall få separat av tillverkaren, annars har man väldigt svårt att få nån ersättning om det visar sig att det blir problem.

Så när man köper in komponenter så är det i princip meningslöst att titta på CE-märket. Om komponenten måste vara CE-märkt så får den inte säljas om den inte är det. Alltså är det (i alla fall i teroin) omöjligt att köpa icke CE-märkta komponenter (om de omfattas av CE-märkning). Det är ju olagligt att sälja dem, så hur ska nån kunna köpa dem?

Det man behöver är att leverantören kan tillhandahålla testrapporter eller certifikat som visar att relevanta krav är uppfyllda, för det är sånt som man kommer behöva visa upp för myndigheterna om man fastnar i marknadskontrollen. Antingen ser man till att få kopior av detta innan man börjar använda komponenten eller så ser man till att leverantörsavtalet säger att man kan få det med kort varsel vid behov.

En annan sak som folk ofta inte tänker på är att CE-märket kan gälla för en massa olika CE-märkningsdirektiv. Man måste veta vilket som avses, det ska framgå av tillverkardeklarationen. Ett exempel är strömförsörjningar för inbyggnad. De omfattas såvitt jag vet inte av LVD (eftersom de är komponenter som inte kan användas fristående) så de CE-märks normalt bara mot EMC-direktivet (och ska ju uppfylla RoHS, men det är inget CE-märkningsdirektiv).

Så en CE-märkt strömförsöjning kanske både är livsfarlig och miljöfarlig, även fast den uppfyller EMC-kraven.
gkar

Inlägg av gkar »

Nerre, jag håller med mycket du säger!
Men, jag skulle säga att CE märket är till för kunder också, däremot, DoC, "Declaration of Conformity" är till för myndigheterna.

Jag är tveksam till att det är OK att sätta CE på en produkt bara för att den uppfyller EMC men inte LVD.

Däremot kan den säljas utan CE märke om det är tydligt i dokumentationen att den inte gör det, inte fungerar direkt som självständig slutprodukt, utan som just komponent avsedd för inbyggnad i ett större system tex.
Kunden kommer då att få stå för all testning och produktionskontroll, vilket i praktiken blir mycket dyrt och svårt.
Ingen designar in standardmoduler för att åka på den bördan. Då är det enklare att designa allting själv från början, då man oftast saknar underlag på allt för något inköpt.

Tänk på att man kan köpa militärspecade nätdelar som inte uppfyller civil EMC och LVD och ej heller är CE märkta, inte heller skall vara det. Ej heller behöver de alltid göra det eftersom produkten de sitter i inte kommer att vara CE märkt.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Eftersom en produkt som skall vara CE-märkt inte får säljas om den inte är CE-märkt så är det ingen mening för konsument att leta efter CE-märke. Saknar produkten CE-märke är det ju olagligt att sälja den, alltså så ska alla produkter som behöver vara CE-märka vara CE-märkta. Så varför ska man som konsument kolla efter ett märke som alla produkter har?

Och jo, EMC-direktivet är ett CE-märkningsdirekt så produkter som omfattas av det måste vara CE-märkta. Se Artikel 8.
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 037:sv:PDF
gkar

Inlägg av gkar »

Nej, konsument bör leta efter CE märket, och det skall alltid finnas precis som du säger om man är en vanlig slutkonsument. Att det i princip alltid finns, har inte med saken att göra.

CE märket finns inte alltid, det finns mängder med gråimport där det saknas.
Det finns också mängder med produkter där det sitter och inte får sitta. Tex akustiska gitarrer på en stor musikkedja. (En leksaksgitarr skall CE-märkas som leksak, så de kanske säljer 30.000kr leksaksgitarrer?! Vet musikerna om det? :-))
I båda fallen vet man att något är fel. Dock är det tyvärr svårt för de flesta konsumenter att veta detta...

Jag tror att vi pratar om samma saker, kanske olika tolkningar...
Angående dokumentet har du helt rätt, och jag har inte sagt emot!
Det står mycket i det, men värt att notera.

b) apparat: färdig anordning, eller en kombination av sådana
anordningar, som finns kommersiellt tillgänglig som en
funktionell enhet och är avsedd för slutanvändaren och som
kan alstra elektromagnetiska störningar, eller vars funktion
kan påverkas av sådana störningar,

CE-märkning
1. Apparater som har bedömts överensstämma med detta
direktiv genom förfarandet enligt artikel 7 skall vara försedda
med den CE-märkning som styrker detta. Ansvaret för anbringandet
av CE-märkningen åligger tillverkaren eller dennes representant
i gemenskapen. CE-märkningen skall anbringas i
enlighet med bestämmelserna i bilaga V.

Just färdig anordning är intressant, det är där tex moduler och komponenter av olika slag som inte är färdiga kan komma in.
Dessa får ju naturligtvis inte användas som de är, de måste ju CE-märkas, men det kan göras på ett större system där de ingår.
Skriv svar