Bästa metod att tillverka kretskort i ytmonteringsprecision
Bästa metod att tillverka kretskort i ytmonteringsprecision
Vilket skulle ni rekommendera?
Jag har tidigare bara använt fotoresist men tänkte pröva toner transfer. Eller borde man fundera på att modda antingen en laser eller bläckstråle att skriva direkt på kortet?
Jag har tidigare bara använt fotoresist men tänkte pröva toner transfer. Eller borde man fundera på att modda antingen en laser eller bläckstråle att skriva direkt på kortet?
Re: Bästa metod att tillverka kretskort i ytmonteringsprecis
Beror ju på vilken bendelning komponenterna har. 0.5 mm kan gå om du har tur, under det så glöm det i princip.
Skrivarna har inte tillräcklig upplösning för att kunna skriva ut mindre bendelning.
Skrivarna har inte tillräcklig upplösning för att kunna skriva ut mindre bendelning.
Är då laser eller bläckstråle bättre om man ska skriva mask för fotoresist? Har sett tendenser till sprickor med den lasern jag använt, men den är från förra årtusendet.
-
Detta projekt vart intressant!
http://www.das-labor.org/wiki/LaserExposer
http://www.das-labor.org/wiki/LaserExposer
-
blueint: Minst sagt! Man får väl se när ens budget räcker till en sådan där laser jag länka till.
Jag menar, den punkten kan inte vara stor om så även med någon halv kvalitets optik.
JanErik: Det du skulle behöva till länkat projekt med blå-laser-exponering är någon form av reprap-elektronik det går på runt högt räknat med frakt: 1000kr
Två styck stepper motorer 100kr styck(?).
och laser då, vilket ochså går på runt 1000kr med allt om jag minns rätt.
Därefter behöver du de mekaniska komponenterna, men då du till att börja med enbart använder två axlar, x &y behöver det inte vara någon avancerad historia. Du kan alltid bygga en reprap senare av ovanstående, så det är en investering hur man ser på det och någon låda att sova i till katten, det är det viktiga ju.
Jag menar, den punkten kan inte vara stor om så även med någon halv kvalitets optik.
JanErik: Det du skulle behöva till länkat projekt med blå-laser-exponering är någon form av reprap-elektronik det går på runt högt räknat med frakt: 1000kr
Två styck stepper motorer 100kr styck(?).
och laser då, vilket ochså går på runt 1000kr med allt om jag minns rätt.
Därefter behöver du de mekaniska komponenterna, men då du till att börja med enbart använder två axlar, x &y behöver det inte vara någon avancerad historia. Du kan alltid bygga en reprap senare av ovanstående, så det är en investering hur man ser på det och någon låda att sova i till katten, det är det viktiga ju.
Med en laserskrivarkassett behövs nog bara en stegmotor. Men man skulle kunna förbättra precisionen genom att dela upp fokus med flera lysdioder.
Görs kommersiella kort (massproduktion) med nån form av laser+fotoresist eller CNC?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Fotografiskt via glasplåtar är för massproduktion.
Man använder en apparat som kallas för fotoplotter, där man med extremt hög upplösning, 10k dpi eller högre, exponerar lithfilm, och på så sätt får fram ett negativ av layouten.
Fotoplottern använder ett sidbeskrivningsspråk vilket kallas för gerber (vilket också är namnet på företaget som konstruerade de första fotoplottrarna)
Korten är belagda med en negativ fotoresist, vilken belyses genom den producerade filmen, därefter framkallas korten och etsas.
Fotoplottern använder ett sidbeskrivningsspråk vilket kallas för gerber (vilket också är namnet på företaget som konstruerade de första fotoplottrarna)
Korten är belagda med en negativ fotoresist, vilken belyses genom den producerade filmen, därefter framkallas korten och etsas.
- tecno
- Kontakt:
Massproduktion var det frågan om och då duger inte film utan det används lithografiska glasplåtar för att få högsta möjliga formstabilitet på 'the artwork'.exponerar lithfilm
Nja, det är nog inte rätt.
Man använder film, även vid serieproduktion, till exempel "Red laser film (Kodak, Agfa, DuPont, Fuji)"
Man använder maskiner såsom till exempel Orbotech LP9008 Manual
Den här typen av film är rätt vanlig http://www.kodak.com/ek/US/en/Aerial_In ... m_APR7.htm
Man använder film, även vid serieproduktion, till exempel "Red laser film (Kodak, Agfa, DuPont, Fuji)"
Man använder maskiner såsom till exempel Orbotech LP9008 Manual
Den här typen av film är rätt vanlig http://www.kodak.com/ek/US/en/Aerial_In ... m_APR7.htm
- tecno
- Kontakt:
OK, du tror dig veta hur man gör. Jag har i dryga 3år representerat och sålt mönsterkort från en ev europas största producenter (inom Olivetti gruppen) till nordiska elektronik industrin bla Ericsson, Nokia mfl och de fabrikerna korten till kunderna tillverkades hos användes bara glas litho, film är på tok för mått ostabilt. Det är stora krav på repeterbarhet som enbart kan nås med glas litho, många av dessa kundernas mönsterkort har ju väldigt långa livs cykler och behovet att produceras i omgångar varpå detta med formstabilitet är ett högt ställt krav som tyvärr film inte klarar av.
OK, dyrt som skurken men det betalar sig i slutänden både för kund som tillverkare.
Dags för dig att läsa på och lära dig fakta om hur massproduktion går till på mönsterkortsfabriker av rang!
OK, dyrt som skurken men det betalar sig i slutänden både för kund som tillverkare.
Dags för dig att läsa på och lära dig fakta om hur massproduktion går till på mönsterkortsfabriker av rang!
Hur dyrt är som skurken, och vilka delar rör det?
- tecno
- Kontakt:
Skillnaden i pris mellan litho film och dito glas, dessa produktions paneler är ofta ganska så stora men begränsas givetvis av produktions komplexitet. Det gäller ju för producenten att minimera felutfallet.