Lägg på lite lod på spetsen innan du börjar värma på kortet/benet. Detta lod skapar en värmebrygga som gör att värmen går över lättare. En helt "torr" spets är jobbigt att löda med och du får det fenomen du beskriver.
Tillför lodet på andra sidan komponentbenet i skarven mellan ben och lödö.
Det fluss som finns i lodet räcker normalt.
Att lödningen blir lite matt är helt normalt för
blyfritt lod.
Blyfritt lod kräver även lite högre temperatur.
Det är klart enklare att löda med blyat lod, speciellt för en nybörjare.
Så länge du håller på att löda och håller lödpennan i handen så brukar man inte behöva göra rent den. För mig är det en reflex att torka av spetsen mot svampen när jag tar pennan ur stället. Om du märker att du börjar få en massa fluss och skit på spetsen så torka av den.
Tänk på att svampen bara ska vara fuktig. Krama ur den hårt. Är den för blöt så kyler du ner spetsen.
Tänk också på att lägga på lite lod på spetsen innan du sätter tillbaka pennan i stället. På det sättet så finns det hela tiden ett skyddande lodlager och spetsen blir blank och fin när du torkar av den inför nästa lödpunkt.
När det gäller att klippa i efterhand är det precis som andra har sagt att du ska använda en enkelfasad tång för att undvika en chockvåg i komponentbenet som kan skada komponent och/eller lödfog.
ELFA 80-443-23 är ett exempel på en lämplig tång för jobbet.
Om du jämför med 80-443-64 så ser du skillnaden.
Edit:
Såg att du redan hade fått tipset om att lägga på lod på spetsen under tiden jag satt och skrev. Nåja - då har du fått det från flera håll och vet att det är ett bra tips.