Avfyrning av Pyroteknik utan reläer

Berätta om dina pågående projekt.
Nerre

Re: Avfyrning av Pyroteknik utan reläer

Inlägg av Nerre »

Tänk inte spänning, en vanlig transistor styrs av ström.

Googlade fram en bild:
Bild

Sen är det ju så att för att en ström ska kunna flyta så krävs en viss spänningsskillnad.

Normalt vill man att lasten på en transistor sitter på kollektorsidan, eftersom man vill ha kontroll över spänningen på emittern och hela tiden vara säker på att den kan gå en ström till/från emittern (om ingen ström kan gå genom emittern så kan ingen ström gå genom basen och då fungerar inte transistorn!).

Så man väljer NPN eller PNP beroende på var i kretsen den sitter.

Bild
DennisJ

Inlägg av DennisJ »

Nerre: Tackar.

När det gäller PNP så ser det på bilden ut som att jag ska förbruka ström på B istället för att skicka in? (vill lära mig men känns som om tröskeln är svår.. hehe)
Hur kopplas B på PNP till MCU? Blir det att skicka ut 0 från MCU för att "slå till" transistorn?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja, precis, du ska dra ut ström så du behöver "invertera" så att säga.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Schemat som presenterades tidigare blir alltså med PNP såhär:
Capture.JPG
(Tog bara med den intressanta delen)

Egentligen behövs knappast pull-up-motståndet, men det kanske kan vara bra för lite extra säkerhet mot störningar och dylikt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
DennisJ

Inlägg av DennisJ »

Ahh.. då hänger jag med. Så jag skickar alltså ut en 1:a från arduino till opto för att få transistorn att koppla genom att opto går direkt mot jord.

Jag såg på det andra schemat som Niklo gjorde, att han ritade det som att jag skulle ha separata jord för 12v sidan och mcu sidan, behövs det eller är det för att skydda mcu extra?

Stort tack!!!
niklo

Inlägg av niklo »

inte nödvändigtvis men då behöver du inte vara rädd för att bränna elektroniken om du kopplar fel ;)
jag fortsatte med optokopplare eftersom du hade använt det till test-utgången och av gammal vana så isolerade jag de båda "sidorna".
i princip så går hela lösningen att reda ut utan optokopplare
Senast redigerad av niklo 19 mars 2013, 12:45:49, redigerad totalt 1 gång.
DennisJ

Inlägg av DennisJ »

Niklo: :tumupp:
DennisJ

Inlägg av DennisJ »

Nu har jag testat. Tyvärr så får jag den inte att skjuta av min tändare. :(
Det enda jag inte har provat av tipsen är PNP varianten. Ska PNP funktionen vara på Fire eller Arm delen av kretsen?

Det lustiga oxå är att den transistor på "Fire"-sidan som jag fått det att fungera med enligt urspungliga schemat i första inlägget i tråden är den med sämst rating. Alltså en BC547B. Provar jag med BC548B eller BC639 så fungerar det inte ens enligt första schemat.

Eftersom jag har dålig koll på elektroniken och komponenternas funktion så funderar jag på följande.
Optokopplaren: Av tidigare erfarenhet när jag testat andra saker så verkar det komma igenom väldigt liten ström (på base) ifall man inte för igenom så mycket ström på diod-sidan. Rätt eller fel vet jag inte.
Sen om detta påverkar hur transistorn jobbar och knuffar på ström vet jag inte.

Eltändaren är en motståndstråd. Vet inte om den förbrukar någon ström egentligen. Utan måste man inte förbruka ström utanför eltändaren för att få strömmen att gå igenom tändaren och den blir då varm och tänds? Rätt eller fel vet jag inte.

Så just nu kommer jag ingen vart. :(
Hela systemt var "klart" fast med optokopplare och räler. Detta visade sig inte vara optimalt då reläerna kan "hoppa till" vid kraftiga tryckvåger och på så sätt utlösa andra pjäser som inte ska iväg. Därför letar jag efter denna lösning.

Några tips? ;)
sneaky

Inlägg av sneaky »

Massor av professionella system använder reläer utan några problem. Jag har visserligen ingen praktisk erfarenhet själv (men jag är arbetslös så om ni har lediga platser... :D ) men av vad jag har läst så har det där problemet bara hänt med billiga skitreläer. Det och att systemet stått på tok för nära pjäserna.
DennisJ

Inlägg av DennisJ »

Ok, jag har iofs bara tittat i några olika och dessa använde sig av transistorer. Om jag kommer ihåg rätt så såg det ut att sitta något som TO-220 utförandet.

Varför jag är extra orolig över reläerna är för att jag vill på varje rack sätta en "fältenhet" med 16 utgångar på. Denna ska kunna manövreras både via kabel (RS485) eller trådlöst (NRF24L01). Sedan har man en centralenhet som säger åt "fältenheterna" vilka utgångar som ska skjutas av. Centralenheten ska kunna läsa en mängd olika filtyper från olika simuleringsprogram.

Tyvärr så har vi bara pyrotekniken som hopbbynivå och tar på oss lite småjobb som bröllop, invigningar och så.
Roligt att skjuta, framför allt om nån annan betalar. ;)
Seroster

Inlägg av Seroster »

Satt också och funderare på hur hårdhänt du egentligen är med din avfyrningsenhet om du ska få Omron-reläer att sluta-
Är du rädd kan du ju sätta två reläer i serie, en på varje håll (ett är vridet 180*) - risken att båda sluter av misstag är i princip noll.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Det finns ju ett alternativ att köra med färdiga "relä" moduler baserade på halvledare också i stil med dessa:
http://www.lightobject.com/25A-Solid-St ... -P314.aspx
DennisJ

Inlägg av DennisJ »

Medusa: synd bara att dom är så stora och dyra. Tänk om jag ska ha några hundra. Ca $9 styck.
DennisJ

Inlägg av DennisJ »

Jag har funderat mer på min krets. Jag tror att jag ska försöka få till det där med PNP-trans. Samt att jag ska minska resistorn på diodsidan av optokopplaren så att den får ut lite mer klös och kanske sätta en till transing som en "darlington" för att säkra upp strömmen. Låter detta vettigt?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Fast... några hundra, då är det väl knappast hobbynivå och då har man väl råd med ett par tusenlappar ;)
(priset i hundratal är ca 54kr/st plus frakt från lightobject...)

Är det för dyrt, deala lite med denna eBay-säljare, grundpriset för 1st 10A-SSR är 25kr inkl frakt/st, du kan säkert komma ner mot 20kr/st:
http://www.ebay.com/itm/121082366929

Då kanske du dock bör sätta ett effektmotstånd på 1ohm eller så i serie för att hindra att strömtoppar slår sönder den i längden.
Skriv svar