bygga sin egen isoleringstrafo

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: bygga sin egen isoleringstrafo

Inlägg av MiaM »

prototypen skrev:Anodspänningen på 200 - 300 volt är mer farlig än spänningen mot jord OM man har isolerande omgivning, dvs torr lokal med ett isolerande golv (plastmatta) och avstånd till det som är "jordat".
Vilket som än är farligt så gäller alltid en hand på ryggen.
Är verkligen anodspänningen (då menar jag själva spänningsmatningen, inte modulerade signaler med halvhög spänning) farligare än nätspänningen?

Mig veterligen är växelspänning farligare än likspänning och dessutom är växelspänning farligast omkring nätfrekvensen.

Däremot är givetvis modulerade signaler med "rör-amplituder" rejält farliga!

En vanlig fara vid mekande med gamla tv-apparater är när man provkör och ansluten antenn är jordad. Risken är halvstor att få en stöt mellan chassie och antennkontakt. Provkör med t.ex. en digitalbox som har platt stickpropp, och som inte är ansluten till någon inkommande signal utan bara visar "ingen mottagning - blaha blaha" som bild. (Risken är väl dock halvstor att digitalboxen bara har UHF och då måste en TV2-konverter blandas in).

Eftersom de gamla allströmsapparaterna bara likriktar ena halvperioden så kan du i princip ohmmäta vilken pol på stickproppen som är kopplad till chassiet (men se upp för att eventuell nättrafo som matar t.ex. glödspänning o.s.v. kan lura dig genom att lägga på en lågohmig last - mät på båda stiften) och om du också mäter upp vilket som är fas och nolla i eluttaget du provkör från så kan du märka upp vad som är "rätt" sätt att vända stickproppen. Använd sen gärna en förgreningsdosa med belyst tvåpolig nätströmbrytare för att stänga av och slå på strömnmen så slipper du risken att du råkar vända kontakten fel. (Å andra sidan finns risken att strömbrytaren går sönder - riskbedöm själv).

Vad gäller isolertrafo så har du viss förlust i varje trafo, så två trafos "rygg mot rygg" ger inte exakt rätt spänning utan troligast lite för låg spänning. 60VA låter som andra påpekat för klent, jag vet dock inte vad en svartvit 50-talare drog, det kanske inte var så jättemycket mer?

Oftast kan man paralellkoppla trafos så du skulle kunna använda fyra sådana du länkar till för att få 120VA, men om man har otur så är trafona inte helt identiska och då går det rätt rejält med onödig kortsluten ström mellan trafona. OBS! Om du funderar på att paralellkoppla trafos så se för sjutton till att de är rätt fasade! Säkrast är att bara ansluta ena polen på det man vill paralellkoppla, koppla AC-voltmätare mellan ledarna på andra polen som man vill koppla ihop, och prova att lägga på ström och se att det blir 0V och inte dubbla sekundärspänningen.

Om du vill bygga en riktigt kraftig isoleringstrafo med valbar spänning i typ 10V-steg eller liknande så kan du ju köpa en hel driva sånadär Svebry-trafos och seriekoppla sekundärerna :) Om jag räknar rätt så bör trafon ge 24/1,41=17V plus två diodspänningsfall = cirka 18½V, så det går åt 12-13 trafos för att få kring 230V. En trevlig grej med ett sånt bygge är att trafona verkar ha mittuttag så du skulle kunna ha en omkopplare för spänningsval med så lite som drygt 9V per steg. Det blir dock en slant för alla de trafona...
Användarvisningsbild
agfamatic

Inlägg av agfamatic »

när det kommer till allströmsmotagare så har jag arbetat på en del radioapparater som är av allströmsmodel så det mästa du skrev känner jag redan till.

jag brukar vanligtvis börja med att kolla om motagaren har ena änden av elnätet kopplad till chassi det gör jag genom att mäta mellan stickproppen och chassi.

när jag har bytt kondningar på apparaten brukar jag mäta mellan chassi och jord och om jag får 230v vänder jag pluggen och för min del brukar det vara enkelt att komma i håg vilker origentering som är rätt jag brukar helt enkelt kolla om skruven som håller ihop stikproppen är uppåt eller neråt.

jag har en gammal ojordad grendosa hängandes på en vägg i verkstaden att koppla in äldre apparater med ojordad stickpropp i verkstaden :vissla:

