göra en strömbrytare av en touch skärm?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Electricguy

Re: göra en strömbrytare av en touch skärm?

Inlägg av Electricguy »

Bild
hoppas att bilden fungerar.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

har du spänningsregulator? prova att ta spänningen till relät o reglerat av en spänninsregulatorn, serie koppla ett motstånd om det behövs till relät. Men börja med att sätta en diod över relät om det inte funkar gör det andra.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

jag kör allt på stabbat labbaggregat. ska testa och se om jag får till nåt.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Kom om tänka på .... du har ju inget motstånd tilll trissan som drar relät, sätt ett där på 10k mot basen. Det vet jag iaf att jag skulle ha gjort. Lika funderar jag på vad som händer med ingången på 7476:an när du inte trycker ner nån knapp, flyter nivån omkring, hur ser det ut med ingångsmotståndet på 7476? Har du provat en pullup motstånd?
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

ska testa med ett motstånd på basen. glömde att rita in att jag har ett 10K motstånd på ingången kopplat mot Vcc för ingången ska gå i jord när den är "aktiverad"
jah

Inlägg av jah »

Ungefär så här skulle jag försöka lösa problemet.

Bild

Ev kan man byta ut motstånd-transistor-relä-diod mot en effekt-NMOS om lasten är galvaniskt kopplad till kretsen.
Motstånd-transistor kan också bytas mot en mindre FET om man så önskar (en komponent mindre).
U1 kan bytas mot andra varianter bara det är en inverterande grind med CMOS in-/utgångar.

Kretsen har egenheten att den oscillerar långsamt så länge sensorn är påverkad, och man kan laborera med R1/C1 för att ändra frekvensen.

Strömförsörjningen är schematisk ritad som ett batteri, men det är bara att använda valfri matning 5-15V.
Dessutom en väldigt strömsnål krets (förmodligen bara några uA) när reläet inte är draget (eller alltid om transistor/relä byts mot en FET).

Glöm inte att koppla ingångar på oanvända grindar till GND.
Senast redigerad av jah 5 januari 2010, 09:49:23, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Finns väl ingen självhållning i den kretsen? Men om han sätter sin flip-flop IC mellan UB1 och R3 så blir det nog gott mos ......... :)
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

R2 fixar till självhållningen så visst fungerar det :D

Protte
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

okej ..... cool och enkel design i såfall. :)
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

det är något skumt med jah's koppling.... varför vill du att den togglar sakta när du håller på tochpanelen? Den ska väl byta läge varje gång du trycker på den (om du släpper upp emellan). Nu blir det väl så att om du trycker två gånger snabbt efter varandra så ändras läget bara en gång.... du måste hålla in eller vänta tills kondensatorn laddat upp innan den kan byta läge igen....

Istället för att utgå från ett schema och hoppas man gillar vad som händer är det kanske bättre att precisera vad man vill ska hända först och sedan designa kretsen efter det?

Dessutom bör man nog använda en 4093 istället för 4011 i det här fallet.
vippan funkar klockrent med en LED på utgången. men när jag kopplar en trissa på utgången så blir det som att köra utan vippa. d.v.s att den bryter igen så fort man slutar trycka på skärmen.
det är 7476 du använder?
återkopplar du samma utgång som du drar till transistorn?
har du basmotstånd? prova att öka det med 10x
har du kondensator mellan gnd och vcc ?
jah

Inlägg av jah »

Det är inget speciellt skumt med den här kopplingen, men lite av sporten här är ju att åstakomma önskad funktion med minimalt antal komponenter. I det här fallet är det en bieffekt att vippan oscillerar, men märk väl att vi pratar om låga frekvenser, typ 1Hz vilket snarare gör bieffekten till en feature :D

Och nej, man behöver inte trycka länge för att den ska slå om heller, och tidskonstanten för R1/C1 är vid eftertanke nog ganska lagom för att avstudsa sensorn. Hur snabbt man kan trycka för att toggla vid varje tryckning vet jag inte exakt, men i praktiken trycker man sällan snabbare än 0,2-0,5s och det bör funka här också. Kortare filtertid ger bara större risk för studsar.

Det ska knappast vara nödvändigt med schmittriggeringångar hellre för att det ska fungera, men frekvensen blir nog lägre. Som jag också skrev funkar nog de flesta inverterande CMOS-grindar för ändamålet dvs även 4093.

Och vill man nu absolut inte ha oscilleringen så räcker det nog med att ändra R1 till 10M.

Dessvärre ligger alla mina lab-prylar i flyttkartonger så jag kan inte provbygga just nu.
/Joakim
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

ok, den kanske funkar bra då... om man inte håller för länge... då växlar den igen...
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

okej, såhär grabbar! jag har löst alla mina problem nu! :P jag satt och pillade med en av mina PLC:er och jag hittade en funktion som hette alternate. och det visade sig vara en bistabil vippa, så nu kommer jag använda den.
Skriv svar