Hastighetsmätare till hojen

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Thorped

Re: Hastighetsmätare till hojen

Inlägg av Thorped »

FormerMazda skrev:Beror ju på ens kunskapsnivå.

TS får kliva fram och berätta vad han kan och själv tror.

Min kunskap är så nära noll man kan komma. Dock lär jag mig nog lika väl Matte B,C och D när jag ändå ska börja med A, om du förstår vad jag menar :).
Det är enklare att ta taxi än att ta körkort och skaffa bil också, men man har mer nytta av körkortet i längden ;)

Jo det är nog en bra jämförelse. Dock var ju den där Pickit rätt dyr, men det blir la billigt i längden... Man kanske skulle slå på stort med en gång och köpa Pickit 3, men jag vet inte. Sen vet jag inte om den klarar av att programmera en grafisk LCD?

Jag hajar poängen i vad ni båda förespråkar. Jag tror dock att PIC är vad jag vill börja med, dels för att språk-valet är rätt viktigt och dels för att det känns som om man har större möjligheter med PIC.

Projektet är inget som behöver vara klart nästa vecka eller månad, om ens i år även om jag jobbar för det.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Frågan är vad ditt syfte är?

Att utveckla elektronik/mekanik är DYRT, betydligt dyrare än att köpa nytt. Om man tvekar för att köpa ett pic-kit så har man kanske inte möjlighet/vilja att ro ett sådant projekt i hamn.

Jag har gjort en trippmätare till hojen som använder en hallgivare och magnet på navet. Trippmätaren mäter även hastighet mm.
Jag använder en AVR och grafisk display
Om du är intresserad så skulle du kunna köpa ett kretskort och ev komponenter, mjukvara. Sedan kan du anpassa den efter ditt tycke och smak.

Trippmätaren är aluminiumlådan nere till höger.
Bild
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

Jag håller med FormerMazda.
Jag började och skulle lära mig pic för ett antal år sedan. Köpte en Wisp648 programmerare och började traggla assembler eftersom det rekomenderades här. Jag fick mycket hjälp och fick igång ett par enklare projekt, men sen när jag ville ha lite fler funktioner så blev det så mycket att ta in så jag tröttnade.
För snart 2 år sedan köpte jag en arduino på ebay och sen va jag igång på bara någon vecka. och allt jag än så länge har velat lösa har jag kunnat göra med en arduino.
Jag tror absolut att jag hade nytta av att programmera lite assembler på pic, men jag rekomenderar ändå arduino.
Det där med inlåsning är ett mindre problem för de allra flesta som har ett liknande projekt som detta.
Däremot vill jag rekomendera att du köper en Arduino-Nano istället för en UNO.
Min första Arduino va en Demiauve eller hur det nu stavas, vilket är föregångaren till en UNO. Dessa är gjorda för shields och liknande, men nu använder jag oftast en Arduino-Nano när jag labbar för den passar direkt på en labbplatta.

För detta projektet så anser jag att du ska vänta med displayen. Försök att få en hastighetsmätar-krets att funka först, och bygg sen vidare på det. Jag använder oftast Serie-terminalen för labbning men du skulle också kunna köpa dig en HD44780-display och börja med, eftersom dom är väldigt enkla att kommunicera med. När du har fått alla funktionerna att fungera en och en, då tycker jag det är dags för dig att välja en display!
När du sedan får allt att fungera på din labbplatta så kan du böra bygga upp ett kretskort och eftersom Arduino egentligen är en AVR så köper du en sådan och matar in din kod där, Din Arduino-Nano använder du sedan till nästa projekt.

Det är ett fullt genomförbart projekt och du kommer att lära dig mycket, men för att man skall orka med så gäller det att ta en funktion i taget.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Bosen: Provade du någonsin något högnivåspråk på PIC?

