Hastighetsmätare till hojen

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Thorped

Hastighetsmätare till hojen

Inlägg av Thorped »

Hej!

Jag har inte gjort något praktiskt inom elektronik på 4-5år (sen gymnasiet) förutom lite led-ramper. Känner att jag gärna hade velat göra nått som jag kan ha lite nytta av och kom att tänka på motorcykeln. Jag hade gärna velat ha en digital hastighetsmätare med div funktionen, utöver hastighet och miltal, så som rpm, temp, tid, tripp och bensinmätare. Utöver det skulle jag vilja ha 6 leds (3 på varje sida om mätaren) med blinkers, höger på ena sidan och vänster på andra, neutral-läge, hel-/halvljus och en varningslampa för låg oljemängd.

Jag har ju ingen koll på vad som kan tänkas behövas mer än x-antal motstånd, kondingar, IC-kretsar, dioder, leds och en skärm av ännu obestämd färg.
Tittade just på den skärmen för att priset var rätt tillfredsställande och för att det verkar vara lödanslutning, så jag slipper ha dubbla lager med kort.

Jag är inte särskilt pro på programmering men jag lär mig gärna. Dock har jag en far som har programmerat i Java i 33år (dock inga IC-kretsar). Jag har även fått en bok i ämnet som jag inte har hunnit öppna. Undrar rent konkret om någon skulle kunna göra en snabb gissning om omfattningen av programmeringsbiten?

Skulle vara glad om speciellt IC-kretsarna som jag ska använda finns med både löd- och pin-anslutning så kan jag koppla upp det på mitt labbkort först.

Skälva skalet behöver ju givetvis vara vattentätt men det är en senare fråga.

Ja, jag skulle behöva förslag på komponenter utöver skärmen helt "enkelt".

Hade tänkt att den skulle se ut ungefär såhär:
Bild
De tre ringarna ovanför skärmen är knappar för att switcha mellan olika funktioner/inställningar.

Edit: Jag vill även kunna kommunicera med enheten via usb, för att t ex ställa om miltal. En annan funktion som iaf kan vara förberedd är växelindikator men det har jag inte installerat på hojen i nuläget.
Senast redigerad av Thorped 1 februari 2012, 16:58:07, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Re: Hastighetsmätare till hojen.

Inlägg av FormerMazda »

För att uttrycka det milt så är det ett ambitiöst projekt när det är 4år sen sist du labbade, och kunskapen sträcker sig till "några LED-ramper".
Men helt klart ska du göra detta om du vill och har tid till det!

Någon stans måste du börja, och jag tycker du ska börja med en arduino. Det finns mängder med nybörjar-satser med program och kopplingsexempel.
Kolla på http://www.arduino.cc/ för inspiration och exempel.
Köp nån arduino av nån ÅF, plocka med display och liknande.

Börja med BLINK-A-LED. Fortsätt med lite ingångshantering (knappar mm), gå vidare med att skriva text på en display.
Sen när du bemästrar att skriva text på en LCD så försök att få den att skriva en inläst analogvärde. Är du lite kunnig så bemästrar du allt detta med hjälp av http://www.arduino.cc/ på ett par dagar.

Då är du redo att fundera vidare på detta projekt.
Börja då med att fundera på vad du vill ta in för info, och hur du då får den. Sen är det bara mjukvara kvar.

Lycka till! Och fråga på! Alla kan allt, det tar bara olika tid beroende på intresse/var man börjar.
johano

Inlägg av johano »

Thorped skrev: ... Dock har jag en far som har programmerat i Java i 33år (dock inga IC-kretsar).
Imponerande, speciellt med tanke på att Java lanserades 1995 :D

/johan
Användarvisningsbild
wombat

Inlägg av wombat »

Jag har samma typ av projekt på gång.

Håller på med en CB500 -72 Classic racer som skall få en diskret/stealth panel med:
Hastighet
Varv
Oljetemp
Växelindikator
Etc..

Skall dessutom bli varvstopp i lite olika steg samt shiftlight.

Ännu på skisstadiet dock.

Kommer att använda någon slags pic och programmera i assembler eller
alternativt om jag orkar ta tag i C (på pic) eller Arduino bara för att. :vissla:

Klart ambitiöst projekt, men om du bara tar det steg för steg så ser jag inte att
det skall vara några problem. Tid kommer det att ta dock.

Börja till exempel med att få till enbart hastighetsmätning och bygg sedan vidare.
Gapa inte över för mycket på en gång!

:tumupp:

/W
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

johano skrev:
Thorped skrev: ... Dock har jag en far som har programmerat i Java i 33år (dock inga IC-kretsar).
Imponerande, speciellt med tanke på att Java lanserades 1995 :D

/johan
Hahaha! Jag tar på mig det, inte vet jag om han har programmerat i det hela tiden men iaf sen 95 :mrgreen:
wombat skrev:Växelindikator
På en CB 500 från 72 sitter det ingen väl "växelsensor" som standard, hur har du tänkt att lösa det?
Senast redigerad av Thorped 31 januari 2012, 17:10:27, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Oftast kan man byta lock på sensorn för neutrallampan, och fila till ett eget med fler "sensorpunkter" för alla växlarna, eller så använder man microbrytare som känner av när växelpedalen rör sej, men det är klart osäkrare.

