Lundgren's CNC fräs, Arboga Combimatic II 640

Berätta om dina pågående projekt.
Lundgren
Kontakt:

Re: Min CNC, ASM 640 Combimatic på 3 ton!

Inlägg av Lundgren »

Nu skall vi se här, Heidenhain är ett (vad jag tycker) mycket enkelt programmeringssystem när det gäller 2D körning / borrning / cykler osv det man inte klarar av utan måste ha hjälp utav en annan dator är egentligen bara 3D körning!

Valet av styrsystem var för mig enkelt då jag jobbar som CNC programmerare / VR-underhåll och kör just Heidenhain system (dock TNC 430) som kan en del mer än just TNC 155 (men duger dock gott åt mig i hemma verkstan)

Frakten kostade X000:- (mycket mindre än när jag köpte min förra båt iaf som var ca 9m * 2.54m)

Min verkstad är på ca 70kvm och huserar en del maskiner sedan tidigare denna är dock den första NC styrda!

Yes det var den som såldes på Blocket med dåliga spindellager, har kollat sprängskisser och det verkar sitta 4st "vanliga" lager i nosen och inte NN lager? MEN det låter jag vara osagt än så länge tills jag fått hem den och plockat ner den!

Gick miste om en likadan som såldes på blocket för några månader sedan för 30k men den var dock fullsmetad med BT40 hållare!

Har tillgång till en truck som tar 13 ton så det skall väl gå bra att lossa den och så har jag skaffat mig maskinskridskor osv så den skall nog kunna komma tillrätta utan större omsvep efter att jag plockat bort spåntråg och huvar osv, som sagt min dörr är bara 1.8m och maskinen är 2.5m.

Bifogar lite fler bilder på maskinen och några på min verkstad!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
gotis

Inlägg av gotis »

Ganska övertygad att det sitter 4st VK-lager, kolla måtten, jag kan ha en uppsättning.
Lundgren
Kontakt:

Inlägg av Lundgren »

å det skulle sitta fin fint du gotis. Hör av mig i nästa vecka då jag har fått hem den förhoppningsvis. Stort tack än så länge.
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Översta bilden till vänster = planslip, vi hade en precis likadan på vår verkstad.
Trevlig liten sak :D
//Per
Paxmax

Inlägg av Paxmax »

PerE, Ja!! vilken söt planslip!! jobbets planslip äter saker (upp till) 500mm breda och 1200mm långa.
-gäller och hålla sig undan för bordet stannar inte om man kliver innanför och ställer sig i vägen, ser ut och kännas ungefär som att bli påkörd av en bil.
MatsN

Inlägg av MatsN »

Lundgren skrev: Bild
Går elskåpet att sänka nånting? Tänkte mest om man skulle springa på en för jag har bara 2,40 i min verkstad :cry:
H.O

Inlägg av H.O »

Även om det gör det så ser det, att dömma av bilderna, ut som att spindelmotorn och kabelkedjan till den samma sticker upp (minst) lika mycket när Z-axeln är i sitt översta läget. (Om inte verkar det lite korkat att sätta skåpet så högt från början).

Du kanske kan höja taket "lokalt" just över maskinen så att Z-axeln har nån stans att ta vägen?
MatsN

Inlägg av MatsN »

Får sätta en taklucka där :lol:
Lundgren
Kontakt:

Inlägg av Lundgren »

Nu är det dags för en FYLKING, ÄÄNNTTLLIIGGEENN!!! på Torsdag kommer min CNC Fräs hem! JAAA! :

Det tog tid men det var det förhoppningsvis värt! ;)
Lundgren
Kontakt:

Inlägg av Lundgren »

Finally!!

Inte en dag för tidigt haha! :D
Men den som väntar...

Bild

Bild

Bild

Bild

Om ni undrar varför jag börjat demontera den innan jag ens fått in den är för att spåntråget är 2.5m brett och min port är bara 1.8m så det blir lite pyssel med att få in den! ;)

Men va gör väl det när det ÄNTLIGEN är hemma!
Lundgren
Kontakt:

Re: Lundgren's CNC fräs, Arboga Combimatic II 640

Inlägg av Lundgren »

Ja då har den äntligen kommit på plats då och börjat provköras lite, har kommit underfund med hur ATC'n funkar ;)

Ja det återstår en MASSA städning sen skall det rivas inför byte av spindellagren!
Återkommer!
Lundgren
Kontakt:

Inlägg av Lundgren »

Gissa vad min son heter?

Någon admin får MER ÄN GÄRNA flytta denna tråden till mekatronik då det inte är ett projekt utan bara lite presentation och roliga saker som händer med min CNC fräs!
gotis

Inlägg av gotis »

Snyggt!

Men rackarns vad det låter illa, har du fått reda på lagermåtten ännu?
se upp så de inte nyper, då kan d bli dyrt!
Lundgren
Kontakt:

Inlägg av Lundgren »

Hej Gotis näe fy mig men jag har faktiskt inte kollat ritningarna än men jag sk ner till verkstan på tisdag så då ska jag kolla upp det, så du får snart ett pm mvh!
Lundgren
Kontakt:

Inlägg av Lundgren »

Jaha då var operation renovering av spindel igång!
Började riva ner den igår och skall fortsätta idag, man kan väl säga som så att det var ju inte en dag för sent!

Har lite att göra nu...
Bild

När det är isär skall jag bara bekräfta att det är 71913 och 71914 lager jag skall ha sen är det bara att handla och se glad ut! :D

Blir nog billigt & bra med 5 spindellager! ;)

Bild
Skriv svar