Få vatten att ånga

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Thorped

Re: Få vatten att ånga

Inlägg av Thorped »

bigmac skrev:vad är det för dimensioner vi talar om? 5 metersplank eller 20cm pinnar? Om du ska köra lite större grejjer skulle jag rekomendera gasol att elda med. Dels är det extremt energirikt, det är dessutom lätt att köpa och förvara. Ska du koka 200 liter vatten och hålla det bubblande får du ringa forsmark. Annars kanske man kan ta en gammal varmvattenberedare och göra om den lite? Kapa taket och sänk ner bräderna, lägg på taket igen och mickla lite med termostaten så det bubblar.
Fartyget är en Vänersipa på drygt 5,7meter. Har inte beställt ritningen än men plankorna ser oskarvade ut så jag räknar med minst 7 meter. Gasol är inget jag tänker handskas med, morsan jobbar på plastiken och jag har ingen lust bli kallad morsgris.
labmaster skrev:Min första fråga som jag kanske kan svara på själv med utgångspunkt i att du frågar om hur man skall skapa ånga: Är det första båten du skall bygga? Svaret borde rimligen bli "ja".

Om åvanstående är rätt svar så föreslår jag att du kontaktar en båtbyggare ty där finns naturligvis lösningen på ditt problem. När jag var liten byggde min pappa båtar på löpande band. När en var färdig sålde han den för att börja på ett nytt bygge. Det roliga var inte att åka båt, det var bygget som var huvudgrejen. Pappa använde en teknik som inte krävde så väldans mycket ånga men det var så många år sedan att jag inte minns hur han gjorde. Tyvärr lever han inte längre annars hade du fått svar på två röda sekunder.

Alltså: Uppfinn inte hjulet igen. Kontakta någon båtbyggare och be om hjälp. Berätta att det är en hobby så kommer han eller hon hjälpa dig utan kostnad.
Ja det är den första. Ska kolla upp med en snubbe på landet som bygger båtar, Tack!
Walle skrev:Köp en ångjanne, koppla slangen från ångjannen till ett avloppsrör i plast. Färdigt. Ångjanne används normalt för att smälta is i frusna rör under mark. Att smälta 15 meter is tar några minuter...Ångmängden och kondensation är således inga som helst problem.
Ska kolla på det, men måste jag ändå ha en separat behållare för kokning så kan jag lika väl elda med ved. det har jag tonvis av.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Man kokar vatten och leder in ångan i röret. Det är fullständigt onödigt att ha röret fullt med vatten (eller till 1/4 som på bilden).... du kan t.ex. koka i en vattenkokare och leda det i en slang in i röret som är tätat, men med ett litet utlopp i andra änden för att ångan ska kunna röra sig framåt.

När jag skulle basa tunna träspån, ca 1.5 m långa så ställde jag ett 2m metallrör diameter 120 mm rakt ner i min vattenkokare och ställde i träbitarna (ock täckte för längst upp). Sen var det bara att koka...

Man kan också göra en bastrumma i trä.
Kolla instruktionerna på den här sidan.

Bild
EvilGhozt

Inlägg av EvilGhozt »

Det här var ju lite intressant... ungefär hur länge behöver man utsätta trävirket för ånga för att det ska bli mjukt nog?
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Då är det här lösningen mycket bättre, eller?
Bild
EvilGhozt skrev:Det här var ju lite intressant... ungefär hur länge behöver man utsätta trävirket för ånga för att det ska bli mjukt nog?
Ja det undrar iofs jag med. Men det är väl bara att bygga och se :)
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Har fått höra 2timmar ca så kan man forma trät hejvillt. Men det var en hörsägen så kan inte bekräfta det.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Thorped skrev:Då är det här lösningen mycket bättre, eller?
Bild
EvilGhozt skrev:Det här var ju lite intressant... ungefär hur länge behöver man utsätta trävirket för ånga för att det ska bli mjukt nog?
Ja det undrar iofs jag med. Men det är väl bara att bygga och se :)
Det måste väl vara bättre att ha behållaren i mitten och låta ångan komma upp i mitten för att sedan gå ut mot bägge sidor för att svalan av och rinna tillbaka till behållaren.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Vill inte ånga stiga uppåt? Vill man inte luta hela konstruktionen lite så att högerändan kommer högre upp?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

höger lite lägre misstänker jag, ånga upp, kondenserar lite mot väggarna rinner till höger och ner i kokaren igen
idiotdea
Kontakt:

Inlägg av idiotdea »

Jag skulle lägga det högra "tillbakarinningsröret" under vätskeytan, och göra det mindre än "ångröret". Då borde du får en någorlunda god självcirculation i systemet. Ångan stiger rakt upp, och kondenserar i det sneda (ej isolerat) röret.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Ånga från båda ändarna känns bäst. Med svag lutning åt båda hållen för att låta vattnet rinna tillbaka.

