Nu har jag testat. Tyvärr så får jag den inte att skjuta av min tändare.

Det enda jag inte har provat av tipsen är PNP varianten. Ska PNP funktionen vara på Fire eller Arm delen av kretsen?
Det lustiga oxå är att den transistor på "Fire"-sidan som jag fått det att fungera med enligt urspungliga schemat i första inlägget i tråden är den med sämst rating. Alltså en BC547B. Provar jag med BC548B eller BC639 så fungerar det inte ens enligt första schemat.
Eftersom jag har dålig koll på elektroniken och komponenternas funktion så funderar jag på följande.
Optokopplaren: Av tidigare erfarenhet när jag testat andra saker så verkar det komma igenom väldigt liten ström (på base) ifall man inte för igenom så mycket ström på diod-sidan. Rätt eller fel vet jag inte.
Sen om detta påverkar hur transistorn jobbar och knuffar på ström vet jag inte.
Eltändaren är en motståndstråd. Vet inte om den förbrukar någon ström egentligen. Utan måste man inte förbruka ström utanför eltändaren för att få strömmen att gå igenom tändaren och den blir då varm och tänds? Rätt eller fel vet jag inte.
Så just nu kommer jag ingen vart.

Hela systemt var "klart" fast med optokopplare och räler. Detta visade sig inte vara optimalt då reläerna kan "hoppa till" vid kraftiga tryckvåger och på så sätt utlösa andra pjäser som inte ska iväg. Därför letar jag efter denna lösning.
Några tips?