Elektrolytkondensatorer och överspänning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
ijon tichy

Elektrolytkondensatorer och överspänning

Inlägg av ijon tichy »

Vilka toleranser kan man förvänta sig från elektrolytkondensatorer när det gäller spänning?

Kondensatorn i fråga är markerad 4700µF och 35V. Brukar elektrolyter ha en säkerhetsmarginal vad gäller spänning, eller exploderar den om jag utsätter den för 38V?
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Re: Elektrolytkondensatorer och överspänning

Inlägg av bonecrime »

Kortare stunder kan funka. Men i konstant drift kommer den nog att dö. Kanske inte explosivt får man hoppas. :P
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Vad jag vet ska man alltid ha god säkerhetsmarginal till max-spänningen hos elyter.

Jag har svårt för att tro att den direkt exploderar vid 35,0001V, men allt för nära max-spänningen en längre tid så kommer den troligen dö, särskilt om man är ÖVER max-spänningen.

Min inte särskilt vetenskapligt grundade tumregel är att ha en elyt som ska klara minst 20 % över spänningen jag tänkt utsätta den för.
Användarvisningsbild
ijon tichy

Inlägg av ijon tichy »

OK, tackar. Det är nog i så fall bäst att jag byter ut den mot en som klarar 50V...
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Industrin kör på max 85-90% av märkspänningen. Högre spänning ökar värmen i kondensatorn och orsakar tidig död.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Eftersom jag är lite fegare kör jag 75% av märkspänningen. Gillar att ha hängslen och livrem när det gäller elektrolyter. Speciellt efter att jag sett innehållet spridas ut i köket som fylldes med rök och resten av dagen hörde jag ett tjut i öronen. En alltigenom otrevlig upplevelse.
xxargs

Inlägg av xxargs »

våta elektrolyter anpassar sig sakta till högre spänning till kostnad av lägre kapacitans om de överlever första tiden värmemässigt (läckströmmen som kan vara ganska hög inledninsvis och därmed ger värme i kondensatorn)

när det gäller torra elektrolyter så är det mer tveksamt om de kan adaptera för högre spänning.
Skriv svar