Det är ju inte så att Arduino är enda vägen till högnivåspråk på 8bit microkontrollers..
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

RDX*: Syftet är kort och gått att göra en mätare med funktioner som inte erbjuds på marknaden. Jag har iaf inte hittat någon där man kan ställa in miltal t ex. Jag tvekar inte att köpa nått om jag bara vet säkert att det funkar till de applikationerna som jag vill ha.
Vad är det t ex för skillnad på Pickit 2 och 3? Och finns kompetensen på forumet om man stöter på problem? Det är ju knappast så att jag tänker sätta mig och göra en mätare det första jag gör men någon stans måste man börja.

Bosen: Jag har inte som tanke att arbeta direkt i assembler, utan jag tänker använda mig av ett högnivåspråk, typ C. Det kanske hade varit jätte svårt för en annan nybörjare, men jag har fortfarande far min kvar i livet och det känns onödigt att gå miste om hans kompetens bara för att jag ska få det lättare.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Skillnaden mellan PICKit2 och 3 är att de alldeles nya PIC inte stödjs av PICKit2, ska du handla ska du ta en 3'a!

Kompetens finns det mängder av och att göra en mätare är ingen större utmaning, vilken µC man än väljer.

Det du verkar sakna är en måldefinition. OK, en hastighetsmätare - men nu kom det in att man ska kunde ställa in miltalet, alltså har du tänkt dig en Odometer-funktion.

Ska du även ha trippmätare?
Hur ska du spara informationen?
Ska det realtidsklocka på?

Osv. osv.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Det är nog på tiden att du läser topic...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det har jag gjort sedan länge, det ändrar inte att du plötsligt begär trippmätare med ställbart miltal...

Om du menar första inlägget har jag sett det också och det var orsaken till att jag inte brydde mig om att svara i tråden alls till att börja med!

I första inlägget berättar du en massa som du kunde tänka dig, det finns ingen krav och specifikationer alls! Det är lika talande som dom som beskriver krav som "så bra som möjligt", alltså totalt intetsägande. Och i första inlägget finns inget med att det ska gå att ställa miltalet i odometern...

Då kan gärna få kaxa upp dig men se till att ha torrt på, jag är mycket van att ställa upp sådana projekt och specificera kraven och du är än så länge mil ifrån användbara krav och behovsbeskrivning.
Senast redigerad av Icecap 1 februari 2012, 20:04:54, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

Klas-Kenny: Ja, jag provade lite C på pic, men lättläst dokumentation var svårare att finna.
En annan sak är alla färdiga rutiner i arduino. Givetvis finns det färdiga rutiner i andra språk med, men jag behöver inte ens leta efter som eftersom dom redan finns inbyggt.
Picbasic provade jag också, men där märkte man begränsningar otroligt tidigt.

Jag har faktiskt funderat lite på att försöka med C på AVR också, men än så länge funkar det bra med arduino, därför rekomendarar jag arduino för nybörjaren.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Ok, Lite förtydligande då, och allt är måsten!:

Hastighetsmätare - 0-360km/h
Varvmätare - 0-15000rpm
Bensinmätare - graderad till 8 streck, 8= full tank och 0= tom tank *
Oljemätare - varnar vid låg oljenivå.
Trippmätare - 6siffrig varav minsta är 100m *
Reglerbart Miltal - 6siffrig varav minsta är 1mil
Växelindikator - 1-N-2-3-4-5-6
Blinkersindikator - 2 LEDs
Neutalindikator - 1 LED
Klocka (realtid) - 12/24h *
Hel-/halvljusindikator - 2 LEDs
Temperaturindikator - -20 till +60 Celsius *

Har jag glömt någon av värde? Mycket indikatorer måste jag säga :P

Mycket editande här... * = Mode knapp, funktionerna kan endast väljas en i sänder

Ber om ursäkt Icecap.
Senast redigerad av Thorped 1 februari 2012, 20:36:00, redigerad totalt 6 gånger.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Tror du ska kolla på att plocka in GPS-data seriellt.
Där finns ju hastighet och annat för trippmäteri. Dessutom klocka om jag inte har fel?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Hastighetsmätare enbart genom GPS är ju dock olagligt då det ej fungerar i tunnlar mm.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Helt OK, nu börjar det likna något.