(verkstaden är ett av de få ställen förutom köket, gillestugan och dator/nätverksrumet som har jordade utag.
huset är från 70 talet)

den digitalmotagaren jag har har en ojordad eurokabel men dessvärre ingen inbyggd RF modulator så för det har jag en billig sådan här http://svebry.noxshop.se?item_id=21-0052 som jag tror "sänder" på kanal 3 VHF

föresten antenn anslutningen borde väl vara kopplad till chassit via en kond i alla fall är det så det ser ut på många allströmsmotagare. sen hade jag tänkt använda en 75 till 300 ohm balun mellan TVns antenn ingångar och RF modulatorn borde inte det isolera något.
plus att RF modulatorn inte är jordad.

jag kanske har fått allt det där om bakfoten men jag är lite trött just nu så det kanske är det.

tillbaka till ämnet isoleringstrafos så blir det nog att köpa en begangnad på blocket eller liknande.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag trodde att man brukade ha ena polen från elnätet direkt till chassie/signaljord på "heta" chassier. Det kanske är skillnad på gamla rörbestyckade apparater? Jag har mest bara micklat med "heta" tv-chassier från 70-talet och där var det däremot helvågslikriktare, men helvågslikriktning med fyra dioder hade man väl nästan aldrig på rörtiden?

Antenningången måste ha seriekondingar som isolerar - kolla för övrigt gärna att de är friska, egentligen bör de nog meggas eller nåt sånt?
Jag är inte säker men tror att de baluner mellan 75/300 ohm som jag träffat på inte varit galvaniskt skiljda. Mät på din balun.

Men du lär väl kunna provköra TV'n ganska långt innan du behöver någon antennsignal?
Användarvisningsbild
agfamatic

Inlägg av agfamatic »

de flesta allströmsmotagare har "heta" chassin men det finns även modeller som hade ett "flytande" chassi och hade ena polen av elnätet kopplad till en separat ledare inyti chassit som fungerade som jord/negativ till den var minussidan av alla komponenter kopplad till

sen var metallchassit kopplad till ledaren via en kond (ursprungligen en wax/papperskond i äldre designer eller en Rifa papper/plast kond i nyare designer. nuförtiden bör man ju helst använda en Y kond)

tror inte det kommer vara några problem med att koppla in en digitalbox till "dumburken" även utan insolering i balun
det verkar inte vara någon annan som har gamla allströms TV apparater som har några problem med det.
så länge grejerna inte är jordade till nätjord så är det nog inga problem
men jag kommer nog ändå mäta antennanslutningarna innan jag kopplar upp något till dem

har föresten bytt de flesta kondningarna i TVn förutom några styrolkondningar och några philips senapsfärgade kondningar som nog någon TV-reparatör monterade på 60-70 talet

PS. man kanske skulle starta en ny tråd om dumburken det känns lite Off-topic
dock har jag redan en tråd om den på svenska radiohistoriska föreningens forum.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Poängen med att ha en helt isolerad digital-tv-box är ju att du slipper kunna få en stöt om du tar i antennkabel samtidigt som du tar i hett chassie. Fast det har jag kanske redan lyckats få fram :wink:
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Försök hitta en vridtrafo begagnad, kanske från någon elverkstad som lagt ned.

Massa fördelar, du kan mjukstarta samtidigt som du har koll på spänning och ström på instrumenten.
Betalar sig fort.

Kjelle
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Kjelle skrev:Försök hitta en vridtrafo begagnad, kanske från någon elverkstad som lagt ned.

Massa fördelar, du kan mjukstarta samtidigt som du har koll på spänning och ström på instrumenten.
Betalar sig fort.

Kjelle
Men en vridtrafo är 99 gånger av 100 sparkopplad, men visst har den sina fördelar när man startar en switchmodenätdel som har trasig spänningsreglering (i TV sammanhang, Luxors likkista).

Protte
Seroster

Inlägg av Seroster »

Ja, två identiska transformatorer kan bli en isolertrafo.

Heck, du kan till och med göra det med tre transformatorer, två 230-400 i serie som matar en 800-230 :mrgreen:
Se bara till att du har kräm nog ut från isolertrafon, ett par hundra VA.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Har en 3-fas till 3x 240 du kan få hämta för en hundring. Har suttit i ett apparatskåp som jag har plockat delar ur.
Skriv svar