Borrade hål i en sten...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Borrade hål i en sten...

Inlägg av Snabelost »

Jepp, en 130x200x50 marktegelsten. Har lagt bortåt 40 kvm i min trädgård. Efter att gången blev klar kände jag att det fattades något. Funderar på om man skulle montera en lysdiod i var tredje kantsten. Kan ge lite skön känsla tror jag. Enklast måste ju vara att limma fast dom med epoxylin från undersidan, efter att man lött dit anslutningarna.

Dock är det ju då viktigt att dioden inte sticker upp. Då blir den ju avhyvlad vid snöskottning tex.

Såg på Elfa att det fanns lysdioder med platt ände, dock inga vita högintensitets dioder. Någon som vet om det finns nån annanstans?

Eller skall man köpa vanliga och slipa ner toppen?

Edit: En bild över det jag har lagt hittils. Stengången kommer att svänga höger svagt men innan jag kan färdigställa resten måste jag besluta hur trappen skall se ut. Den trappen som ses i bild kommer inte att vara kvar i framtiden.

Bild

/Magnus
Senast redigerad av Snabelost 14 augusti 2005, 00:31:54, redigerad totalt 1 gång.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Eller kanske montera den ett par mm under stenytan och fylla hålrummet med klar epoxi eller silikon ?
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Att fila går, jag har test, du förlorar focus men det vet du.

Elfa är inte billiga när man köper lysdioder.

Du ska i alla fall borra ett hål i varje sten (bu bygger en jigg så klart) så varför inte göra det lite större?

Då när du fixar med lysdioderna så kan du limma tre stycke i en grupp. En röd, en grön, en blå. Fila hela gruppen platt och löd med gemensam katod eller något. Totalt 4 kablar i gräsmattan.

Infoga lämplig PIC och driver för att få granskapets coolaste belysning (du kan få dom att sakta växla mellan alla färger som finns)...

För extra bonus så kan du få dom att byta till en ny färg i en "våg" längsmed gångstigen. Men då blir det mycket kabel, eller i två-tre grupper... Bara lite till kabel så kan dom variera ljus styrkan på en enskild sten i alla fall.
Senast redigerad av netrunner 14 augusti 2005, 00:24:21, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Noddan
Kontakt:

Inlägg av Noddan »

Det går ofta bra att slipa ner lysdioder, så länge man inte kommer ner till "tomrummet" med ledarna i. Har testat själv några gånger, och det har gått utan problem.

Jag skulle nog slipa ner de så de blir platta, montera de några millimeter under marknivå och sen fylla ut med klar tvåkomponentsplats / lim eller liknande.
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Hmmmm.... Jo, jag var inne på den iden oxo...

Varför blir det alltid så här för? Samma sak om man letar efter en liten billig bil. Man börjar söka efter en VW Polo, men efter ett tag sitter man och letar efter BMW 735 utan att man egentligen fattar hur det gick till.

Men, onekligen, tre dioder i varje sten är inte mycket mer jobb än en. ;)
Användarvisningsbild
Göran Nilsson

Inlägg av Göran Nilsson »

Det verkar jobbigt att borra i sten, varför inte gå till http://www.foxdesign.se/default.htm
Kablarna kommer du inte undan
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Om han borra med slagborr ja. Med borrhammare nej (betong är som smör)...

Har man dessutom en sådandär stativ grej att sätta borrhammaren i så...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Lysdioder håller ju inte i all evighet heller. I Gallerian i Stockholm har de satt in ljusledare (plastfiber) i golvplattorna lite här och där på ett ställe, som lyser med olika färger mha en ljuskälla nånstans. Fast det blir ju lite dyrare...
Senast redigerad av MadModder 14 augusti 2005, 00:42:45, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Uh! Vilka sköna prylar Fox hade! V I L L H A ! ! !

Dock, att borra genom stenen tog max 10 sek. Har en 24 volts Panasonic borrhammare som är skukt bra! Kostade iofs drygt 5000:- + moms en gång i tiden så... ;)
Användarvisningsbild
Maze

Inlägg av Maze »

Tryck ner en av de minsta picarna du kan hitta i varje sten tillsammans med lysdidoerna. Sen behöver du bara tre kablar för att styra alla stenar individuellt 8)
Micket
Kontakt:

Inlägg av Micket »

Hmm, hur omtåliga är dessa grejjer för kyla?
Användarvisningsbild
Noddan
Kontakt:

Inlägg av Noddan »

Maze skrev:Tryck ner en av de minsta picarna du kan hitta i varje sten tillsammans med lysdidoerna. Sen behöver du bara tre kablar för att styra alla stenar individuellt 8)
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.. men jag har uppenbarligen blivit smittad, jag tycker det låter som en utmärkt idé =)
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Sen kan du sätta solceller som laddar upp ett batteri under dagen så tänds dom sen på kvällen. Finns ju sånna till vanliga lampor men med lysdioder lär det funka bra eftersom dom drar så lite stöm jämfört med en glödlampa. Frågan är ifall dom tål vintern bara..

Annars lär det bli grymt snyggt.. blir ju typ som en landningsbana. Fast det där med att gräva ner PIC känns väl liiite overkill :D 8)
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Hmm, lysdioder har vad jag vet mycket lång livstid.

Jag monterade ett par göna lysdioder i föräldrahemmet som visar om gragedörren och bakdörren är låst ordentligt, så att man slipper gå och kolla om man är osäker. Dom har varit "på" istort sett 12år+. Då med 15mA vissligen.
EinarsLilleGosse
Kontakt:

Inlägg av EinarsLilleGosse »

Jag har en herre som håller på med ett liknande projekt.
Skickar med en länk där han beskrivit jobbet.
Jag tror det kan bli riktigt bra. Livslängden behöver man nog inte vara rädd för. Innan de 100000 driftstimmarna har gått så har man nog tröttnat på plattgången. Det gäller nog bara att skydda kretsen mot överspänningar o.d
http://www.algonet.se/~serv-it/diodprov/

//Janne
Skriv svar