* Hastighetsmätaren behöver bara en Capture-funktion, sedan är resten ganska enkelt. Men vilken upplösning ska du ha?
* Varvräknaren är lite mer knepig. Den kan använda en Capturefunktion också och då kan du få utläsning för varje varv, det är dock kraftigt överkurs. Vilken upplösning ska du ha?
* Växelindikator är en skapligt enkel funktion så den ordar vi inte mycket om. Men hur ska den synkroniseras med aktuell växel när man startar hojen eller om det blir omstart av elektroniken?
* Temperaturindikatorer... vilken sensor? Upplösning?
* Bensinmätare... vilken sensor har du? Upplösning?
* Oljan - samma som bensinen.
* Odometer, upplösning? Jag räknade i 1m i sin tid men visade i hela km.
* RTC, batteri eller supercap som backup? Noggrannhet? Interface?
* Ska enheten kunde kalibreras "live" vid att köra en känd sträcka eller ska man göra det vid att mäta hjulets omkrets och mata in manuellt?
* Vilken upplösning & noggrannhet ska avstånd räknas i? Jag använde 0,1mm i min dator, det gav en skaplig noggrannhet.
* När du stänger av hojen, hur ska data då sparas? Ska enheten stänga av sig själv när den är klar?
* Vilken sorts display? Grafisk eller text-baserat?

Ska du visa alla dessa värden/funktioner samtidig blir det omöjligt att använda displayen till det viktiga: att snabbt och enkelt se hastighet och larm!
En röd "något jävla larm"-lampa ville vara guld värd. Kombinera den med en grön i samma kåpa och du kan tända den som gul eller röd: gul för bensin snart slut och andra mindre panik-saker och röd för "stoppa NU o kolla!"

Gemensamt för det mesta är att det inte är definierat hur utläsningen ska göras, är det tal eller visarfunktion som behövs. Tal är en bitch att läsa snabbt, visare kan man fatta med ett snabbt ögonkast. Ska olja/bensin visas om en stapel (full - tom) eller som procent eller som liter eller vad?

Så du ser, det finns ett och annat att definiera innan du kan ro iland projektet...

Men nära nog vilken som helst modern PIC kan klara detta jobb förutsatt att det finns minne och hårdvarafunktioner nog. Och man kan göra det med AVR, Aduion eller liknande men ska det bli en produkt man kanske ska göra ett tiotal av (vänner och kompisar) är det bäst att göra det "rått" och utelämna Aduino, det blir helt enkelt för dyrt.

Att det finns färdiga funktioner är ingen fördel i mitt tycke, det betyder bara att man syr ihop funktioner som kanske är dåligt fungerande och slösar resurser, man vet helt enkelt inte vad man får. Dessa funktioner kan man rimligt enkelt sy ihop själva och man vet då vad man får. Behovet av dessa funktioner visar mer att man inte riktigt förstår vad man håller på med, fortfarande i mitt tycke - sedan är jag också lite av en hårding på den punkt...
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Hastighetsmätare - 0-360km/h ... Upplösningen ska vara 1km/h och uppdateras minst en gång per sekund - Det får gärna vara en reglerbar funktion för att kunna ställa in precis vad som känns bäst för mig. Säg 1-4ggr/sek.

Varvmätare - 0-15000rpm ... Upplösningen ska vara på 250rpm och den ska synkas med hastighetsmätaren så att dem uppdateras samtidigt. Att notera här är att jag inte har någon varvräknare i nuläget på hojen, men om jag inte minns helt fel så är väl inte detta ett jättestort problem heller... Jag har nämligen för mig att man "bara" mäter gnistan på tändstiften som jag för övrigt har 2 av på min encylindriga motor.

Bensinmätare - graderad till 8 streck, 8= full tank och 0= tom tank * ... Även här saknar jag sensor, så här skulle jag även behöva förslag på lämpliga sensorer. Tanken är väl ändå att mäta trycket i bränsleslangen och där av få ut hur mycket bensin som är kvar. Vill mäta med en upplösning graderad till 8 streck i en stapel där varje streck är 1/8 av tankens volym utan reserv. I och med att växelindikator lär uppfyllas så behöver jag ingen LED för neutralläge och därför kan den bytas ut mot en Gul LED som tänds när reservvolymen börjar användas.

