Kan man Y-koppla över en trefas frekvensomformare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mindmapper

Re: Kan man Y-koppla över en trefas frekvensomformare?

Inlägg av Mindmapper »

Nerre skrev: .
.
En motor vars lindningar klarar 400 V kan köras D-kopplad (400 V per lindning) eller Y-kopplad (230 V per lindning). Det senare använder man vid Y-D-start, motorn startas Y-kopplad och drar därmed inte igång på "fullt ös".
Det där blev konstigt.
Om varje lindning tål 400V så ska den drivas av 690V när den Y-kopplas. Det använder man vid Y/D-start och lägger då lägre spänning (400V) till motorn när den startar i Y-läge. Den drar då mindre ström. Sedan slår den över till D-läge och får rätt spänning (fortfarande 400V).
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

janaf skrev:Trefas ut 230V som klarar både enfas och trefas 230V in, det finns! Och att det är praktiskt med enfas in förstår jag.

Normalt borde 380V vara dyrare än 230V men 380V burk "borde" gå att köra på 230V också. Fast det kanske spökar till det med överströmskydd, lågspänningsdelar och liknade, om man kör på fel spänning, om dom inte egentligen är anpassade till det.

Sen kan man ju inte koppla om alla motorer mellan Y och D pga att anslutningspunkterna inte är tillgängliga.
Det är alldeles riktigt som du skriver. Enfas 230V in används bara för småmotorer. Åtminstonne här i Sverige är det inte vanligt förekommande med mer än 16A enfas. Därför kan du ju bara driva en trefas motor på mindre än 3,5kW, pga förluster. Normalt brukar man inte driva så pass stora trefasmotorer från en frekvensomriktare som drivs av enfas.

Eftersom det här i landet är vanligare med trefas 400V är det vanligt (enda vettiga) att driva lite större motorer med 400V in. Det är då inga större problem att göra dessa så att man kan få både trefas 230V eller trefas 400V ut. Det är värre att göra en frekvensomriktare som höjer spänningen t.ex 230V till 400V, därför är den lösningen ovanlig.
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Njae, Nerre har väl rätt i att om man kör en motor med 400V per lindning D-kopplad så får man lägre spänning, 230V per lindning om man Y-kopplar den, och därmed lägre ström och effekt. Allt med vanlig svensk 230V/400V
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Näpp! Om du har 230V lindning så kör du för fullt i D-koppling, dvs 230V, över varje lindning. Om du Y-kopplar dessa ska de drivas av 400V trefas. Så är en normal motor här i Sverige.
Josty Kid

Inlägg av Josty Kid »

Konstigt nog så kommer alla ihåg Y/D start, som ju används vid "mjukare start" lägre effekt då man startar Y för att köra full effekt D.
Min minnesregel är enkel: Y/D start/fullfart.
Ingen av motorerna använder nolla som återledare, det är just det som är finessen med 3 fas som ju uppfanns av Jonas Wennerström.

En trefas asynkronmotor har alltid kopplingsbox med sex plintar för Y/D val samt en märkplåt, läs på den så blir det hela ännu klarare.

I princip kan en omriktare genera vad för 3 fas utspänningar som helst, då den i stor består av ett likriktarsteg som sedan choppas upp i tre faser med en massa algoritmer och filter som gör att det blir något som liknar sinus ut till motorn. Mjukvaran i kombination med filter är optimerad för exv 400volt. På vanliga standard drivar kan du inte begränsa utstpänningen utan att varvtalet - momntet också begränsas.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Lite OT men för övrigt tror jag din nya VFD går aldeles utmärkt på en fas.
Dels för att säljaren kört den så, men även för att manualen säger det.
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Mindmapper skrev:Näpp! Om du har 230V lindning så kör du för fullt i D-koppling, dvs 230V, över varje lindning. Om du Y-kopplar dessa ska de drivas av 400V trefas. Så är en normal motor här i Sverige.
Nu blir jag verkligen förvirrad :shock: I ett vanligt svenskt 230V/400V uttag har man väl 400V mellan faserna och 230V fas till nolla. Dvs 400V per lindning i vanlig deltakoppling och 230V per lindning i Y-koppling. Så om lindningarna tål 230V så måste man Y-koppla den om det är till ett vanligt trefasuttag?
ToPNoTCH skrev:...Dels för att säljaren kört den så, men även för att manualen säger det.
Tack för att du kollat :-)
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Mellan varje fas ligger 400V, den spänningen ligger över två lindningar. Mittpunkten mellan dessa två lindningar är nollan. Mellan fas och nolla ligger en lindning, den är på 230V.

Y-koppling innebär alltid att spänningen ligger över två lindningar. Pga att fasspänningen är 120 grader fasvridna i förhållande till varandra räknar vi med "roten ur 3" * 230V = 400V.

D-koppling innebär att vi lägger spänning direkt över lindningen, dvs 230V, i ett 230V/400V system.
H.O

Inlägg av H.O »

Och bara för att klargöra ytterligare: Nollan från nätet (i ditt trefas-uttag) ansluts alltså aldrig till motorn, oavsett om den är Y eller D-kopplad.
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Ja men....
YD.jpg
....om man kopplar hörnen till fas till ett vanligt 3-fasuttag så blir det ju 230V över varje lindning vid Y-koppling, 400V över varje lindning vid D-koppling!?!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Nu gick det upp en liljeholmens.

Det hänger på vad vi menar med "en lindning" :humm: för vi pratade nog om olika saker där. Men då är vi nog överens och jag är inte lika förvirrad som jag befarade....
Senast redigerad av janaf 1 juni 2011, 20:50:40, redigerad totalt 1 gång.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Javisst, är en lindning en lindning! :D
I dina bilder har du olika lindningar i den övre och den nedre bilden.
I Y-kopplingen i den övre bilden har du tre 230V lindningar och kopplingen är avsedd att kopplas till 400V trefas (utan nolla, är det bäst att lägga till).

I D-kopplingen i den undre bilden har du tre 400V lindningar som är avsedd att kopplas till 400V trefas (fortfarande utan nolla).

Samma resonemang gäller även värmeelement, som är resistiva, men då säger vi inte lindning.
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

I dina bilder har du olika lindningar i den övre och den nedre bilden
Jag skulle ha kallat det för att det är samma lindningar, inkopplade på olika sätt. Dvs att i Y-kopplingen så är för mig så är det EN linding från ett hörn till mitten / nollan, TVÅ i serie från ett hörn till ett annat.

Men är det vedertaget språkbruk bland elektriker och "elmotormänniskor" att säga som du gör så är jag inte sämre än att jag ändrar mig :)
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Mindmapper skrev:I dina bilder har du olika lindningar i den övre och den nedre bilden.
I Y-kopplingen i den övre bilden har du tre 230V lindningar och kopplingen är avsedd att kopplas till 400V trefas (utan nolla, är det bäst att lägga till).
I D-kopplingen i den undre bilden har du tre 400V lindningar som är avsedd att kopplas till 400V trefas (fortfarande utan nolla).
Stämmer verkligen det resonemanget?
Jag får det till att det är samma fysiska lindningar, bara att den övre kopplingen är avsedd att matas med 690V.
Matas den med 400V, blir det bara 230V över varje lindning.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Nu blir jag förvirrad. Vad kommer 690V ifrån?
Varför står det 230V vid lindningarna?

Har du läst texten janaf skrev under bilden.
"....om man kopplar hörnen till fas till ett vanligt 3-fasuttag så blir det ju 230V över varje lindning vid Y-koppling, 400V över varje lindning vid D-koppling!?!"

Han ansluter till 400V inte 690V!
Skriv svar