Boris CNC (dar303)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Loeken

Re: Boris CNC (var: Ska köpa enkel PCB/panelgravyrmaskin...)

Inlägg av Loeken »

Ser sjukt bra ut dar303!

Då vi har liknande maskiner tänker jag bara på vad jag saknar när jag ser din fullspäckade fräs :/
Är lite avundsjuk på dina cable carriers (svensk ord?) och dina hem-läges givare.

Sen är jag intresserad av var du köpt det där smidiga skruvstycket :)
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Kul att du gillar den, det mesta är dock Boris förtjänst!
Kabelkedjorna hittade jag i en låda skrot en gång, det finns massor att köpa på Ebay eller på t.ex Solectro.se.
Givarna är också är billiga på ebay.

Skruvstycket är från cnc-plus.de
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jahopp, fick ingen ordning på lutningen så det blev till att strippa maskinen, förhoppningsvis enklare utan all vikt på gejdrarna...
Photo dec 16, 2 19 09 em.jpg
fortsättning följer....
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

En kompis kom förbi för att hjälpa mig i min jakt på den perfekt intrimmade maskinen.
Vi gjorde nog allt i fel ordning och timmarna gick, vi lyckades få in X till 0.07mm gentemot portalen men sen var det stopp...i slutändan blev det inte bättre 0.2 mm fel i X axeln mot bordet så att säga.
Det var lite "vågigt" och slutsatsen är att det nog måste vara bottenplattan som är lite skev trots allt.
Om man svetsar och planar en ram som ett H och skruvar under och sätter fötterna i det så kanske man kan komma ner lite till men eftersom vi inte ska fräsa några tyngre material i denna maskin så väljer jag nog att plana en offerskiva.

Tror ni spindeln och konstruktionen pallar att man planar stålskivan direkt förresten, vad ska man ha för fräs till det?

Nåja, det var i alla fall lärorikt och nu har jag plockat ner maskinen i atomer så jag vet hur allt fungerar och ser ut inuti...och den funkar faktiskt efter hopskruvningen också! :)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Tar ni bara tillräckligt lätta pass så borde den väl klara att planfräsa sig själv, ni borde nog dock inte använda en för grov fräs...
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Är inte bordet eloxerat eller behandlat på nått annat sätt för att inte rosta?
Finns det inget lämpligt material som tex epoxy som man kan lägga på hela ytan och sen planfräsa i det?
Alltså i princip bara "måla" på nått hårt material som man sen planfräser, det är ju så lite som ska rättas till.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Det är inte behandlat, ska inte köra med vattenbaserad kylning så rost är inget problem.

Jag ska testa att planfräsa en mdf-skiva eller en aluskiva som jag har liggande.
...måste bara lista ut vilken fräs jag ska ha, vilken spindelhastighet och vilken matning... :)
Här är en länk till ett VB-program som genererar planingskod i alla fall:
http://www.cnczone.com/forums/visual_ba ... table.html
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

SJälv körde jag en "pocket" i cambam för att plana bordet, funkade bra tycker jag.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag har varit lite upptagen med annat men här kommer en liten uppdatering:

Blev irriterad på att jag inte kunde ta väck spindelmotorn så jag gjorde en liten kontaktlåda för elkabeln och satte en kontakt på spindeln:
Photo jan 11, 11 07 13 fm.jpg
Mer uppdateringar kommer under dagen tror jag!
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Förhoppningsvis så läses detta av nån person med lite erfarenhet av liknande byggen...jag har en fråga om jordning och skärmar.

Jag har försökt att ha en central jordpunkt vid nätdelen och att bara ansluta skärmade kablar i en ända (vid kontrollerboxen)
Hur gör jag med anslutna skärmar (motor och signalkablar), ska de till nätdels-jord eller till 230V-jord...eller ska det rent av vara en anslutning mellan dessa två jordar?
I vissa förstärkarbyggen brukar det vara ett motstånd mellan jordarna har jag för mig, typ 100 ohm.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

ingen som har några jordningstips?

Idag så bytte jag även till Mach3 och Smoothstepper, det har gått ganska bra med några smärre missöden.

På den dator jag fick med så hänger sig Mach hela tiden och man får koppla ur USB:n till smoothsteppern. Den datorn kör primärt Ubuntu och XP-installationen i den är mycket skum, ser ut som ett mellanting mellan XP och Vista. Jag stängde av alla energisparalternativ som fanns men det gick inget vidare ändå.

Jag testade att installera på en annan PC och där funkade det bättre, kan köra 7500mm/minut men den tappar steg/stallar ibland så jag ska nog lugna mig till en lägre nivå även om det är kul med en ballistisk maskin som flyttar sig när man vänder håll...
Är det någon annan med en liknande maskin som kan tipsa om accelerationsvärden och liknande?
Jag satte den på max 6500mm/min och 1500mm/sec i axelleration för alla axlar i brist på kunskap, får se om det funkar.

Jag har byggt en liten burk för att anpassa signalerna från mina induktiva sensorer till g540-nivåerna, använde en ULN2002 som DrLove rekommenderade i sitt bygge.
Photo jan 12, 4 19 25 em.jpg
Här är styrlådan med allt på plats, ganska kompakt!
Photo jan 12, 4 20 51 em.jpg
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Stiligt! Och satan vilka hastigheter det tydligen går att köra med...
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Här är den färdiga interfaceboxen till home-brytarna:
Photo jan 13, 2 42 31 em.jpg
Photo jan 13, 2 47 34 em.jpg
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Snyggt... har du lite bilder på hur du gjort dina brytarfästen så att man kan sno lite idéer? ;-)
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Du ser både X & Y-fästena på bilden med elboxen till spindelmotorn ovan och även tidigare i tråden.

Det är L-profiler med hål och skåror i för justering. På Z har jag en som jag böjt i 90 graders vinkel och satt i ett befintligt hål och på X har jag borrat och gängat ett M4-hål i portalen. Bra med stabilt och samtidigt lättgängat 20mm aluminium!

Till 2x-Y så ska jag fästa dom i de tomma 10mm hålen till portalfästena, de ska få åka med portalen helt enkelt. Detta för att mina lagerhus till kulskruven är i stål och de rår jag inte på att borra/gänga i. En distans på 10-12mm och en liten bit L-profil så blir det bra, använder lagerhusen som material för sensorerna att reagera på.
Skriv svar