Fartyget är en Vänersipa på drygt 5,7meter. Har inte beställt ritningen än men plankorna ser oskarvade ut så jag räknar med minst 7 meter. Gasol är inget jag tänker handskas med, morsan jobbar på plastiken och jag har ingen lust bli kallad morsgris.bigmac skrev:vad är det för dimensioner vi talar om? 5 metersplank eller 20cm pinnar? Om du ska köra lite större grejjer skulle jag rekomendera gasol att elda med. Dels är det extremt energirikt, det är dessutom lätt att köpa och förvara. Ska du koka 200 liter vatten och hålla det bubblande får du ringa forsmark. Annars kanske man kan ta en gammal varmvattenberedare och göra om den lite? Kapa taket och sänk ner bräderna, lägg på taket igen och mickla lite med termostaten så det bubblar.
Ja det är den första. Ska kolla upp med en snubbe på landet som bygger båtar, Tack!labmaster skrev:Min första fråga som jag kanske kan svara på själv med utgångspunkt i att du frågar om hur man skall skapa ånga: Är det första båten du skall bygga? Svaret borde rimligen bli "ja".
Om åvanstående är rätt svar så föreslår jag att du kontaktar en båtbyggare ty där finns naturligvis lösningen på ditt problem. När jag var liten byggde min pappa båtar på löpande band. När en var färdig sålde han den för att börja på ett nytt bygge. Det roliga var inte att åka båt, det var bygget som var huvudgrejen. Pappa använde en teknik som inte krävde så väldans mycket ånga men det var så många år sedan att jag inte minns hur han gjorde. Tyvärr lever han inte längre annars hade du fått svar på två röda sekunder.
Alltså: Uppfinn inte hjulet igen. Kontakta någon båtbyggare och be om hjälp. Berätta att det är en hobby så kommer han eller hon hjälpa dig utan kostnad.
Ska kolla på det, men måste jag ändå ha en separat behållare för kokning så kan jag lika väl elda med ved. det har jag tonvis av.Walle skrev:Köp en ångjanne, koppla slangen från ångjannen till ett avloppsrör i plast. Färdigt. Ångjanne används normalt för att smälta is i frusna rör under mark. Att smälta 15 meter is tar några minuter...Ångmängden och kondensation är således inga som helst problem.