Sen tycker jag iofs det är en helt meningslös funktion, efterssom en MC-växellåda är sekvensiell, man behöver ju egentligen aldrig veta vilken växel man kör på, utan bara växla upp och ner.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Glenn skrev:Sen tycker jag iofs det är en helt meningslös funktion, efterssom en MC-växellåda är sekvensiell, man behöver ju egentligen aldrig veta vilken växel man kör på, utan bara växla upp och ner.
Jag tycker alltid att hojen varvar så när man kör lite "snabbare" och den saknar varvmätare så jag har svårt för att kolla. Brukar alltid vilja klämma i 6an på min 5-växlade låda, så det hade varit rätt gött att ha för min del.

Antar att det är en sån här jag bör börja med då? http://www.electrokit.com/arduino-uno-m ... ev-3.49064 :)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jo det händer väl iofs att jag också försöker växla upp när jag redan har högsta växlen i, men då har jag faktiskt just en växelindikator (7-segments LCD-display, skittufft på 80-talet :) ) ..det är bara det att jag knappast tittar på den när jag kör :)

Neutrallampa är ju dock trevligt, men det har väl "alla"..

F.ö skulle jag rekommendera att INTE börja med arduino, utan ta en PIC elelr AVR och sen lämpligt språk, själv använder jag PIC och PBP.

..Men det är ju en fråga om tyckte och smak förstås, men jag personligen anser att arduinos är onödigt dyra och man låser in sej.
Användarvisningsbild
wombat

Inlägg av wombat »

Thorped skrev:På en CB 500 från 72 sitter det ingen väl "växelsensor" som standard, hur har du tänkt att lösa det?
Bild
Original sitter det en neutralkontakt som påverkas av en excenter.
Ett sätt är att sätta en kontakt för varje växelläge.
I praktiken blir det nog något lite 'smartare'.
Magnetiskt, optiskt, resistivt eller nått. :D

Bild
Jag saknar verkligen växelindiktor när jag kör bana.
När man går in i en kurva vill man verkligen veta.
Oftast har dock man koll.
Ganska många andra med mig tycker samma lika.

/W
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Om ni ursäktar lämnar jag gärna växelindikatorn för en stund och riktar in mig på vilken modul jag kan komma längst med utan att det blir överkurs.
Att arduino är lätt men att man låser in sig, har jag hört tidigare. Jag har inte tycke eller smak för någonting än för jag är ju helt ny i djungeln. Arduino känns dock förhållandevis billigt i jämförelse med liknande moduler på Electrokit men jag kan ha fel.

Kanske borde lägga på ett par hundra och köpa den här istället? 54 digitala portar är ju lite bättre än UNOs 14.

Edit: Jag tror jag gör så, dock undrar jag om det finns mycket litteratur/test-koder för C#? Farsan är nog av större hjälp när det ligger nära hans språk.
Senast redigerad av Thorped 31 januari 2012, 22:27:52, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

behöver du en hel modul då ? en MCU med ett par kondingar gör nog jobbet lika bra i detta fallet.

Iofs tillkommer ju programmerare då, men programmerare+MCU kostar väl som en arduino typ, och då kan du ju programmera hur många du vill.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Glenn skrev:behöver du en hel modul då ? en MCU med ett par kondingar gör nog jobbet lika bra i detta fallet.

Iofs tillkommer ju programmerare då, men programmerare+MCU kostar väl som en arduino typ, och då kan du ju programmera hur många du vill.
Det var mer att jag ville leka lite och lära mig lite på köpet. Jag vet ärligt talat inte vad jag ska göra men vips som det är behöver man mer än det var tänk från början.

Finns det mycket exempel och sådant till C# så tar jag nog en sådan modul så slipper jag koppla fel med en gång. :D
Brukar de föjla med lite komigång prylar när man köper en modul?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Att skapa en funktion, kräver en tanke och en rak vilja!
Kom igen när du vet vad du vill!
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Hur ska jag veta vad jag vill ha när jag inte vet vad som finns? -Tråkig attityd du har.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag har växelindikator på min hoj (GSX 400F), älskar det! :)
Tycker inte att det är ett dugg onödigt faktiskt.
Fast nu ville du ju lämna det ämnet så,

PIC-fanatiker som man är så skulle jag rekommendera dig att köpa en PicKit2 eller 3 "Starter Kit", kostar inte mycket mer än en Arduino och då får du en programmerare att använda till alla PIC-processorer och en otroligt mycket större valmöjlighet att välja en passande processor till specifika projekt. Går givetvis utmärkt att programmera i olika högnivåspråk.
Skriv svar