Renovering av rörradio, vad behöver bytas? (siemens fixad)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
einar

Re: Renovering av rörradio, vad behöver bytas?

Inlägg av einar »

ok men jag antar att det inte direkt skadar den att jag gör rent det jag kommer åt :) Vad ska jag ersätta kondingen med för jag antar att dom inte ser lika ut idag. Känns ju lite dumt att sätta i en ny om allt annat är dugligt och original fast det går väl kanske att gömma en i höljet till den som sitter i

Det är förövrigt den radion jag har kvar kartongen till men dessvärre ingen instruktionsbok. Den kommer från morfars sida av släkten och där sparades allt och radion var nog inte billig som ny så den har nog vårdats ömt genom åren. Lite synd att lacken på träet börjat spricka men den är ju långt ifrån ny.
Den känns påkostad också med tanke på högtalarna och att den har en inbyggd MV antenn som går att vrida runt med en ratt på framsidan och lite andra intressanta funktioner.

Sen är den ju fantastiskt fin att se på också :D

edit: läste fel, trodde du menade siemensen som jag la upp bilder på först. Grundigen blir ett senare projekt
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Hej igen!
Jag talar nu om elektrolyten i Siemens-app.
Kolla om den är enkel eller dubbel. Den dubbla modellen var vanligast på den tiden.
Eftersom den brummar mycket så är kanske båda halvorna i kondingen slut. Men om det bara är den ena som är kass kan du låta den sitta kvar och koppla en ny elektrolyt parallellt över den defekta. Men då måste det finnas plats i närheten av originalkondingen. Kom ihåg att spänningståligheten inte får vara lägre än originalkond. Om den gamla kondingen har läckt (vitt pulver vid lödöronen) så koppla loss den helt!
Det finns sådana elektrolyter att köpa fortfarande! :pray:

/Ingvar
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Ja,låt oss ta en apparat i taget.
Ingvar fixar det här så bra så jag ska inte lägga mig i,men jag kan i alla fall bidra med ett litet schema:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Hej Rolf!

Vilket fint schema du kom med! :tumupp:
Här ser man att elektrolyten är 2 x 50 uF.
Blir antagligen svårt att skaffa en sån konding, men 2 x 32 uF finns åtminstone på det ställe som jag hittade.

http://hem.passagen.se/sm3pcq/index.html

EDIT: Missade att de dubbla aluminiumbägarna var slut. :humm: Dock finns det enkla 32uF/450 Volt. Så kan du fästa en block-konding på undersidan, det funkar också.

/Ingvar
einar

Inlägg av einar »

einar

Inlägg av einar »

Vad döljer sig i den mystiska påsen :humm:
Bild

Tydligen så är det någon form av justeringsanvisning (min tyska är inte så bra längre)
Bild

Bild

Och på baksidan, ett schema :D
Bild

Undersidan såg helt intakt och fin ut så jag tror starkt på att det ska räcka med en rengöring av kontakter och byte av konding så ska den gå igen. Överst på bilden syns plåten som volymkontrollen sitter skruvad i så det är bara att skruva lös den så är den lätt åtkomlig för service. Så gör man inte direkt idag :bravo:
Bild

Och här sitter kondingen. Ser lite trångt ut att byta men det ska nog gå
Bild

edit: Jag upptäckte att ena anodsäkringen är mycket ärgad, skulle den kunna orsaka nånting liknande?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Nej det blir avbrott och tyst, alla tipsar om elektrolyterna, jag med.

Protte
Gustav180

Inlägg av Gustav180 »

* Jag ser att det sitter 4 skruvar i botten. Om du lossar dem kan du säker dra ut hela chassit bakåt så blir allt mer åtkomligt. Skalan kan ha klistrat sig lite efter så lång tid.
* Innan du byter kondenstorn, prova med att sätta den nya provisoriskt parallellt med den gamla. Om brummet försvinner då, så kan du montera in den, i annat fall är det inte den kondensatorn. Eftersom kondensatorns hölje är minuspol, kan det vara kontaktfel mellan kondensator och chassie.
* Snyggt att man sänder med serviceanvisningen. Det gjorde man på den tiden. Men skruva inte på några spolar eller kondensatorer.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Jag lovar att avregistrera mej på forumet om det inte är den elektrolyten som är kass. :mrgreen:
Det finns bara den i nätdelen.
Einar - Du kan använda 350 Volts elektrolyten från Elfa.

