Få vatten att ånga

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Thorped

Få vatten att ånga

Inlägg av Thorped »

Tja, ska bygga en "ångmaskin" för att ånga plankor till ett båt bygge. Hade tänkt mig en rund ventilationskanal som fylls med vatten till 1/3. Jag vet dock inte riktigt hur jag ska få vattnet att ånga, räcker det med en amatörbyggd solfångare eller finns det något elektroniskt sätt? I värsta fall får jag elda underifrån.

Bild på åbäket:
Bild
danielr112

Re: Få vatten att ånga

Inlägg av danielr112 »

Vanliga elvärmare i funkar ju. Men kostar lite
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

basa, basning

jag hadde haft ett välisolerat rör och haft ett T rör längst fram, i den en par kw elpatron
rörer ska då luta aningens frammåt så det som kondenseras rinner tillbaka

att komma upp i 100-102 grader med enkla solfångare tror jag inte på

kanske 50-70 grader är mera realistiskt
hadde funderingar på tvärtompryl på samma sätt, trätork i rör , soldriven men med undertryck så man kom upp i kokpunkt

kanske fungerar att koka i lägre temperatur? , men ändå krångligt att få ner trycket samtidigt som man har ånga i det
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Du ska alltså 'basa', till detta behöver du en 'trumma' och ett rejält kokkärl och isolerad slang för transport av ångan till basningstrumman. In med ångan i ena änden ut från den andra.

Det du skissat på kan du glömma, du bör ha externt kok för att skapa din ånga. Hur långa plank ska du basa?

Grym tog mig på mållinjen :mrgreen:
bearing

Inlägg av bearing »

Jag tänker spontant att det borde gå att använda värmeelementet ur en en billig vattenkokare.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Koppla en slang på vatten kokaren och returnera kondensvattnet från trumman. Man få väl deaktivera termostaten på vattenkokaren.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Man kommer väll behöva isolera kanalen rätt väl för att ångan inte ska kondensera mot rörets väggar innan det nått till bortre ändan?
En plastkanal känns som den borde funka bättre, men säkert dyrare om du ska köra bredare plank än vad som får plats i ett "standard" avloppsrör.

Man kanske kan tänka sig flera munstycken längs rörets längd så ångan hinner göra nytta innan den kallnar.

En extern kokare är nog ett krav, och det lär behövas mycket effekt, tror vår tapetångare är på 1000W och den ger inte mycket ånga efter 2-3m slang.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bigmac »

vad är det för dimensioner vi talar om? 5 metersplank eller 20cm pinnar? Om du ska köra lite större grejjer skulle jag rekomendera gasol att elda med. Dels är det extremt energirikt, det är dessutom lätt att köpa och förvara. Ska du koka 200 liter vatten och hålla det bubblande får du ringa forsmark. Annars kanske man kan ta en gammal varmvattenberedare och göra om den lite? Kapa taket och sänk ner bräderna, lägg på taket igen och mickla lite med termostaten så det bubblar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

bearing skrev:Jag tänker spontant att det borde gå att använda värmeelementet ur en en billig vattenkokare.
Tja, det beror väl på hur många år han skall vänta innan det ångat upp.
bearing

Inlägg av bearing »

Det stod inte något krav på tid... Gör det något om det tar två timmar att koka upp vattnet?
Med en värmare i varje ände blir det ju ändå 4 kW, och det är mer än vad solen värmer röret.
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Bara ett varningens ord om Gasol som nämndes här.
Det är energirikt, lätt att köpa och lätt att förvara OM det förvaras rätt.
Helst utomhus, väl ventilerat m.m.
Kolla upp detta, det finns stränga regler, men tillstånd går att ordna om man behöver större mängder.

Några ynka liter gasol-läckage, dålig ventilation och en gnista och du blåser rent en lokal från både inredning och människor. :dead:
labmaster

Inlägg av labmaster »

Min första fråga som jag kanske kan svara på själv med utgångspunkt i att du frågar om hur man skall skapa ånga: Är det första båten du skall bygga? Svaret borde rimligen bli "ja".

Om åvanstående är rätt svar så föreslår jag att du kontaktar en båtbyggare ty där finns naturligvis lösningen på ditt problem. När jag var liten byggde min pappa båtar på löpande band. När en var färdig sålde han den för att börja på ett nytt bygge. Det roliga var inte att åka båt, det var bygget som var huvudgrejen. Pappa använde en teknik som inte krävde så väldans mycket ånga men det var så många år sedan att jag inte minns hur han gjorde. Tyvärr lever han inte längre annars hade du fått svar på två röda sekunder.

Alltså: Uppfinn inte hjulet igen. Kontakta någon båtbyggare och be om hjälp. Berätta att det är en hobby så kommer han eller hon hjälpa dig utan kostnad.

By the way, du kan förmodligen använda varm jordnötolja som du spolar där du skall böja träplankan. Jag minns inte vilken temperatur du behöver upp i men den är betydligt lägre än vattnets kokpunkt. Hittar du inte temperaturen på nätet så kan du kontakta en kolvmakare. De använder jordnätolja när de skall skränka kolvar till vapen.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Köp en ångjanne, koppla slangen från ångjannen till ett avloppsrör i plast. Färdigt. Ångjanne används normalt för att smälta is i frusna rör under mark. Att smälta 15 meter is tar några minuter...Ångmängden och kondensation är således inga som helst problem.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Ha!!

Det var en ångjanne som pappa använde. Jag ringde min pappas bror och frågade ifall han visste vad pappa böjde brädor med. Googla på ångjanne så får du massor av svar.

Lycka till på nattkröken!
svanted

Inlägg av svanted »

att forma träen mha ånga gör att det kan bli ganka vått....
gissar att det finns en viss grad av erfarenhet i båtbyggarkonsten, just vad gäller att fukta träet lagomt under byggtiden...
om man bygger en båt av snickartorrt virke kommer den att svälla sönder när den hamnar i vattnet...
och, om man fuktar brädorna för mycket kommer de att krympa efter en tid och båtfan blir otät....
så det gäller att sno dessa erfarenheter av ngn gammal båtbyggare, med eller utan hans hjälpsamhet,
och göra som de gör.
nu gissar jag bara, rätta mig gärna, om ngn här vet bättre.
Skriv svar