tecno skrev:OK, du tror dig veta hur man gör. Jag har i dryga 3år representerat och sålt mönsterkort från en ev europas största producenter (inom Olivetti gruppen) till nordiska elektronik industrin bla Ericsson, Nokia mfl och de fabrikerna korten till kunderna tillverkades hos användes bara glas litho, film är på tok för mått ostabilt. Det är stora krav på repeterbarhet som enbart kan nås med glas litho, många av dessa kundernas mönsterkort har ju väldigt långa livs cykler och behovet att produceras i omgångar varpå detta med formstabilitet är ett högt ställt krav som tyvärr film inte klarar av.
OK, dyrt som skurken men det betalar sig i slutänden både för kund som tillverkare.
Dags för dig att läsa på och lära dig fakta om hur massproduktion går till på mönsterkortsfabriker av rang!
Det kan kanske vara så att i vissa typer av produktion att man använder glasmasters, dock vågar jag påstå att det absolut vanligaste är film, även inom mass/serieproduktion.
tecno skrev:OK, du tror dig veta hur man gör. Jag har i dryga 3år representerat och sålt mönsterkort från en ev europas största producenter (inom Olivetti gruppen) till nordiska elektronik industrin bla Ericsson, Nokia mfl och de fabrikerna korten till kunderna tillverkades hos användes bara glas litho, film är på tok för mått ostabilt. Det är stora krav på repeterbarhet som enbart kan nås med glas litho, många av dessa kundernas mönsterkort har ju väldigt långa livs cykler och behovet att produceras i omgångar varpå detta med formstabilitet är ett högt ställt krav som tyvärr film inte klarar av.
OK, dyrt som skurken men det betalar sig i slutänden både för kund som tillverkare.
Dags för dig att läsa på och lära dig fakta om hur massproduktion går till på mönsterkortsfabriker av rang!
Är det nån här som prövat skriva ut direkt på kortet med bläckstråle? Antingen i en som har CD-insats eller så modifierad? Har förstått att man behöver specialbläck dock...
TomasL: Nog är väl upplösningen på en laserskrivare inte alls dålig? 600 dpi är ändå 24 punkter per mm. Jag lyckades iaf på min första etsning (med laserutskrift på dubbla OH-papper och UV-exponering med vanlig skrivbordslampa) att få till en ATTiny2313 i SOIC utförande och även dra en ledare mellan två ben på den. Iofs det blir ju ca 0.6mm cc mellan cpu-pinne - ledare - cpu-pinne...
På något vis känns ändå laserskrivare överlägsna bläckstråle men...
Nja, det stämmer inte riktigt, då lasern alltid skriver ut flera punkter samtidigt, den kan inte skriva en linje som är en punkt bred.
Bilden rastreras i skrivaren i block om 4x4/8x8/16x16 punkter, vilket är den verkliga upplösningen, ju bättre skrivare desto mindre block.
Den kan inte skriva ut mindre objekt än ett rasterblock.
Upplösningen på normala hemmaskrivare ligger på runt 0,2 mm som bäst.
Det är inte bara DPI som är problem med laser, iom hur den drar igenom pappret genom matarn och sedan genom en varm fuser så drar sig alltid det hela någon tiondels %, det märker tom jag som gör filmer för i dessa sammanhang relativt oprecisa screentryck...
Riktig film i bläckstråle är överlägset i kvalitet men klart dyrare...
Det är inte bara DPI som är problem med laser, iom hur den drar igenom pappret genom matarn och sedan genom en varm fuser så drar sig alltid det hela någon tiondels %, det märker tom jag som gör filmer för i dessa sammanhang relativt oprecisa screentryck...
Riktig film i bläckstråle är överlägset i kvalitet men klart dyrare...
Nja, papprets formförändring är så slumpmässig att det inte går.
Formförändringen beror på:
1. Papprets kvalitet.
2. Lagringstemperaturen.
3. Relativ fuktighet.
4. Skrivarens temperatur.
5. Vilken sida av pappret som man skriver ut på.
6. Papprets matningsriktning
I det riktigt professionella skrivarna kontrolleras temperatur och fuktighet i magasinen, samt att man alltid lägger i pappren åt samma håll, med samma sida upp.
Jag tycker att laser funkar slaget bra ned till tssop ungefär, bara man får filmen att ligga plant. Största problemet är som redan påpekats att en rektangel inte blir exakt en rektangel. Det leder till problem då man kör ut två filmer, en spegelvänd för att göra dubbelsidiga kort, men för SMD blir det ett mindre problem då du oftast har färre hål. Sedan har kortets stirlek en viss betydelse.
Hur små kretsar tänkte du använda och på hur stora kort?