Varför denna skräck för att hantera gasol, förresten? Gasol är inte farligt, om man hanterar den rätt. Det känns lite som att vissa är lite onödigt rädda för gasol. Har hanterat gasol dagligen i många år, och jag har svårt att förstå den överdrivna försiktigheten som en del har med gasolflaskor. Normalförfarande vintertid är tex att elda på flaskan någon minut då och då för att hålla trycket uppe. Vissa är så rädda för läckage att de drar åt ventilen riktigt hårt, vilket är ett stort misstag eftersom läckaget då närmast blir ett faktum (eftersom man drar sönder nålventilen). En gasolflaska ska stängas lätt, under inga omständigheter med kraft. I övrigt så är gasolflaskor väldigt okänsliga, när jag jobbade med takläggning så var det tex helt normalt att släppa flaskorna två våningar ned för att landa på gräsmattan. Givetvis med botten först. Personligen är jag mycket mer nojjig över acetylen! Välter en acetylenflaska så kan en kemisk process starta som får tuben att smälla inom tre minuter.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

När jag bodde på ön Pilay Duyung i Malysia så hade jag en granne som var båtbyggare. Han basade fuktiga plankor direkt över elden... de fick ligga där ett par timmar och koka (dom blev svartbrända) och med blöta trasor på innan han spände fast dem i mallen. Mycket intresant att följa och jag blev väldigt sugen på att bygga en träbåt någon gång. Men det blev givetvis aldrig av.
Det har jag givetvis glömt. Men jag har bara basat antingen färskt trä eller tunn fanér. Jag tror det tog en halvtimme ungefär. Ska man basa torra plankor kan jag tänka mig att det tar mycket längre tid.

Thorped: Det går säkert att göra det till ett tekniskt underverk med återvinning av vatten mm... men i praktiken vill man bara att det ska fungera. Min erfarenhet är att du behöver en slang in från kokkärlet, och en ut-ventil i andra änden. Sedan fylls utrymmet med ånga när man kokar vattnet. Värmen och ångan sprids snabbt på det viset. Visst skickar man ut överskottsenergi , så det är inte ett under av energieffektivitet, men ett väldigt enkelt sätt att basa. Själva röret behöver inte luta, men det är en fördel om materialet är isolerat ( är det ett metallrör kan man binda tidningar på utsidan, t.ex.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Walle skrev:Varför denna skräck för att hantera gasol, förresten?
Jag tror det beror på att normalsvensken mycket sällan kommer i kontakt med gasol, och när vi gör är det ofta via massmedia och olycker med gasolgrillar. Själv var min första kontakt en dåligt åtdragen koppling mitt i en folkrik stadsfestival, där läckan tog eld.... Brandkåren utrymde och kylde och allt gick bra till slut.

Så det tog några veckor i Australien innan jag vågade prova gasspisen rädd att leda ner hela sydney. Men det blev dyrt att gå ut och äta varje måltid :) Slutade med egen gasolkök i bilen, hade långt gångna planer på gasolspis i köket hemma när jag byggde om. Men blev induktion istället, MYCKET enklare att rengöra :)
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Man ska ha respekt för gasol. Man behöver inte vara rädd, men man ska heller inte bortse från riskena.
I detta forum har jag nästan aldrig sett gasol nämnas så en varning kan vara på sin plats. Det är säkert många som läser här.

Att värma med el har också sina risker. Många kW el ihop med vatten, fuktigt trä och metalldelar och i form av nåt trevligt hembygge.

Korrekt hanterat är gasol säkert och bra. Har själv haft gasspis i Göteborg på slutet av 80-talet. Bästa spisen jag haft och vid renoveringen i villan kommer jag att förbereda för gasspis med rördragning o.s.v. Under mina fyra år i Göteborg small det en gång
i en lägenhet ett kvarter bort. Köksfönstret var borta och man såg in i ett tomt nästan kolsvart före detta kök.
Alltså bara en smäll på tusentals lägenheter under fyra år. Inte mycket alltså, men tragiskt för de som bodde där. Jag tror dock inte att det blev personskador.
Och oavsett om det var gasinstallationen i sig som krånglade eller om det var annat slarv runt omkring spelar ingen roll. Resultatet är detsamma.

Hanterar man gas skall man veta vad man gör. Gasoltuben kan man slå på, kasta med, elda på vid kyla m.m., helt rätt. Men det är inget man bör rekommendera utan vidare. Och acetylen och även syrgas kan nog anses som farligare och bör hanteras med än mer respekt. De används dock mer ofta av yrkespersoner som rimligtvis bör ha lite kunskap. Till skillnad från gasol som i princip kan hanteras av vem som helst.

Hur som helst, jag hoppas TS lyckas med sin basning, oavsett om du använder el, gas, solkraft eller nåt annat.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Har jobbat på camping. Fick se en husvagn bukta ut på sidorna och utan vissa fönster.
De i brände bara bort ögonbrynen som tur var.

Men i ditt fall, som du även nämnt, skulle jag köra på ved.
Nerre

Inlägg av Nerre »

En sak är i alla fall säker: Det är nästintill omöjligt att lyckas med en explosion med gasol.

En gasolflaska är främst farlig eftersom det är en tryckbehållare som innehåller brandfarlig vätska (ja, det är mest vätska i en gasolflaska).

Man gasol innehåller lukttillsats som är så kraftig att en läcka känns långt innan den blivit farlig. Om jag inte minns fel är det ett av världens starkast luktande ämnen som man tillsätter.
Skriv svar