Bilmotor som kompressor
Re: Bilmotor som kompressor
Låter enklare att frankensteinmodda tändstiften än att fräsa nytt toplock med den precision som krävs. Denna idén verkar bättre än kylskåpsvarianten iaf.
Är tändstiftsgängorna kompatibla med VVS dimensioner i dom flesta fall?
Kanske utombordare, mopedmotorer, osv fungerar till ändamålet också?
Är tändstiftsgängorna kompatibla med VVS dimensioner i dom flesta fall?
Kanske utombordare, mopedmotorer, osv fungerar till ändamålet också?
En liten fyrtakts utombordsmotor med 3 cylindrar vore nog optimalt för detta, men de kostar ju fan och hans moster så det är nog billigare att köpa en vettig kompressor än att slakta sin marina fyrtaktare.. 

blueint:
#Borde fungera att till viss del koppla cylindrarna i serie för att öka trycket succesivt.#
Det är väl så alla flerstegskompressorer fungerar?
#Låter enklare att frankensteinmodda tändstiften än att fräsa nytt toplock med den precision som krävs. Denna idén verkar bättre än kylskåpsvarianten iaf.#
Enklare må så vara, men kan vi vara överens om att flödet inte kommer att räcka till?
Utblåskanalen på en bilmotor ligger ju på Ø40mm.
Kylskåpsvariant? Vad innebär det?
svanted:
#bort med hela toppen och ersätt den med en järnplatta och borra i backventiler för varje cylinder#
Det är ju också ett alternativ. Blir lite problem om man ska kombinera med förbränningscylindrar.
#alltså 70/1 i komp#
Det hade ju varit önskvärt.
Nu innebär ju inte 70:1 i komp, att man måste komprimera till 70bar.
Men dess högre kompressionsförhållande, ju bättre verkningsgrad.
Ventilerna på en riktig kompressor är helt infällda i topplocket, så där behöver man bara ha ett spel som garanterar att inte kolvarna tar i, pga glapp i vevstakslager och liknande.
#Borde fungera att till viss del koppla cylindrarna i serie för att öka trycket succesivt.#
Det är väl så alla flerstegskompressorer fungerar?
#Låter enklare att frankensteinmodda tändstiften än att fräsa nytt toplock med den precision som krävs. Denna idén verkar bättre än kylskåpsvarianten iaf.#
Enklare må så vara, men kan vi vara överens om att flödet inte kommer att räcka till?
Utblåskanalen på en bilmotor ligger ju på Ø40mm.
Kylskåpsvariant? Vad innebär det?
svanted:
#bort med hela toppen och ersätt den med en järnplatta och borra i backventiler för varje cylinder#
Det är ju också ett alternativ. Blir lite problem om man ska kombinera med förbränningscylindrar.
#alltså 70/1 i komp#
Det hade ju varit önskvärt.
Nu innebär ju inte 70:1 i komp, att man måste komprimera till 70bar.
Men dess högre kompressionsförhållande, ju bättre verkningsgrad.
Ventilerna på en riktig kompressor är helt infällda i topplocket, så där behöver man bara ha ett spel som garanterar att inte kolvarna tar i, pga glapp i vevstakslager och liknande.
Hur blir det med vattenkylningen om man kör "järnplatta" i stället för topp, går inte kylvattnet ut genom toppen på en b18/b20?
Kanske går att fixa igenom att leda ut de genom en frostplugg istället!?!?
Kanske går att fixa igenom att leda ut de genom en frostplugg istället!?!?
säter, Kanhända att flödet i ett flersteg inte riktigt flyter smidigt.
Men visst borde väl tändstiftshålen vara stora nog. De är ju 14mm. Man kan ju lätt få en innerdiameter på 10mm. Med 4 cylindrar skulle den sammanlagda arean motsvara en diameter på 20mm. Man kan få ganska bra blås genom ett sådant rör.
Med Ø10mm i utlopp, 750cm³ i cylindervolym, samt 3000r/m, skulle medelströmmningshastigheten bli ca. 475m/s.
Jag tycker det låter högt, över ljudhastigheten.
Men en väldigt kort strypning kanske inte inverkar?
Det får någon som är duktig på att räkna hjälpa till med.
Jag tycker det låter högt, över ljudhastigheten.
Men en väldigt kort strypning kanske inte inverkar?
Det får någon som är duktig på att räkna hjälpa till med.
När jag modifierade tändstiften till backventiler , så blev hålet inte stå stort 8-9 mm ,gängan är väll 14mm på de gamla stiften. Och det blev varmt "mycket varmt" där kommer jag ihåg.
Blir samma funktion som för ett kylskåp. Högre tryck = Högre värme.
Tja.. så vem är först med att bygga ett butan-propan-koldioxid-ammoniak baserat kylskåp med bilmotor?
Tja.. så vem är först med att bygga ett butan-propan-koldioxid-ammoniak baserat kylskåp med bilmotor?

Jag får nog revidera min gissning angående utloppsdiametern. Med 750cc och 3000 varv så blir ju den genomlupna volymen över 2 kubikmeter/min. Det här blir ju en ganska häftig kompressor
Det blir nog ganska stort motstånd med 10mm hål.

Det blir nog ganska stort motstånd med 10mm hål.
Var det svårt att greppa? Det säger väl sig självt att genomströmningen blir tämligen stor. Stor cylindervolym, högt varv.
Med ett utloppshål på endast 10 mm skulle motorn få jobba som fan. Och onödigt varmt skulle det också bli.
Med ett utloppshål på endast 10 mm skulle motorn få jobba som fan. Och onödigt varmt skulle det också bli.
Men behöver den varva så mycket då?
Redan vid 250 varv per minut ger ju en kompressor på 2 liter en genomlupen cylindervolym på 500 liter/minut, vilket väl räcker för de flesta (hobby).
Redan vid 250 varv per minut ger ju en kompressor på 2 liter en genomlupen cylindervolym på 500 liter/minut, vilket väl räcker för de flesta (hobby).
- DW
- Kontakt:
Öka trycket med seriekörning tror jag inte på om du inte har motsvarande volym minskning på nästa cyl.
Inge vits med att pumpa runt samma volym. Har du ingen V8 som du kan köra som en gammal volvo.
Du var inne på elmotor, det tror jag på. Undrar var det optimala varvtalet kommer att ligga.
Har du tänk o genomföra idén?
Inge vits med att pumpa runt samma volym. Har du ingen V8 som du kan köra som en gammal volvo.
Du var inne på elmotor, det tror jag på. Undrar var det optimala varvtalet kommer att ligga.
Har du tänk o genomföra idén?
#Har du ingen V8 som du kan köra som en gammal volvo.#
Det är något i stil med det jag har tankar på. Köra en V8 på 4 cylindrar, kompressor på 4st.
Borde inte vara helt orealistiskt att komma upp i 10m³/min. 1-stegs komprimering.
Det är något i stil med det jag har tankar på. Köra en V8 på 4 cylindrar, kompressor på 4st.
Borde inte vara helt orealistiskt att komma upp i 10m³/min. 1-stegs komprimering.