Bilmotor som kompressor

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Bilmotor som kompressor

Inlägg av blueint »

Låter enklare att frankensteinmodda tändstiften än att fräsa nytt toplock med den precision som krävs. Denna idén verkar bättre än kylskåpsvarianten iaf.

Är tändstiftsgängorna kompatibla med VVS dimensioner i dom flesta fall?

Kanske utombordare, mopedmotorer, osv fungerar till ändamålet också?
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: Bilmotor som kompressor

Inlägg av hubben »

En liten fyrtakts utombordsmotor med 3 cylindrar vore nog optimalt för detta, men de kostar ju fan och hans moster så det är nog billigare att köpa en vettig kompressor än att slakta sin marina fyrtaktare.. ;-)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35255
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Bilmotor som kompressor

Inlägg av säter »

blueint:
#Borde fungera att till viss del koppla cylindrarna i serie för att öka trycket succesivt.#
Det är väl så alla flerstegskompressorer fungerar?

#Låter enklare att frankensteinmodda tändstiften än att fräsa nytt toplock med den precision som krävs. Denna idén verkar bättre än kylskåpsvarianten iaf.#
Enklare må så vara, men kan vi vara överens om att flödet inte kommer att räcka till?
Utblåskanalen på en bilmotor ligger ju på Ø40mm.
Kylskåpsvariant? Vad innebär det?

svanted:
#bort med hela toppen och ersätt den med en järnplatta och borra i backventiler för varje cylinder#
Det är ju också ett alternativ. Blir lite problem om man ska kombinera med förbränningscylindrar.

#alltså 70/1 i komp#
Det hade ju varit önskvärt.
Nu innebär ju inte 70:1 i komp, att man måste komprimera till 70bar.
Men dess högre kompressionsförhållande, ju bättre verkningsgrad.

Ventilerna på en riktig kompressor är helt infällda i topplocket, så där behöver man bara ha ett spel som garanterar att inte kolvarna tar i, pga glapp i vevstakslager och liknande.
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 5074
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bilmotor som kompressor

Inlägg av gOry »

Hur blir det med vattenkylningen om man kör "järnplatta" i stället för topp, går inte kylvattnet ut genom toppen på en b18/b20?
Kanske går att fixa igenom att leda ut de genom en frostplugg istället!?!?
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Bilmotor som kompressor

Inlägg av blueint »

säter, Kanhända att flödet i ett flersteg inte riktigt flyter smidigt.
sm7tjc
Inlägg: 399
Blev medlem: 23 mars 2008, 15:56:53
Ort: Anderstorp

Re: Bilmotor som kompressor

Inlägg av sm7tjc »

Men visst borde väl tändstiftshålen vara stora nog. De är ju 14mm. Man kan ju lätt få en innerdiameter på 10mm. Med 4 cylindrar skulle den sammanlagda arean motsvara en diameter på 20mm. Man kan få ganska bra blås genom ett sådant rör.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35255
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Bilmotor som kompressor

Inlägg av säter »

Med Ø10mm i utlopp, 750cm³ i cylindervolym, samt 3000r/m, skulle medelströmmningshastigheten bli ca. 475m/s.
Jag tycker det låter högt, över ljudhastigheten.

Men en väldigt kort strypning kanske inte inverkar?
Det får någon som är duktig på att räkna hjälpa till med.
BMI
Gått bort
Inlägg: 496
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:29:08
Ort: Halmstad

Re: Bilmotor som kompressor

Inlägg av BMI »

När jag modifierade tändstiften till backventiler , så blev hålet inte stå stort 8-9 mm ,gängan är väll 14mm på de gamla stiften. Och det blev varmt "mycket varmt" där kommer jag ihåg.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Bilmotor som kompressor

Inlägg av blueint »

Blir samma funktion som för ett kylskåp. Högre tryck = Högre värme.

Tja.. så vem är först med att bygga ett butan-propan-koldioxid-ammoniak baserat kylskåp med bilmotor? :D
sm7tjc
Inlägg: 399
Blev medlem: 23 mars 2008, 15:56:53
Ort: Anderstorp

Re: Bilmotor som kompressor

Inlägg av sm7tjc »

Jag får nog revidera min gissning angående utloppsdiametern. Med 750cc och 3000 varv så blir ju den genomlupna volymen över 2 kubikmeter/min. Det här blir ju en ganska häftig kompressor :-)
Det blir nog ganska stort motstånd med 10mm hål.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7701
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Bilmotor som kompressor

Inlägg av Walle »

Var det svårt att greppa? Det säger väl sig självt att genomströmningen blir tämligen stor. Stor cylindervolym, högt varv.

Med ett utloppshål på endast 10 mm skulle motorn få jobba som fan. Och onödigt varmt skulle det också bli.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Bilmotor som kompressor

Inlägg av blueint »

Fram med borren? :D
bearing
Inlägg: 11675
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Bilmotor som kompressor

Inlägg av bearing »

Men behöver den varva så mycket då?

Redan vid 250 varv per minut ger ju en kompressor på 2 liter en genomlupen cylindervolym på 500 liter/minut, vilket väl räcker för de flesta (hobby).
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Bilmotor som kompressor

Inlägg av DW »

Öka trycket med seriekörning tror jag inte på om du inte har motsvarande volym minskning på nästa cyl.
Inge vits med att pumpa runt samma volym. Har du ingen V8 som du kan köra som en gammal volvo.
Du var inne på elmotor, det tror jag på. Undrar var det optimala varvtalet kommer att ligga.
Har du tänk o genomföra idén?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35255
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Bilmotor som kompressor

Inlägg av säter »

#Har du ingen V8 som du kan köra som en gammal volvo.#
Det är något i stil med det jag har tankar på. Köra en V8 på 4 cylindrar, kompressor på 4st.
Borde inte vara helt orealistiskt att komma upp i 10m³/min. 1-stegs komprimering.
Skriv svar