Vilka toleranser kan man förvänta sig från elektrolytkondensatorer när det gäller spänning?
Kondensatorn i fråga är markerad 4700µF och 35V. Brukar elektrolyter ha en säkerhetsmarginal vad gäller spänning, eller exploderar den om jag utsätter den för 38V?
Elektrolytkondensatorer och överspänning
- ijon tichy
Re: Elektrolytkondensatorer och överspänning
Kortare stunder kan funka. Men i konstant drift kommer den nog att dö. Kanske inte explosivt får man hoppas. 

- Klas-Kenny
Vad jag vet ska man alltid ha god säkerhetsmarginal till max-spänningen hos elyter.
Jag har svårt för att tro att den direkt exploderar vid 35,0001V, men allt för nära max-spänningen en längre tid så kommer den troligen dö, särskilt om man är ÖVER max-spänningen.
Min inte särskilt vetenskapligt grundade tumregel är att ha en elyt som ska klara minst 20 % över spänningen jag tänkt utsätta den för.
Jag har svårt för att tro att den direkt exploderar vid 35,0001V, men allt för nära max-spänningen en längre tid så kommer den troligen dö, särskilt om man är ÖVER max-spänningen.
Min inte särskilt vetenskapligt grundade tumregel är att ha en elyt som ska klara minst 20 % över spänningen jag tänkt utsätta den för.
- ijon tichy
OK, tackar. Det är nog i så fall bäst att jag byter ut den mot en som klarar 50V...
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Industrin kör på max 85-90% av märkspänningen. Högre spänning ökar värmen i kondensatorn och orsakar tidig död.
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Eftersom jag är lite fegare kör jag 75% av märkspänningen. Gillar att ha hängslen och livrem när det gäller elektrolyter. Speciellt efter att jag sett innehållet spridas ut i köket som fylldes med rök och resten av dagen hörde jag ett tjut i öronen. En alltigenom otrevlig upplevelse.
våta elektrolyter anpassar sig sakta till högre spänning till kostnad av lägre kapacitans om de överlever första tiden värmemässigt (läckströmmen som kan vara ganska hög inledninsvis och därmed ger värme i kondensatorn)
när det gäller torra elektrolyter så är det mer tveksamt om de kan adaptera för högre spänning.
när det gäller torra elektrolyter så är det mer tveksamt om de kan adaptera för högre spänning.