Det var bara två ben anslutna till krestkortet, men om man tittar noggrant på undersidan av komponenten så kan man se metall i mitten, precis som det skulle kunna vara ett ben i mitten också och tyda på en transisitor. Det syns också en otydlig symbol som skulle kunna vara diodsymbolen
Bredvid denna krets satt en transisitor med samma kaspling
Har sökt på betteckningen i ELFA och andra forum utan resultat
Lutar nog också åt att det är en diod men frågan är vilken typ?
Verkar som sagt som en diod. Har sökt men hittar inget om den dock. Ifall den har brunnit och har suttit på ett kretskort är det stor risk att banorna på kretskortet också brunnit eller lossnat på kortet. Undersök detta! Om du kan så kolla även vad det är för spänningar runt om. Du skulle kunna prova att sätta dit nån högströmsdiod för att testa ex några av dessa http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... k=2375.htm
Man kan ju kolla lite på vad fläkten är avsäkrad på också.
Sitter mest på och funderar över vad en diod skulle ha för funktion i en fläktstyrning
De skulle kunna vara en flybackdiod om fläktarna drivs med PWM. Dock tveksamt med tanke på symptomen som du upplever nu.
Dioderna länkade till på Elfa har bara två ben, bilderna på länken är lite missvisande, mittbenet är normalt borta.
20TQ045/IR Lär du kunna ersätta den med utan problem. Den är lite onödigt dyr kanske, men den sitter som flybackdiod till en fläktstyrning i en modern buick som jag bråkade med för ett tag sedan. Svårt att veta exakt vad som krävs av din diod, men 20TQ045/IR tål hög ström och har rejält lågt framspänningsfall, så den bör inte bli tokvarm heller.