Oljemätare - varnar vid låg oljenivå. ... Samma sak här, sensor saknas. Någon slags trycksensor som tål en del värme skulle vara lämplig här. Upplösningen på detta har jag inte i huvudet. Men en Röd LED ska tändas när minimumnivå uppnås. En extra funktion hade varit att ha en funktion som visar på LCDn när man fult på tillräckligt med olja, vid t ex oljebyten. - Från och med nu är det ett måste också! En stapel likt den för bensin är även aktuellt här.

Trippmätare - 6siffrig varav minsta är 100m ... 6st 7 segments (om det nu kallas så på LCD) siffror varav den första siffran sätt från vänster är 1000mil sedan kommer i tur och ordning 100mil, 10mil, 1mil, 1km, och 100m. En upplösning på 1m låter bra så det kör vi på! Regleringen sker dock mil vis.

Reglerbart Miltal - 6siffrig varav minsta är 1mil ... 6st 7 segments siffror varav den första siffran sett från vänster är 100 000mil sedan kommer i tur och ordning 10 000mil, 1000mil, 100mil, 10, och 1mil. Här låter också en upplösning på 1m bra!

Växelindikator - 1-N-2-3-4-5-6 ... Ja den ska synkas med växeln. Dock är detta en funktion som jag i nu läget inte heller har på hojen men jag skulle ändå vilja ha det färdigt och klart i mätaren.

Blinkersindikator - 2 LEDs ... Kommer sitta en för var sida om LCDn och blinka i "behaglig" takt.
Här har jag även kommit på att jag skulle vilja installera en varningsblinkersfunktion så att båda blinkersena blinkar samtidigt när en knapp på lämpligt ställe blir nedtryckt.

Neutalindikator - 1 LED ... Bortrationaliserad då Växelindikatorn tillkom.

Klocka (realtid) - 12/24h ... Upplösning: Timmar och minuter.

Hel-/halvljusindikator - 2 LEDs ... Blå för helljus och Grön för halvljus.

Temperaturindikator - -20 till +60 Celsius Upplösning: 0,1C och blinkade mellan +3 och -3 Celsius.

Att mäta hjulets diameter är nog klart enklast och denna eviga upplösningen ska vara 1mm.
Enheten bör sättas på när tändningen slås på och stängas av med en fördröjning på 5sek efter att tändningen slås av. Jag hoppas att den tiden räcket för enheten att spara allt på något slags minne(?). Skärmen bör tonas ner något samtidigt som tändningen slås av.

Som backup-batteri tänkte jag använda mig av t ex detta.

Alla siffror tänkte jag skulle se ut som segment siffror. Jag kan lägga lite tid i paint i morgon för att visa mer utförligt hur jag vill ha det. Varvtalet har jag dock tänkt att visa som en stapel som sträcker sig från det nedre vänstra hörnet upp till det övre och sedan vidare mot det övre högra hörnet. Dock funderar jag lite på att inte dra det ända fram till det högra hörnet, utan istället plasera klockan där.

Hastighet, varvtal och miltal ska vara konstanta på LCDn, övriga saker ska vara reglerbara via någon slags "Mode-knapp"

LCDn har jag bestämt för att ut öka till den här:https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... ageSize=25

Jag satt och tänkte på hur man skulle lösa en allmän larm-funktion utan att ojämnt antal LEDs på varje sida om skärmen. Kom på att jag kan använda RGB som backlight och då tillkommer även funktionen "justerbar färg", larm-funktionen skulle då blinka i negativ färg vid varning.
Även ljusstyrka måste kunna regleras.

Ojojoj vad mycket det blev....... :)
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Eftersom det ska sitta på en hoj så misstänker jag att du kommer ha ganska hårda krav på mekanisk formfaktor. Du borde specificera mekaniken väldigt tidigt. Du får kanske inte plats med ett generellt arduino kort. Fungerar displayen i solljus mm?
Skriv svar