Bilmotor som kompressor
Bilmotor som kompressor
Är det någon som har erfarenhet, eller annan info, om att bygga om en bilmotor till kompressor.
Det mest intressanta hade varit att behålla ventilarrangemanget, och möjligtvis växla om kamaxeln till 1:1.
Kom inte med inlägg att det är bättre att köpa en riktig maskin. Det vet jag redan.
Det är mera tänkt som ett resonemang, om det är möjligt eller ej.
Det mest intressanta hade varit att behålla ventilarrangemanget, och möjligtvis växla om kamaxeln till 1:1.
Kom inte med inlägg att det är bättre att köpa en riktig maskin. Det vet jag redan.
Det är mera tänkt som ett resonemang, om det är möjligt eller ej.
Re: Bilmotor som kompressor
helt klart funktionabelt, fanns till och med någon modell där man annvände en vw baggemotor med modifiering på två cylindrar, där man ersatte tändstiften med beckventiler och då kunde få ut tryck
hur det var gjort med förgaseriet kommer jag inte ihåg
hur det var gjort med förgaseriet kommer jag inte ihåg
Re: Bilmotor som kompressor
Jag skulle satsa min 50-öring (Dom har ju inget värde längre) på att skippa kamaxeln och i stället sätta klena ventilfjädrar så att den suger in genom alla ventiler. Sedan backventiler i stället för tändstift, och plocka ut trycket den vägen.
Re: Bilmotor som kompressor
Jag tvivlar på att ventilerna, även med klena fjädrar, fungerar som tänkt.
Jag tror inte atmosfärstrycket förmår att öppna ventilen tillräckligt mycket, för att erhålla tillräckligt flöde.
Angående utlopp genom tändstiftshålen, tror du arean räcker till?
Tycker verkar trångt genom ett tändstiftshål.
Jag tror inte atmosfärstrycket förmår att öppna ventilen tillräckligt mycket, för att erhålla tillräckligt flöde.
Angående utlopp genom tändstiftshålen, tror du arean räcker till?
Tycker verkar trångt genom ett tändstiftshål.
Re: Bilmotor som kompressor
Känns ju som att du vill köra tvåtaktventiler, lite onödigt att komprimera luften en cykel utan att släppa ut den. Men räcker det att växla om kamaxeln? Skulle gissa - är för trött för att tänka rätt nu - att du kommer få skumma kamtider med en sån växling. Du vill väl växla 1:1 OCH ha en kam med 180 grader mellan insug/utblås?
Re: Bilmotor som kompressor
#Känns ju som att du vill köra tvåtaktventiler, lite onödigt att komprimera luften en cykel utan att släppa ut den.#
Exakt, tanken är att det ska komprimera luft varje varv.
#Men räcker det att växla om kamaxeln? Skulle gissa - är för trött för att tänka rätt nu - att du kommer få skumma kamtider med en sån växling.#
Man kommer givetvis att få slipa om kammen.
#Du vill väl växla 1:1 OCH ha en kam med 180 grader mellan insug/utblås?#
Ja, det har du nog rätt i. I alla fall blir det i närheten av 180°.
Med den placering nockarna har på en originalkam, blir det nog omöjligt att bara slipa om.
Skulle man kunna tänka sig att öppna utblåsventilen med en luftcylinder som påverkar ventilen vid uppnått kompressionstryck.
Då borde det nästan börja likna funktionen på en riktig kompressorventil.
Exakt, tanken är att det ska komprimera luft varje varv.
#Men räcker det att växla om kamaxeln? Skulle gissa - är för trött för att tänka rätt nu - att du kommer få skumma kamtider med en sån växling.#
Man kommer givetvis att få slipa om kammen.
#Du vill väl växla 1:1 OCH ha en kam med 180 grader mellan insug/utblås?#
Ja, det har du nog rätt i. I alla fall blir det i närheten av 180°.
Med den placering nockarna har på en originalkam, blir det nog omöjligt att bara slipa om.

Skulle man kunna tänka sig att öppna utblåsventilen med en luftcylinder som påverkar ventilen vid uppnått kompressionstryck.
Då borde det nästan börja likna funktionen på en riktig kompressorventil.
Re: Bilmotor som kompressor
Skulle detta fungera i avseende på smörjning mm?
Luft innehåller ju inte så mycket olja..
Kan man använda bränsleingången eller avgasutgången för detta på något konstruktivt sätt?
Luft innehåller ju inte så mycket olja..

