Glappfri mutter

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Seiko89

Glappfri mutter

Inlägg av Seiko89 »

Hur ska man bygga en glappfri mutter?

vill använda detta:

Bild
Bild

Ideér, ritningar, svar?
Tekko

Inlägg av Tekko »

Du kan förspänna 2st muttrar mot varandra så att glappet försvinner men inte så tajt att det går tungt.
Användarvisningsbild
Seiko89

Inlägg av Seiko89 »

Men hur ska man sedan fästa dom i tex ett block för att flytta en axel? har du någon bild som kan göra det hela lite lättare?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Du fäster tex den ena muttern i blocket och låter den andra vara fri på gängstången med med en kraftigare fjäder emellan dessa två muttrar och göra så att den lösa muttern kan vrida sig så den följer med den andr muttern. Denna princip fungerar inte för allt och speciellt inte för tyngre grejer då fjäderspänningen måste vara så hög att det orsakar för hög friktion istället. Det finns dock andra viranter på hur du kan göra med speciella muttrar som kläms åt på gängstången så att glappen minskar ordentligt på så vis i stället.

Edit: lade till ett förtydligande om den lösa muttern
Senast redigerad av Henry 31 oktober 2007, 00:24:52, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Seiko89

Inlägg av Seiko89 »

ska skissa lite i sketchup och se om jag har fattat principen

Edit: Tyvärr går det inte i sketchup, men om jag har fattat rätt så ska muttrarna sitta ihop med varandra med hjälp av en fjäder emellan? men hur ska man fästa fjädern i muttern? svetsa?
Användarvisningsbild
Seiko89

Inlägg av Seiko89 »

En fråga till, glappar verkligen muttern så mycket så att det behövs åtgärdas? är det inte viktigare att lägga lite extra tanke/kraft på "viktigare" delar?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Allt är ju helt beroende på vilken precision du vill ha och hade du nöjt dig med tex hela + - 1 mm fel så behöver du inte ha några glappfria muttrar då det normalt inte är så stora glapp på skruvar och gängstänger. Behöver du däremot säg 0.01 mm så är det en helt annan sak och då får man kolla upp detta lite mer. Skall det sedan vara ännu bättre än det så börjar denna del bli det man kan behöva få lägga ner mest tid på då det börjar bli svårhanterbart och mer eller mindre omöjligt om man bygger själv såvida man inte har tillgång till speciella grejer, lager och dylikt. Men visst resten måste ju också vara stabilt så att det tex inte är vingligt eller så för då kvittar det fullkomligt hur bra precision man än har.

Ja ett sätt är att sätta en fjäder emellan muttrarna och den lösa muttern kan du tex sätta fast i blocket på ett sådan sätt så att den kan röra sig lite och följa med den fasta muttern men inte sitta fast så att inte fjädern gör någon nytta. Fjädern behöver du inte sätta fast i något utan båda muttrarna sätter du fast men den ena på ett sådant sätt att den inte kan vrida sig runt sin egen axel men samtidigt ändå kunna rör sig lite längs med gängstången.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jag tvivlar starkt på att du kan bygga en glappfri mutter av det du visar på bilderna.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Nej det kan han inte men med en till mutter och en starkare spiralfjäder så kommer han ialf ett steg närmre.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Varför en rund mutter? Varför inte en sexkantmutter? Den blir lättare att sätta fast så den inte snurrar runt.

Eftersom fjädern måste vara starkare än det motståndet som man fräser, eller hur man nu ska förklara, så kommer det att gå väldigt trögt i muttrarna. Har man svagare fjäder, så får man glappfritt bara åt ena hållet, och det är ju inte glappfritt. :D

Det är just där som det är viktigast att allt snurrar lätt. En av orsakerna att använda kulskruvar är just att få så lite friktion som möjligt i skruven. Då ska man väl inte kämpa för att det ska bli större än nödvändigt, eller???
bearing

Inlägg av bearing »

Går det inte att kompensera för glapp med mjukvaran. Så att motorn går några steg extra i vändningarna?
(Om det är till CNC den ska användas alltså.)
H.O

Inlägg av H.O »

Det går att kompensera med mjukvara, men det är ett dåligt sätt att kompensera en "dålig" mekanik. Fungerar bra för en del, mindre bra för andra och inte alls för några beroende på vad det är man gör med maskinen. Det låter enkelt - "bara att köra några extra steg när man vänder håll" men i praktiken är det inte riktigt så enkelt. Det bästa är att "bygga bort" glappet. Men som vanligt, det hänger på vad man har för mål och preferenser.

/H.O
idiotdea
Kontakt:

Inlägg av idiotdea »

Jag hade en idé om att bygga en glappfri mutter med 2 st av den typ du visar. För tillfället har jag tyvärr ingen skiss eller ritning av den.

I sin enkelhet går det ut på att ta ett rör vars inre diameter är något mindre än mutterns yttre diameter. Svetsa fast ett flatjärn längs med röret, så att det från ändan ser ut ungefär som Ω. Svetsa sedan fast 2 öronpar på motsatta sidan av flatjärnet, ca. 2 mm mellan öronen och lämpligt avstånd mellan öronparen. Fast med konstruktionen i svarven, och sedan svarvar/brotchar/borrar man upp innerdiametern till samma som mutterns ytterdiameter. Efter det sågar/humlar (är det svenska?) man upp hela röret i längdriktningen _mellan_ öronen. Har man då tänkt till och borrat hål i flatjärnet för fastsättning i maskinen, och hål i öronen för att kunna spänna fast muttrarna, så har man en "mutter" med justerbart glapp.

Jag hade själv tänkt använda denna typ av konstruktion, men för tillfället lutar det väl lite mer åt att köpa/göra glappfria muttrar i plast istället. Men jag är relativt säker på att denna konstruktion skulle fungera, frågan är bara om det är värt att lägga ut allt arbete på det, när det verkar finnas lättare lösningar som fungerar lika bra.

Kanske försöker jag rita upp en skiss av konstruktionen senare... i så fall lägger jag in den här i tråden.
Användarvisningsbild
Seiko89

Inlägg av Seiko89 »

tack för alla svar!

Naturligtvis som kommer man ju andvända 2 muttrar, tyckte bara det va lite onödogt att lägga in samma bild 2ggr? trodde ni förstod det, men men.

Så ni menar att det kommer vara ganska svårt att ta fram en glappfri mutter för min konstruktion?, finns det andra material som kan andvändas istället för muttern, läste nått om plast. hur skulle detta då fungera och hur bra kommer det fungera på min design?

Ni vet inte någon hemsida eller liknande som säljer glappfria muttrar till trapersstänger?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Glappfria muttrar finns inte, tom kulskruvar måste ha glapp för att kunna gå runt. Det beror på vad man har för krav, gängstång från järnhandeln har inte jämn stigning, inte jämn diameter och är inte säkert raka.

Jämn stigning är bra om man räknar varv på skruven för läges pos.
jämn diameter är bra om man vill ha litet glapp (stångens tjockaste del måste gå igenom muttern och då glappar den smalare.

Rakhet är bra för annars så vill muttern wobbla eller så måste man öka glappet.

Frågan är, vad har det hela för toleranskrav?

Protte
Skriv svar