Redovisning Ny MDF fräs. (Ännu en).

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Rosken

Re: Redovisning Ny MDF fräs. (Ännu en).

Inlägg av Rosken »

Hej

X-IL Du har rätt skall ändra detta när jag kommer hem. Apropå "kantiga" muttrar.
Jag måste själv varit "kantig" när jag skrev detta. Jag fattar inte själv vad jag skrivit :doh:

Peter H Nerre Det där var bra, ska tänka på detta. Kommer att köra tills det börjar "skeva".
Sen får jag göra om det.

Men vad är den ultimata lösningen med "trapetz" och denna lilla maskin som skall fräsa i trä.

Oskars Jag har inte gjort min första "skarpa" fräsning ännu. :oops: Har ingen "fräsmotor" än.

Kenneth
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Blev lite nyfiken på att hitta en bra lösning för detta och sökte lite i forumet, det finns mycket om just glappfria muttrar :? En tråd som behandlar ämnet är denna. Mycket bra och tänkvärt, speciellt intressant är sista inlägget i tråden från "EinarsLilleGosse" som hittat en "färdig" lösning som ser ut att kunna funka skapligt 8)

EinarsLilleGosse: om du läser detta får du gärna berätta hur det funkat för dig nu när det gått en tid...

En annan tråd som tar upp frågan är denna tråd där lösningen är just en fjäder. Eftersom dessa verkar finnas kommersiellt kanske det ändå funkar :humm: Borde bero på belastningen men eftersom du planerar att köra trä kan det kanske gå bra med en fjäder. Själv vill jag kunna köra stål eller i alla fall aluminium så jag är lite skeptisk till fjäderlösningen (här väntar jag med spänning på någon som kör fjäder och ändå klarar stål/aluminium med gott resultat)
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Fick ikväll en gammal 8"-floppy, där är det ju inga belastningar att tala om, men där används fjäder mellan två muttrar för glappfrihet.
Rosken

Inlägg av Rosken »

PeterH Intressant läsning i dessa trådar. Man kan säga "att om detta tvistar dom lärda".
" Anti-backlash nuts" verkar vara fina.
Ska kolla om det går att få tag i priserna på dessa. Men man kör med det man gjort så länge det går.

Kenneth
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Självklart ska du prova själv, lita aldrig på någon annan rakt upp och ner. Men glöm inte att skriva om dina upptäckter och nyfångade erfarenheter, vi andra vill ju veta :lol: Jag har inte riktigt startat med min design av glappfri mutter så detta är högintressant för mig 8)
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

En annan tråd som hänvisar till hur man kan gjuta/forma egna acetalmuttrar som är i det närmaste glappfria.
Har även sett referenser till några som gjutit muttrar av moglice som visst ska vara något teflonbaserat plastic-padding med väldigt bra glidförmåga.
Skriv svar