Nyförvärvet: Aciera F3 (fräs)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
NeoTech

Re: Nyförvärvet: Aciera F3 (fräs)

Inlägg av NeoTech »

Han hade en mutter med buttress gänga vad ja kunde se på bilderna han skickade mig, vilket inte hjälper överdrivet mkt.

Har meckat med o försöka slå sagda gänga idag, får rätt stigning men fel profil.. så måste öva lite på mitt handarbete lite med o slipa verktygen mest.

Här är en minuts video på när jag riktar en bit mildstål iaf. ;)
*oooh guu så intressant, den blir.. plattare*
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

abbemat skrev:Har även färdiggängade (sågtand-gänga) :) rör så att man kan göra en dragstång
mvh
Anders
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

japp va inte de som skickades på bild sen. =)
tkgb

Inlägg av tkgb »

Verkar vara en fin liten fräs du köpt :tumupp:

Tycker det är ganska kul med udda gängor :)jag hade aldrig hört talas om buttressgänga innan.

Men jag blev riktigt sugen för att se om min gamla svarv kunde få till den något udda 1.666 mm i stigning.
Det närmaste man kunde komma var med ett stigningsfel på 0.04% per varv men det lilla är ju inget som gör nåt i praktiken.

Slipade till ett snabbstål 45/5 grader lite snabbt och körde en testbit 30 mm lång,tyckte den blev helt ok,så det fixar du säkert med din svarv med.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Cool ja de där ser onekligen rätt ut.. Enda sättet o 100% veta e jue med en hylsa..
Men ja jag har börjat testa med o slå gängor invändiga e inte riktigt lika lätta som externa så. =)
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

tkgb skrev:min gamla svarv
Vad är för skiva som sitter bakom chucken?
NeoTech skrev:Enda sättet o 100% veta e jue med en hylsa..
Det följde alltså ingen hylsa med till maskinen?
tkgb

Inlägg av tkgb »

Det som ser ut som en skiva är en chuckadapter,det sitter en stor gänga på spindeln och jag har inte någon chuck som passar direkt på den.
Anledningen att den är så stor är att jag har en 4-backschuck som är större än 3-backschuken på bilden.
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

säter skrev:
NeoTech skrev:Enda sättet o 100% veta e jue med en hylsa..
Det följde alltså ingen hylsa med till maskinen?
Snarare att nog tkgb inte har en hylsa o testa med .. =)
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Så ja fick hem en ER32 chuck, (yeay) med 20mm axel som e 50mm lång.. först tänkte jag att den kunde kapas o passa i en 20mm hylsa.. ja det ade jue fungerat. Sen insåg jag jue att den hade en 10mm gänga.. Så då fick ja för mig och göra en dragstång..
Kan någon svara på vad för stål man bör använda till o börja med? jag har en stång med SS2142, men jag upplever att det e rätt mjukt, funkar det o göra en dragstång av?!
Detta e nu till vertikal huvudet. Mest för att hylsorna e skitdyra o ja ER32 kostar ingenting i jämförelse.

Bild

Så, gula på bilden e dragstången, gråa är en dummy för en ER32 chuck. Den röda delen är motsvarande nederdelen på en typ b W20 spännhylsa, detta för att 20mm axeln inte ska kunna wobbla runt i botten på spindeln. Den blåa ytan är den övre kontaktytan i spindeln jag inbillar mig att den bör vara rätt super precis, för på orginal dragstången e det sugpassning mer eller mindre.

Någon som e haj på hållfasthet och kan tipsa mig om vad för stål till dragstången eller kan ja använda SS2142 stången här?! (har 1m x 25mm ligger nämligen). Den röda hylsan tänkte ja nog göra i gjutjärn eller aluminium så man kan slitsa den lätt så den kan komprimeras runt axeln.
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Så testade att göra sagda retrofit.

Bild

Men kan väl säga att slutresultatet lämnade att önska, har ett wobble på iaf en 3-4 tiondelar, det e synligt.
Den övre mässings delen är pressad på plats och svarvad till dimension.

Den undra mässings delen har ett ack så litet glapp mot spindeln.. Så funderar om de kan avhjälpa vobblandet om man
gör om den nedre delen till en kompressions ring ist då den går in i en 15 gradig kona, funderar på om de kan hjälpa med att bli av med de lilla vobbel som finns där.
att bara dra åt den gjorde inte mkt tyvärr.
Skriv svar