Det är inget speciellt skumt med den här kopplingen, men lite av sporten här är ju att åstakomma önskad funktion med minimalt antal komponenter. I det här fallet är det en bieffekt att vippan oscillerar, men märk väl att vi pratar om låga frekvenser, typ 1Hz vilket snarare gör bieffekten till en feature
Och nej, man behöver inte trycka länge för att den ska slå om heller, och tidskonstanten för R1/C1 är vid eftertanke nog ganska lagom för att avstudsa sensorn. Hur snabbt man kan trycka för att toggla vid varje tryckning vet jag inte exakt, men i praktiken trycker man sällan snabbare än 0,2-0,5s och det bör funka här också. Kortare filtertid ger bara större risk för studsar.
Det ska knappast vara nödvändigt med schmittriggeringångar hellre för att det ska fungera, men frekvensen blir nog lägre. Som jag också skrev funkar nog de flesta inverterande CMOS-grindar för ändamålet dvs även 4093.
Och vill man nu absolut inte ha oscilleringen så räcker det nog med att ändra R1 till 10M.
Dessvärre ligger alla mina lab-prylar i flyttkartonger så jag kan inte provbygga just nu.
/Joakim