/Ingvar
einar

Inlägg av einar »

Ska försöka få tag på en sån då. Efter att ha studerat schemat lite närmre ser jag att det är en glättningskondensator och eftersom det hörs rätt tydligt att det är nätstörningar kan det inte vara något annat så jag tror dig :wink:

Var iväg och köpte en flaska kontaktspray idag och då exprimenterade jag lite på dom andra apparaterna först för att se så jag inte gjorde några dumheter.
Philipsen blev bättre men ljudet är fortfarande fullt i störningar och låter grötigt så där är det något mer som inte står rätt till.

Grundigen hade jag egentligen inga förhoppningar om men för skojs skull gjorde jag ändå rent alla knappar och socklar och smorde upp vridkondensatorn eller vad den heter till stationsinställningen som kärvade och pluggade in den.
Jag tryckte på UKV och väntade och sakta började ögat bli grönt och en röst började dyka upp och efter att ha rattat in Bandit Rock (ända vettiga kanalen under 100Mhz här) fungerar den helt perfekt :oops:
Sist jag startade den var signalen svag och brusig och för det mesta fick jag inte ens in någon station men en rengöring gav då en brutal förbättring :bravo:
Bild

Ska blåsa ur den lite damm i morgon och löda fast kabeln till högtalaren som sitter löst samt tälja till ett ben som saknas sen är en radio klar :D Inte illa för en radio som stått kallt och fuktigt på en vind i säkert 40 år
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Philips-radion.

Orent ljud både på AM och FM?
Då ligger felet i lågfrekvensdelen. Antingen är det felaktiga spänningar på slutröret, eller så kan själva röret vara på upphällningen. Minns inte riktigt rörbestyckningen på den, har den ECL82 eller kanske EL84? Kopplingskondingar i slutsteget kan ha läckage, men jag vet inte hur pass du är bekant med mätteknik.

Är ljudet grötigt endast på FM?
Troligen är då diskriminatorn inte rätt avstämd, men det är en sak som orsakas av åldrade komponenter. Att byta EABC80 kan hjälpa och eventuellt MF-röret EF80 eller 89, minns inte vilken typ detta chassit har. Att vrida på trimrar kan jag inte rekommendera om man inte är en erfaren reparatör. Dessutom kan de lätt gå sönder.

/Ingvar
einar

Inlägg av einar »

Orent på alla band ja. Det låter som kass mottagning men det brusar inte när det är tyst och ögat visar full signalstyrka. Dom högre tonerna orkar den inte med helt enkelt. Ibland är den bättre och ibland hopplöst dålig. Sitter ECL82 i den och tyvärr sitter det EL84 i dom andra så jag kan inte låna nåt ur dom heller och prova med.

Mätteknik beror på vad du menar. Börjar väl med dom i sämre skick för att lära mig om inte annat :wink:
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

har man en läckande kopplingskonding så förändras biaspunkten till slutrören och de arbetar inte på sin inställda nivå, det kan överhetta rören och bränna dem, jag skulle kolla kondingarna, smälte ett EL34 på det viset engång, det vek sig på mitten :/
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Suck.
Elementär felsökning (felsökning 101):

Elektrolyter tenderar att bli opolariserade, med tiden, polariseras med en långsamt stigande matning.

Kontrollera alla matningar, mavs på rippel och spänning, därefter kan man börja lite mer avancerad.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Einar, du är välkommen med en rapport när du bytt ut elektrolytkondingen på Siemens-apparaten.
Jag tar en paus från denna tråden nu. :humm:

/Ingvar
Skriv svar