Avfyrning av Pyroteknik utan reläer
Avfyrning av Pyroteknik utan reläer
Hej,
Jag håller på och ska bygga mig ett eget avfyrningsutrustning för pyroteknik och har ett litet problem.
Allt fungerar bra med reläer men dock så kan det komma ganska stora fysiska stötar mot utrustningen vilket kan göra att reläer hoppar till och avfyrar när det inte ska.
Så nu har jag provat att använda mig av transistor för att få det att fungera med microkontroller (Arduino). Det fungerar att skjuta av, samt funktionen för test av eltändaren fungerar, men inte om jag försöker få "Arm" funktionen att fungera elektroniskt och inte med relä/strömbrytare.
Jag försökte med transistor ungefär på samma sätt som Q1 men den blev bara jättevarm. Helst ska det kunna flöda så mycket ström (upp till 4 Amp) som möjligt genom "ElectricMatch" om "S2" är sluten. Vid test ("S2" är öppen) så får det max flöda 50mA genom "ElectricMatch" .
Någon som har något förslag på hur man kan göra med "S2" utan rörliga delar?
(här finns information om eltändare om det behövs. http://www.vk2zay.net/article/14)
Tack på förhand.
/Dennis Johansson
Jag håller på och ska bygga mig ett eget avfyrningsutrustning för pyroteknik och har ett litet problem.
Allt fungerar bra med reläer men dock så kan det komma ganska stora fysiska stötar mot utrustningen vilket kan göra att reläer hoppar till och avfyrar när det inte ska.
Så nu har jag provat att använda mig av transistor för att få det att fungera med microkontroller (Arduino). Det fungerar att skjuta av, samt funktionen för test av eltändaren fungerar, men inte om jag försöker få "Arm" funktionen att fungera elektroniskt och inte med relä/strömbrytare.
Jag försökte med transistor ungefär på samma sätt som Q1 men den blev bara jättevarm. Helst ska det kunna flöda så mycket ström (upp till 4 Amp) som möjligt genom "ElectricMatch" om "S2" är sluten. Vid test ("S2" är öppen) så får det max flöda 50mA genom "ElectricMatch" .
Någon som har något förslag på hur man kan göra med "S2" utan rörliga delar?
(här finns information om eltändare om det behövs. http://www.vk2zay.net/article/14)
Tack på förhand.
/Dennis Johansson
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Avfyrning av Pyroteknik utan reläer
Välkomen till EF! 
Det är också viktigt vad för transistor du använde, 4 A klarar inte vilken transistor som helst.
Edit: Ett troligt fel är att du inte hade någon resistor på basen. Då blir basströmmen på tok för stor. Men det är bara en gissning.

Ungefär? Om du inte visar exakt hur du kopplade så är det ju svårt att säga om du kopplade rätt eller fel...Jag försökte med transistor ungefär på samma sätt som Q1
Det är också viktigt vad för transistor du använde, 4 A klarar inte vilken transistor som helst.
Edit: Ett troligt fel är att du inte hade någon resistor på basen. Då blir basströmmen på tok för stor. Men det är bara en gissning.
Hej,
Eftersom jag är nybörjare på detta så testade jag några olika, BC548B (30V 500mA) och BDX33C (100V 10A).
Jag testade att vända transistorerna oxå så att Collector - Emitter bytte plats. Basen kopplade direkt till Arduinon.
Ska testa med resistor på basen. Har du något förslag på hur stor man bör ha?
/Dennis
Eftersom jag är nybörjare på detta så testade jag några olika, BC548B (30V 500mA) och BDX33C (100V 10A).
Jag testade att vända transistorerna oxå så att Collector - Emitter bytte plats. Basen kopplade direkt till Arduinon.
Ska testa med resistor på basen. Har du något förslag på hur stor man bör ha?
/Dennis
Kör du eltändare med eller utan pyroteknisk tändsats?
Meduza: Med tändsats. ca 1,6 ohm.
Väldigt lik denna.
http://img.alibaba.com/wsphoto/v0/29628 ... gniter.jpg
Väldigt lik denna.
http://img.alibaba.com/wsphoto/v0/29628 ... gniter.jpg
Då börjar du sikta på snarare 0.5mA-5mA än 50mA testström, där ligger de flesta kommersiella produkter, även om det säkert fungerar känns 50mA klart i högsta laget...
(rekommenderar även att ta en titt på att använda tex vanlig stubintråd med talonklämmor eller tex sfi-klämmor med quickmatch om det inte finns en god anledning till e-matches då dessa är mycket okänsligare för tex statisk elektricitet, har en god vän som fick rejäla brännskador när en pjäs med den typen av eltändare ni använder gick av spontant utan att ens vara inkopplad och med korrekt hanterade ihoptvinnade ledarändar...)
(rekommenderar även att ta en titt på att använda tex vanlig stubintråd med talonklämmor eller tex sfi-klämmor med quickmatch om det inte finns en god anledning till e-matches då dessa är mycket okänsligare för tex statisk elektricitet, har en god vän som fick rejäla brännskador när en pjäs med den typen av eltändare ni använder gick av spontant utan att ens vara inkopplad och med korrekt hanterade ihoptvinnade ledarändar...)
nåt sånt här kanske kan funka bättre!?
värdena är inte helt hundra...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Klas-Kenny
Jag skulle rekommendera att du använder en PNP-transistor där uppe istället.
Som det är nu så kommer den inte att bottna helt ifall man får nära 12V spänningsfall över tändningen, vilket i sin tur gör att transistorn blir varm och att tändningen kanske inte får den ström den vill ha.
Som det är nu så kommer den inte att bottna helt ifall man får nära 12V spänningsfall över tändningen, vilket i sin tur gör att transistorn blir varm och att tändningen kanske inte får den ström den vill ha.
Som sagt, jag och värdena på saker och ting är inte vänner än.Meduza skrev:Då börjar du sikta på snarare 0.5mA-5mA än 50mA testström, där ligger de flesta kommersiella produkter, även om det säkert fungerar känns 50mA klart i högsta laget...

