Okänd komponent

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Gasp
Inlägg: 10
Blev medlem: 15 oktober 2005, 11:51:03

Okänd komponent

Inlägg av Gasp »

Hej!

Jag har ett problem

Min bil (Jeep Grand Cherokee) har en krets som styr fläktens hastighet (fläktresistor) som varierar utspänningen beroende på reglagens inställning etc

Denna har slutat fungera och jag har lokaliserat felet till en brunnen komponent men kan inte identifiera denna, kan någon hjälpa mig?

En siffra är svår att tyda p.g.a. brännskadan men den ser ut att vara en 6:a eller 5:a

Se bilden nedan:

Bild

Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Var där bara två ben från början? Då måste det nästan vara en lite kraftfullare diod. Finns det bara en sådan i kretsen?
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Är det inte ett diodtecken längst ner?
Gasp
Inlägg: 10
Blev medlem: 15 oktober 2005, 11:51:03

Inlägg av Gasp »

Det var bara två ben anslutna till krestkortet, men om man tittar noggrant på undersidan av komponenten så kan man se metall i mitten, precis som det skulle kunna vara ett ben i mitten också och tyda på en transisitor. Det syns också en otydlig symbol som skulle kunna vara diodsymbolen

Bredvid denna krets satt en transisitor med samma kaspling

Har sökt på betteckningen i ELFA och andra forum utan resultat

Lutar nog också åt att det är en diod men frågan är vilken typ?
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Verkar som sagt som en diod. Har sökt men hittar inget om den dock. Ifall den har brunnit och har suttit på ett kretskort är det stor risk att banorna på kretskortet också brunnit eller lossnat på kortet. Undersök detta! Om du kan så kolla även vad det är för spänningar runt om. Du skulle kunna prova att sätta dit nån högströmsdiod för att testa ex några av dessa http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... k=2375.htm
Man kan ju kolla lite på vad fläkten är avsäkrad på också.
Sitter mest på och funderar över vad en diod skulle ha för funktion i en fläktstyrning :humm:
Gasp
Inlägg: 10
Blev medlem: 15 oktober 2005, 11:51:03

Inlägg av Gasp »

Har kollat banorna och de verkar OK, ser mer ut som om komponenten sakta förkolnat utan att skada kretskortet

Fläkten är avsäkrad med 20A så man skulle ju kunna prova med en godtycklig diod som klarar 20A

De dioder som visas i ELFA har tre ben, ska man bara strunta i att ansluta mittenbenet? Var ett tag sen jag läste elektronik :)

Det fenomen som uppstår i bilen just nu är att fläkten går på full fart oavsett om tändningen är av eller ej...

Tack för hjälpen förresten!
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Hur ser det ut på kretskortet? Finns det två eller tre hål där var komponenten suttit?
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

De skulle kunna vara en flybackdiod om fläktarna drivs med PWM. Dock tveksamt med tanke på symptomen som du upplever nu.
Dioderna länkade till på Elfa har bara två ben, bilderna på länken är lite missvisande, mittbenet är normalt borta.
Gasp
Inlägg: 10
Blev medlem: 15 oktober 2005, 11:51:03

Inlägg av Gasp »

Macce, det är endast två hål där kretsen suttit

Ska ta och kika närmare på kretskortet och se om man kan klura ut hur funktionen är
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26632
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Inlägg av Icecap »

Det är en diod!

9536 är år och vecka för tillverkningen, alltså 1995, vecka 36.

Dioden heter med stor sannolikhet 1SK0368.
Gasp
Inlägg: 10
Blev medlem: 15 oktober 2005, 11:51:03

Inlägg av Gasp »

Tack Icecap!

Vet du om det finns någon motsvarande diod man kan byta till utan problem?

Hittar inte denna diod på webben

Har du några tips?
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Om du Googlar efter datablad till dioden, kollar på lite värden och köper en med ungefär samma värden borde det fungera finemang!
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

20TQ045/IR Lär du kunna ersätta den med utan problem. Den är lite onödigt dyr kanske, men den sitter som flybackdiod till en fläktstyrning i en modern buick som jag bråkade med för ett tag sedan. Svårt att veta exakt vad som krävs av din diod, men 20TQ045/IR tål hög ström och har rejält lågt framspänningsfall, så den bör inte bli tokvarm heller.
Gasp
Inlägg: 10
Blev medlem: 15 oktober 2005, 11:51:03

Inlägg av Gasp »

Kanon!

Har sökt efter 1SK0368 utan att hitta den, ska försöka med 20TQ045/IR

Bättre än att betala drygt 1500 :- för hela modulen :)

Tack för alla råd!
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Nej hittar inte heller 1SK0368
Skriv svar