Kan man Y-koppla över en trefas frekvensomformare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
janaf
EF Sponsor

Kan man Y-koppla över en trefas frekvensomformare?

Inlägg av janaf »

Jag har funderat på Y-koppling och VFD. Om man helt enkelt skulle koppla en (3x230V) trefasmotor med Y-koppling till nollan så borde det faktiskt fungera, och motorn skulle få max 230V per lindning. Skulle man bryta mot någon fysisk eller juridisk lag då? Eller störa andra på samma elnät? Eller?!? :shock:

Frekvensomformare är ju inte galvaniskt separerade mellan primär och sekundärsida, fast det borde ju inte heller spela någon roll i det här fallet?

Är det helt OK eller en fullösning?

Naturligtvis under förutsättning att man sköter det finstilta; har lämpliga nätfilter, låter en behörig elektriker göra det fackmannamässigt etc....
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Re: Kan man Y-koppla över en trefas frekvensomformare?

Inlägg av hcb »

Eftersom motorn är en helt symmetrisk belastning behöver du väl ingen nolla als?
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Jag är inte van att tänka trefas men om jag kopplar till nolla så får jag väl 3x230V medan om jag kopplar fas-fas så får jag 3x380V?

// Edit: Vitsen med det hela skulle vara om man kan köra en 3x230V spindelmotor så här...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Grejen med det hela är att en Y-kopplat motor per definition har 230V per lindning vid anslutning till 3-fas men nollan behövs likaväl inte! Då strömmarna är som de är och faserna likaså "skapas" nollan automatisk i mitten av Y-kopplingen och ska därför inte kopplas!
Nerre

Inlägg av Nerre »

En Y-kopplad motor har normalt samma potential "i mitten" oavsett om mitten är kopplad till nollan eller inte.

Så spänningen över lindningarna blir samma oavsett om nollan är ansluten eller inte.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Trefassyst ... C3.A4nning
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Ok, det klarnar.... Jag förstår

Men innan jag släpper det här:

- Om man har en trefasmotor, gjord för 230V per lindning (deltakopplad) så bör den även gå att köra Y-kopplad på 380V, alltså under förutsättning att man kommer åt att koppla om lindningarna?

- Om det går, så borde man kunna köra en sådan Y-kopplad 230V motor på trefasen ut från en 380V frekvensare?!

Rätt?!? Kan man göra så? :humm:
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Finns ju sådana fall där kullagerna i motorn förstörs pga
lagerströmmar, sker bara då man använder frekvensomriktare.

Motorns axel ska vara en neutral punkt sett ur "magnetfältssynpunkt"
men då man driver motorn med icke sinusformad ström
så induceras det en ström i motorns axel som går via kullager-motorns hölje
-kullager och tillbaka till axeln, dessa strömmar kan förstöra kullager.

Är inte magnetfältet noll i motorns axel så borde väl nollpunkten
vid Y-koppling inte vara noll heller pga övertoner i motorströmmen?
(Förutsätter drift med frekvensomriktare med dålig sinusform på utspänningen)
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

:humm:

Varför finns det då VFD:er enligt nedan

in 230 ut 3x380
in 230 ut 3x230
in 3x380 ut 3x380
in 3x380 ut 3x230

Måste ju finnas en anledning, om inte så skulle det bara behövas en universal VFD

Är jag ute och cyklar? Rätta mig om jag har fel
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Trefas ut 230V som klarar både enfas och trefas 230V in, det finns! Och att det är praktiskt med enfas in förstår jag.

Normalt borde 380V vara dyrare än 230V men 380V burk "borde" gå att köra på 230V också. Fast det kanske spökar till det med överströmskydd, lågspänningsdelar och liknade, om man kör på fel spänning, om dom inte egentligen är anpassade till det.

Sen kan man ju inte koppla om alla motorer mellan Y och D pga att anslutningspunkterna inte är tillgängliga.
H.O

Inlägg av H.O »

Bengt,
Var hittar du en omformare som tar 230V in och ger 400V ut, de kan inte vara vanliga?

janaf,
Det bästa är väl att konslutera respektive omformares manual men i princip finns det ingen anledning att inte kunna köra en 400V omformare på 230V. Självfallet kan den då inte ge mer än 230V ut om det inte är av Bengts potentiella specialare. Vid 230V-drift kan antagligen inte ge lika mycket effekt som de normalt klarar vid 400V. Som sagt, manualen till respektive omformare ska visa hurvida 1-fas 230V kan, och i så fall hur det ska, anslutas.

Beträffande motorn så förstår jag inte riktigt.... (inget ovanligt iofs)...
400V Y-kopplad eller 230V D-kopplad är väl det vanligaste på "mindre" motorer. Om din motor är specad 230V vid D-koppling så ska du väl kunna köra den på 400V om du kopplar om den till Y-koppling. Om den är specad 230V vid Y-koppling och du ändå vill köra den med en omformare matad med 400V kan du väl ändra V/F kurvan i omformaren så att den inte ger mer än 230V ut trots att du matar med 400V?

Har du någon lustig motor och i så fall vad står det på märkskylten? Eller är det mer en allmän fundering?

EDIT: Ett D som skulle vara ett Y....
Senast redigerad av H.O 1 juni 2011, 12:49:04, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Varför skriver alla (utom H.O) 230V och 380V, det är väl snarare 230 resp 400V, mot tidigare 220 resp 380V ?
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Varför skriver alla (utom H.O) 230V och 380V
Det är nog jag. När jag insåg att det var fel så kändes det krångligt att ändra pga tidigare inlägg men OK, nu blir det 230V och 400V

Motorer; jag tänker på frässpindelmotorer på 1-2kW som "ofta" är 230V trefas och körs via omformare med 230V ut. Oklart om det är Y eller D och om man kommer åt kopplingarna utan att ta isär dem. Tror jag. Jag såg att omformaren jag köpte kunde gå väldigt högt upp i frekvens. Jag får väl se om jaghittar något i manualerna.

Så det hela var mest en tanke. Går det, kan man? Har klarnat lite nu...
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det blir det väldigt konstigt att prata om 230 V eller 400 V. I vårat elnät har vi 230 V och 400 V.

Vi har 230 V mellan fas och nolla och 400 V mellan faser.

Och det brukar ibland skrivas just 230/400 V 3-fas. (Formellt sett är vårt elnät 230 V enfas och 400 V 3-fas.)

Om en motor har lindningar som bara tål 230 V måste den vara Y-kopplad. Om den D-kopplas kommer lindningarna att få 400 V över sig.

En motor vars lindningar klarar 400 V kan köras D-kopplad (400 V per lindning) eller Y-kopplad (230 V per lindning). Det senare använder man vid Y-D-start, motorn startas Y-kopplad och drar därmed inte igång på "fullt ös".

Men sen finns det ju en drös med massa olika 3-fas-nät i andra länder, så just därför finns det omformare som har andra spänningar ut än in.
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Jag tror att det är så att dom frässpindlar som säljs på nätet som 220V underförstått är 3x220V, avsedda för USA, dvs deltakopplade för att körs på amerikansk matning med 220V? mellan faserna.

Vi som har 230/400V kan då köra dem på två olika sätt:

1) Omformare som har enfas 230V in som lämnar upp till 230V mellan faserna ut, bör då kunna driva dessa rakt av.
2) Trefas 400V in och koppla motorerna för Y, dvs få 230V max över varje lindning.

Rätt?
H.O

Inlägg av H.O »

Så borde det vara.
Samt som sagt:
3) 400V in och ändra V/F kurvan i omformaren så att den inte ger mer än 220V ut.
Skriv svar