Hastighetsmätare - 0-360km/h ... Upplösningen ska vara 1km/h och uppdateras minst en gång per sekund - Det får gärna vara en reglerbar funktion för att kunna ställa in precis vad som känns bäst för mig. Säg 1-4ggr/sek.
Varvmätare - 0-15000rpm ... Upplösningen ska vara på 250rpm och den ska synkas med hastighetsmätaren så att dem uppdateras samtidigt. Att notera här är att jag inte har någon varvräknare i nuläget på hojen, men om jag inte minns helt fel så är väl inte detta ett jättestort problem heller... Jag har nämligen för mig att man "bara" mäter gnistan på tändstiften som jag för övrigt har 2 av på min encylindriga motor.
Bensinmätare - graderad till 8 streck, 8= full tank och 0= tom tank * ... Även här saknar jag sensor, så här skulle jag även behöva förslag på lämpliga sensorer. Tanken är väl ändå att mäta trycket i bränsleslangen och där av få ut hur mycket bensin som är kvar. Vill mäta med en upplösning graderad till 8 streck i en stapel där varje streck är 1/8 av tankens volym utan reserv. I och med att växelindikator lär uppfyllas så behöver jag ingen LED för neutralläge och därför kan den bytas ut mot en Gul LED som tänds när reservvolymen börjar användas.
Oljemätare - varnar vid låg oljenivå. ... Samma sak här, sensor saknas. Någon slags trycksensor som tål en del värme skulle vara lämplig här. Upplösningen på detta har jag inte i huvudet. Men en Röd LED ska tändas när minimumnivå uppnås. En extra funktion hade varit att ha en funktion som visar på LCDn när man fult på tillräckligt med olja, vid t ex oljebyten. - Från och med nu är det ett måste också! En stapel likt den för bensin är även aktuellt här.
Trippmätare - 6siffrig varav minsta är 100m ... 6st 7 segments (om det nu kallas så på LCD) siffror varav den första siffran sätt från vänster är 1000mil sedan kommer i tur och ordning 100mil, 10mil, 1mil, 1km, och 100m. En upplösning på 1m låter bra så det kör vi på! Regleringen sker dock mil vis.
Reglerbart Miltal - 6siffrig varav minsta är 1mil ... 6st 7 segments siffror varav den första siffran sett från vänster är 100 000mil sedan kommer i tur och ordning 10 000mil, 1000mil, 100mil, 10, och 1mil. Här låter också en upplösning på 1m bra!
Växelindikator - 1-N-2-3-4-5-6 ... Ja den ska synkas med växeln. Dock är detta en funktion som jag i nu läget inte heller har på hojen men jag skulle ändå vilja ha det färdigt och klart i mätaren.
Blinkersindikator - 2 LEDs ... Kommer sitta en för var sida om LCDn och blinka i "behaglig" takt.
Här har jag även kommit på att jag skulle vilja installera en varningsblinkersfunktion så att båda blinkersena blinkar samtidigt när en knapp på lämpligt ställe blir nedtryckt.
Neutalindikator - 1 LED ... Bortrationaliserad då Växelindikatorn tillkom.
Klocka (realtid) - 12/24h ... Upplösning: Timmar och minuter.
Hel-/halvljusindikator - 2 LEDs ... Blå för helljus och Grön för halvljus.
Temperaturindikator - -20 till +60 Celsius Upplösning: 0,1C och blinkade mellan +3 och -3 Celsius.
Att mäta hjulets diameter är nog klart enklast och denna eviga upplösningen ska vara 1mm.
Enheten bör sättas på när tändningen slås på och stängas av med en fördröjning på 5sek efter att tändningen slås av. Jag hoppas att den tiden räcket för enheten att spara allt på något slags minne(?). Skärmen bör tonas ner något samtidigt som tändningen slås av.
Som backup-batteri tänkte jag använda mig av t ex
detta.
Alla siffror tänkte jag skulle se ut som segment siffror. Jag kan lägga lite tid i paint i morgon för att visa mer utförligt hur jag vill ha det. Varvtalet har jag dock tänkt att visa som en stapel som sträcker sig från det nedre vänstra hörnet upp till det övre och sedan vidare mot det övre högra hörnet. Dock funderar jag lite på att inte dra det ända fram till det högra hörnet, utan istället plasera klockan där.
Hastighet, varvtal och miltal ska vara konstanta på LCDn, övriga saker ska vara reglerbara via någon slags "Mode-knapp"
LCDn har jag bestämt för att ut öka till den här:https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... ageSize=25
Jag satt och tänkte på hur man skulle lösa en allmän larm-funktion utan att ojämnt antal LEDs på varje sida om skärmen. Kom på att jag kan använda RGB som backlight och då tillkommer även funktionen "justerbar färg", larm-funktionen skulle då blinka i negativ färg vid varning.
Även ljusstyrka måste kunna regleras.
Ojojoj vad mycket det blev.......