Borrade hål i en sten...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Janne!

Jag beställde ett packe dioder att testa med från dig tidigare idag, jag har betalat så jag hoppas du skickar dom snart =)

Intressant beskrivning, jag hade inte tänkt på att man kunde använda plexi-stav. Skall köpa en stump och testa med. Funderar på om man inte skulle göra som någon här skrev, att borra lite större hål och montera tre (RGB) lysdioder i varje hål.... Då kan man ju variera ljuset...

/Magnus
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

I den lilla staden där jag bor har någon ljuskonstnär eller dylikt varit framme på sina ställen och monterat en mängd nedfällda lampor i gator och broar. Och det är i min mening fullständigt tokfel, de lyser rakt upp och ser på avstånd kanske trevliga ut men att gå där är precis värdelöst.

Starka lampor rakt upp i ögonen :shock: men ingen belysning på marken, man trevar runt i mörker samtidigt som man är bländad. Nej, tacka vet jag indirekt belysning, själva lampan skall inte synas. Men nu är ju modet inte alltid det mest praktiska...
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Jag tror inte mina dioder kommer att blända speciallt mycket. Men det återstår att se när jag har fått försändelsen!

En fråga till: Var köper man plexistav?
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Annars vore det coolt om du kunde få tag i nån lins så ljusplätten blir större kanske nån cm i diameter. Det vore snyggt!
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Hur menar du nu?
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Jag har alla tänkbara storlekar på stenborr. Kan ju borra 20 millimeter och låta plexistaven vara lins. Det skulle kanske bli bättre.

Ifall jag skall koppla in 50 dioder till en strömkälla, hur är bäst att koppla?

Skall jag parallell-koppla alla LED med ett motstånd i serie med LEDen. Alltså ett motstånd per LED?

/Magnus
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Seriekoppla så många som möjligt och driv med en konstant-stöm generator. Drivspänningen kommer tyvärr då bli hög och slingan kommer slockna om någon LED går sönder, så en kompromiss att koppla slingor parallellt blir bog bäst.
Vad har du för drivspänning att tillgå?
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Vilken som helst. SKall ju drivas med 230 volt i slutänden, men lämpligt är väl att inte gå över 24volt i den nergrävda slingan.

/Magnus
Användarvisningsbild
Jonte!

Inlägg av Jonte! »

Snabelost skrev:Janne!

Jag beställde ett packe dioder att testa med från dig tidigare idag, jag har betalat så jag hoppas du skickar dom snart =)

Intressant beskrivning, jag hade inte tänkt på att man kunde använda plexi-stav. Skall köpa en stump och testa med. Funderar på om man inte skulle göra som någon här skrev, att borra lite större hål och montera tre (RGB) lysdioder i varje hål.... Då kan man ju variera ljuset...

/Magnus
Finns ju RGB-dioder, köpte några sådanna för ett tag sedan, funkar bra, fast det kanske blir lite dyrare i slutänden. Kjell.com har 3-pach för 49:- http://www.kjell.com/content/templates/ ... 00,6327500
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag skulle nog parallellkoppla alla. Och då ha varsitt motstånd till varje lysdiod. Går en paj är det väldigt lätt att lokalisera den och byta. Nu ska vi se. 40m². Om jag nu för enkelhetens skull antar att det är en fyrkantig plätt, blir det totalt 52 ljuspunkter. 156 lysdioder om du vill ha RGB. 156*20mA = 3,12A. Inte alls orimligt. En 5V-trafo på 4A räcker ju.
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Jo, annars om jag paralellkopplar och försöker ha ett motstånd till alla så går det ju åt ett helsikes kraftigt motstånd.

Hoppas min försändelse från EinarsLilleGosse dyker upp i morgon så jag kan testa lite! Det lutar nog åt att bara ha vita eftersom de lyser starkt. Dock vill jag nog ha 20mm plexistav som lins så ljuspunkten blir ltie större.

/Magnus
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag tycker att du ska köra RGB :)

Montera en högintensiv grön, en blå och en röd i varje :)

tillexempel dom som EinarsLilleGosse säljer

Grön 7000mcd 4,50/st
Blåa 6000mcd 3.50/st
Röda 5600mcd 2,50/st

Sedan har du en liten konstruktion som reglerar strömmen till varje färg och woops så har du en konstruktion som både lyser bra och ger fin effekt

En 20mm plexistav tycker jag låter utmärkt som lins föressten...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Naturligtvis ska det vara ett motstånd till varje lysdiod. Det ger varje lysdiod chansen att ta exakt den spänning den behöver. parallellkopplar man allihop och sätter ett enda motstånd där i änden, kommer många av lysdioderna att lysa olika starkt.
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Fick dioderna idag. Kan rekommendera EinarsLillaGosse som diodleverantör.

SKall snart ut i garaget och mecka så jag får se hur det lyser, det är ju mörkt ute nu.

Vad skall jag ha för motstånd för att mata 25' MCD vit diod från EinarsLilleGosse med 7,5 volt?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

7,5v-2.8v/0,02A = 4,7v/0,02A = 235ohm

Så tror jag det borde bli, 220ohm borde bli närmast va ?
Skriv svar