Lådbil med motor

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Re: Lådbil med motor

Inlägg av gOry »

ochkl0620 skrev:Är det för lite effekt i en sådan motor för att en valfri centrifugalkoppling (slirkoppling) ska fungera?
Själv skulle jag nig välja en motor från en scooter moped eller liknande.
Scooter motor är väl inte så lämpligt! Då blir de ju bara ett hjul som driver! Och de är nog knepigt att bygga om variatorn så man får ut en hjulaxel istället!
Sen så är de jävligt äckligt och hålla på med 2-taktsolja! Man luktar som en gammal skoteroverall efter man vart ute och kört lite!

Jag hade köpt kina kopia på Hondas 4-takts motor den som användes till DAX tex!
Fördelen är att du får koppling och växlar, de kommer göra att de blir roligt att köra!
Motorn finns även som automat om man vill göra de enklare för sig, bara gas och broms!
Finns många olika märken och motorstorlekar prisklasser http://www.24mx.se/fiddydelar/motorer eller beggat http://www.blocket.se/vasternorrland/Fi ... ?ca=11&w=3
Finns även mycket reservdelar, trim och tillbehör!
Jag har byggt om min Yamaha Chappy med en Lifan 125cc som strokades till 148cc och monterades trimkam!

Å andra sidan så brukar ju lådbilar med gräsklipparmotor ha direktdrift, man puttar igång dom och segdrar upp i fart!
Bromsar brukar ju inte heller prioriteras speciellt högt.
joellind5

Inlägg av joellind5 »

De får bli en moppemotor.
Vad behövs för att få denna motor körklar? http://www.bikenet.se/produktinfo.asp?id=578&katid=11
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Inlägg av ochkl0620 »

Typ koppla in den medföljande elektroniken o en bensintank.
Dock var det väldigt dyrt. Det där precis samma maskin som sitter på de flesta fiddy. Dock brukar de vara 125cc. Som någon sagt innan, kolla blocket efter begagnad fiddy/dirtbike.
joellind5

Inlägg av joellind5 »

ochkl0620 skrev:Typ koppla in den medföljande elektroniken o en bensintank.
Dock var det väldigt dyrt. Det där precis samma maskin som sitter på de flesta fiddy. Dock brukar de vara 125cc. Som någon sagt innan, kolla blocket efter begagnad fiddy/dirtbike.
Vad är ett lagom precis enligt dig?
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Jag skickade ju dig en länk på en beggad "fiddy" motor! 1300kr
joellind5

Inlägg av joellind5 »

Om man köper en helt ny vad behövs för att få den körklar?
Om man köper den beg. Vad behövs för att få den körklar?
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Dina frågor är så klockrena, de krävs exakt samma saker för att få den körklar oavsett om motorn är beg eller ny förutsättningarna att den begagnade motorn fungerar mekaniskt!

Men se till att få med CDI-box, kabelstam, förgasare, avgassystem.
Kopplingsvajer och kopplingsreglage om de är en manuell med koppling. Alternativt bygg eget!
Gasvajer och gashandtag. Alternativt bygg eget!

Oljekylare och ledningar om motorn kräver det, jag gjorde missen att jag körde utan oljekylare och då fick toppen ingen smörjning men de går att bygla in och ut till oljekylaren med en av ledningarna till oljekylaren!
joellind5

Inlägg av joellind5 »

Sorry jag trodde att de följde med ngt extra på den beg. Motorn
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Min spåkula är trasig, så de är nog bäst att du ringer säljaren och frågad vad som exakt ingår!
Men på bilden ser man i alla fall att de sitter förgasare med luftfilter, bakom luftfilter ser jag mig skymta en cdi-box och på sidan av cylindern sitter de en oljekylare!
joellind5

Inlägg av joellind5 »

Hur svårt är det att sätta ihop alla delar om man köper de en och en?
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Hur långt är ett snöre?
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

^ :lol:

Joel: Med den begränsade kunskap du verkar besitta av hur motorer(osv) fungerar så skulle jag i så fall rekommendera att du köper en ny(komplett) motor från t.ex 24mx samt gashandtag+kopplingshandtag om motorn inte har hel/halvautomatisk växellåda.

Alternativ B är att du köper en hel fiddy och bara flyttar över det du behöver till en lådbil.

Inget av dessa alternativ är särskilt lätt att göra om man inte har en del kunskap om hur sakerna fungerar och mekaniska lösningar för t.ex kraftöverföring.
Känns som du behöver göra en del efterforskning.

Edit: Det är i alla fall alternativet som ger tveklöst mest ös i lådbilen.
Tror dock att el-motorkitet du länkade är BETYDLIGT lättare att få att fungera, delvis på grund av kunskapsbrist men även för att det är mycket färre saker som kan gå fel jämfört mot en bensinmotor.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

ny eller beggad, de är ju samma delar och samma problem! skillnaden är att det är ett mindre hål i plånboken när hen sitter där med skägget i brevlådan om man köper beggat..
joellind5

Inlägg av joellind5 »

Bonehead skrev:^ :lol:

Joel: Med den begränsade kunskap du verkar besitta av hur motorer(osv) fungerar så skulle jag i så fall rekommendera att du köper en ny(komplett) motor från t.ex 24mx samt gashandtag+kopplingshandtag om motorn inte har hel/halvautomatisk växellåda.

Alternativ B är att du köper en hel fiddy och bara flyttar över det du behöver till en lådbil.

Inget av dessa alternativ är särskilt lätt att göra om man inte har en del kunskap om hur sakerna fungerar och mekaniska lösningar för t.ex kraftöverföring.
Känns som du behöver göra en del efterforskning.

Edit: Det är i alla fall alternativet som ger tveklöst mest ös i lådbilen.
Tror dock att el-motorkitet du länkade är BETYDLIGT lättare att få att fungera, delvis på grund av kunskapsbrist men även för att det är mycket färre saker som kan gå fel jämfört mot en bensinmotor.
vad jag har sett finns det inget komplett kit på 24mx eller någon annan sida.
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

gOry skrev:ny eller beggad, de är ju samma delar och samma problem! skillnaden är att det är ett mindre hål i plånboken när hen sitter där med skägget i brevlådan om man köper beggat..
Skillnaden kan vara att en beggad kan vara hur slut som helst, fiddys brukar ju inte fis-köras.
Vet man då inte vad man ska kolla samt lyssna efter så finns det risk att man köper något rasfärdigt eller något som behöver mycket kärlek för att fungera dugligt.
Men visst, det blir en mindre smäll i plånboken med en större risk istället. :lol:
Skriv svar