Scooter motor är väl inte så lämpligt! Då blir de ju bara ett hjul som driver! Och de är nog knepigt att bygga om variatorn så man får ut en hjulaxel istället!ochkl0620 skrev:Är det för lite effekt i en sådan motor för att en valfri centrifugalkoppling (slirkoppling) ska fungera?
Själv skulle jag nig välja en motor från en scooter moped eller liknande.
Sen så är de jävligt äckligt och hålla på med 2-taktsolja! Man luktar som en gammal skoteroverall efter man vart ute och kört lite!
Jag hade köpt kina kopia på Hondas 4-takts motor den som användes till DAX tex!
Fördelen är att du får koppling och växlar, de kommer göra att de blir roligt att köra!
Motorn finns även som automat om man vill göra de enklare för sig, bara gas och broms!
Finns många olika märken och motorstorlekar prisklasser http://www.24mx.se/fiddydelar/motorer eller beggat http://www.blocket.se/vasternorrland/Fi ... ?ca=11&w=3
Finns även mycket reservdelar, trim och tillbehör!
Jag har byggt om min Yamaha Chappy med en Lifan 125cc som strokades till 148cc och monterades trimkam!
Å andra sidan så brukar ju lådbilar med gräsklipparmotor ha direktdrift, man puttar igång dom och segdrar upp i fart!
Bromsar brukar ju inte heller prioriteras speciellt högt.