Kan man använda bränsleingången eller avgasutgången för detta på något konstruktivt sätt?
Re: Bilmotor som kompressor
Inte?säter skrev:Jag tvivlar på att ventilerna, även med klena fjädrar, fungerar som tänkt.
Jag tror inte atmosfärstrycket förmår att öppna ventilen tillräckligt mycket, för att erhålla tillräckligt flöde.
Jag är helt övertygad om att trycket räcker.
Går ju enkelt att räkna ut vilken kraft som kommer att verka på ventilen.
Säg att tryckdifferensen över ventilen är en halv bar, och att ventilens diameter är 30 mm.
P = 0,5 bar = 50 kPa = 50 000 N/m²
A = 0,03²*PI/4 m²
F = P * A = 50000 * 0,03^2 * PI / 4 = 35 N
35 N motsvarar en vikt på 3,5 kg. Ifall fjäderkraften väljs att motsvara runt hundra gram kommer ventilen öppna redan vid låga tryckdifferenser.
Ifall motorn är flercylindrig borde man ju kunna koppla flera cylindrar i serie för att få högre tryck.
Re: Bilmotor som kompressor
Kör du oljeblandat i bilen blueint?
Smörjning sker underifrån, som vanligt.
Jag tror oxxo att man skulle kunna köra fjäderbelastade ventiler. De behöver ju bara precis stänga vid nolltryck för sedan håller ju övertrycket i cylindern insugsventilerna stängda. Tror det är enklare så, och låta nockarna på kammen bara hålla utblåsventilerna öppna under kompressionsfasen.. då kan du slipa ner insugsnockarna på en originalkam och dreva den 1:1. Se bara till att ventilerna inte tar i toppen på kolven vid övre dödläge.
Smörjning sker underifrån, som vanligt.
Jag tror oxxo att man skulle kunna köra fjäderbelastade ventiler. De behöver ju bara precis stänga vid nolltryck för sedan håller ju övertrycket i cylindern insugsventilerna stängda. Tror det är enklare så, och låta nockarna på kammen bara hålla utblåsventilerna öppna under kompressionsfasen.. då kan du slipa ner insugsnockarna på en originalkam och dreva den 1:1. Se bara till att ventilerna inte tar i toppen på kolven vid övre dödläge.
- FormerMazda
- Inlägg: 6442
- Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
- Ort: Asby (Östergötland)
Re: Bilmotor som kompressor
Men skit i kammen helt och hållet?
Bara kläm i svagare fjädrar som håller ventilerna stängda vid noll-tryck, sätt en backventil i tändstiftshålet. Klart! Är det hålet för litet så finns det säkert plats för att borra upp det.
Sen får man luft av varje varv. På vägen ner så öppnar både avgas och insug och släpper in luft, backventilen håller stängt. På vägen upp så stänger ventilerna och luften går genom backventilen till tank.
Att tänka på är väl att hålla ett minimumvarv på motorn så oljepumpen får upp trycket. Och ta inte bort kammen helt, för annars kommer inget oljetryck bildas.
Är det stötstångsmotor så är det bara att ta bort dom. Är det överliggande kam så "klipp" kedjan eller remmen.
Edit: Inte hålla minimumvarv, det är bättre att säga att man inte ska gå under minimumvarv. Och det borde vara detsamma som tomgång ungefär. Typ 900rpm eller nåt.
Bara kläm i svagare fjädrar som håller ventilerna stängda vid noll-tryck, sätt en backventil i tändstiftshålet. Klart! Är det hålet för litet så finns det säkert plats för att borra upp det.
Sen får man luft av varje varv. På vägen ner så öppnar både avgas och insug och släpper in luft, backventilen håller stängt. På vägen upp så stänger ventilerna och luften går genom backventilen till tank.
Att tänka på är väl att hålla ett minimumvarv på motorn så oljepumpen får upp trycket. Och ta inte bort kammen helt, för annars kommer inget oljetryck bildas.
Är det stötstångsmotor så är det bara att ta bort dom. Är det överliggande kam så "klipp" kedjan eller remmen.
Edit: Inte hålla minimumvarv, det är bättre att säga att man inte ska gå under minimumvarv. Och det borde vara detsamma som tomgång ungefär. Typ 900rpm eller nåt.
- Electricguy
- Inlägg: 12482
- Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
- Ort: Kälmä' typ..
Re: Bilmotor som kompressor
Mycket intressant ide detta!
Skulle vara roligt om någon testade att göra en sån här konstruktion.

Re: Bilmotor som kompressor
Som bonus kan man ju använda en cylinder för att vakuumpumpa..
Apropå trycket, borde man inte kunna få mer än 0,5 bar?, packningar mm borde klara avsevärt mer?
Och tips på lämpliga bakventiler som passar i gängor mm?
Apropå trycket, borde man inte kunna få mer än 0,5 bar?, packningar mm borde klara avsevärt mer?
Och tips på lämpliga bakventiler som passar i gängor mm?
- FormerMazda
- Inlägg: 6442
- Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
- Ort: Asby (Östergötland)
Re: Bilmotor som kompressor
Med tanke på det tryck som blir när bränsleblandningen antänds så borde det gå att få ett jäkla tryck väl?
Re: Bilmotor som kompressor
Ja, övertryck kan du få högre än 0,5bar, men undertrycket i cylindern som ska öppna ventilerna blir ju under 1bar (lufttrycket - den luft som är kvar i cyllen vid övre dödläge)...
Re: Bilmotor som kompressor
En kompis till mig var väldigt inne på att bygga om en volvo b20 motor till kompressor för ett par år sedan.
Han ville att jag skulle fräsa och borra till en tjock plåt som ersättning för topplocket.
Sen tror jag han tänkte använda nåt "flärpbackventilsarrangemang
typ liknande det som finns på vissa kompressorer.
Nu rann projektet ut i sanden så jag vet tyvärr inte hur det hade fungerat i verkligheten.
mvh tommy
Han ville att jag skulle fräsa och borra till en tjock plåt som ersättning för topplocket.
Sen tror jag han tänkte använda nåt "flärpbackventilsarrangemang

Nu rann projektet ut i sanden så jag vet tyvärr inte hur det hade fungerat i verkligheten.
mvh tommy