Enligt spec från leverantör efter närmare titt så står det ".04 amp" som "Maximum test current".
"Recommended Min. Firing Current" är "1.00 amp".
Tyvärr så tycker jag att talonklämmorna är opålitliga. Tänder inte alltid. SFI har inte kört med än. Dock behöver jag kunna stödja e-match.
Under test så skickar jag signal typ 0,1 sekunder för att se om den är kopplad eller ej.
Provade att skicka testsignal med 2 olika tändare vid 2 olika tillfällen i 24h utan att någon gick av.
Jag misstänker att tiden som testsignalen skickas påverkar tändaren ifall det är "nära" max strömmen?
Ser bra ut. Jag har dock skippat lite resistorer. Ska hem och prova efter jobbet.niklo skrev:nåt sånt här kanske kan funka bättre!?
Men det stora jag ser är att jag inte har optokopplarna som ger i sin tur ger 12v till basen utan jag skickar in 5v till basen på transistorerna direkt från en 74hc595 utan resistorer.
Jag vet inte hur transistorerna fungerar ritkgit, utan har läst mig till hur man kan använda dom som "strömbrytare".

Tack allesammans för att ni lägger tid att hjälpa till med detta!

Det beror på vad det är för transistor.
En transistor leder när det går ström till/från basen. För att det ska kunna gå en ström måste spänningen på basen vara ett bas-emitter-spänningsfall "större" än spänningen på emittern.
För en NPN så måste spänningen vara några volt högre än spänningen på emittern (på en NPN har du plus på kollektorn och minus på emittern så att säga).
För en PNP så måste spänningen vara några volt lägre än spänningen på emittern (på en PNP har du plus på emittern och minus på kollektorn så att säga).
Om jag nu inte virrade bort mig själv:)
En transistor leder när det går ström till/från basen. För att det ska kunna gå en ström måste spänningen på basen vara ett bas-emitter-spänningsfall "större" än spänningen på emittern.
För en NPN så måste spänningen vara några volt högre än spänningen på emittern (på en NPN har du plus på kollektorn och minus på emittern så att säga).
För en PNP så måste spänningen vara några volt lägre än spänningen på emittern (på en PNP har du plus på emittern och minus på kollektorn så att säga).
Om jag nu inte virrade bort mig själv:)
Har man bara varit snäll mot talonerna och inte kör för hög spänning så tänder dom nära 100% är min erfarenhet, (dom är dock känsliga för misshandel) har själv inte provat sfi men har hört bra ord om dom från bekanta just pga att dom har dubbla tändtrådar så dom fungerar även om en går av.
förstår att du vill kunna stödja e-match men jag ville mest bara peka på riskerna och att det finns alternativ i många fall som är säkrare (sfi har ju tom blivit godkänt att sitta monterat på kategori 4-pjäser under transport i vissa länder)
förstår att du vill kunna stödja e-match men jag ville mest bara peka på riskerna och att det finns alternativ i många fall som är säkrare (sfi har ju tom blivit godkänt att sitta monterat på kategori 4-pjäser under transport i vissa länder)
Tacksam för alla tips.Meduza skrev:förstår att du vill kunna stödja e-match men jag ville mest bara peka på riskerna och att det finns alternativ i många fall som är säkrare (sfi har ju tom blivit godkänt att sitta monterat på kategori 4-pjäser under transport i vissa länder)

Hur skulle jag koppla den då? Är det så att transistorn "kopplar" när den inte har spänning på basen och om den har spänning så kopplar den inte?Klas-Kenny skrev:Jag skulle rekommendera att du använder en PNP-transistor där uppe istället.
Använda sig av typ "pullup resistor" eller vad det kallas?