Badrumsbygge nr 2

Berätta om dina pågående projekt.
Niklas-k

Re: Badrumsbygge nr 2

Inlägg av Niklas-k »

Vad jag har hört så skall det kunna bli mögel på vanligt gips även om det är rätt gjort men därmed inte sagt att det blir fuktskada. Utan att de kan bli hälsofarligt den dag det skall rivas upp!
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Istället för papp är där glasfibermatta med alla dess fördelar som bara är att den inte möglar och att de kostar 350 spänn istället för 80-90 :roll:

Reglerna håller visst på att ändras igen om jag inte missuppfattat det hela så vi får se :mrgreen:
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Okej, glasfiber möglar inte nä, plus att det är starkare, synd att den är typ 4 ggr dyrare bara.

Herre jösse vad ofta de byter regler o normer det kan inte vara lätt att vara plattsättare eller snickare. :shock:
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

orvar-e:Ja ska visst bli något med zooner där man måste ha skitgipsen och sen resten kanske man får ha vanliga vem vet :roll:

Dagens jobb, har nu gipsat klart väggarna :whoho:

Bild Bild

Fick avlöda rörhuvarna och sen återlöda dem men hålen blev iaf på rätt ställe :)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Vart är glory-hålet? :lol:
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

jahapp då har man googlat på glory hål fast på engeska ....... :sick:
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Niklas-k skrev:Vad jag har hört så skall det kunna bli mögel på vanligt gips även om det är rätt gjort men därmed inte sagt att det blir fuktskada. Utan att de kan bli hälsofarligt den dag det skall rivas upp!
Visst det blev mögel fast man följde de gamla byggreglerna. Men om man inte har dubbla fuktspärrar så är det ingen risk.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Eftersom väggarna är klara så får man börja med taket helt lovligt :)

Pang tjoff färdigreglat:
Bild Bild Bild

Flyttat utsuget lite så det hamnade mellan reglarna samt en bild ovanifrån där man ser fästklamren för rören till spot:arna:
Bild Bild

sm2wmv:Det kommer ;)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Hehe, den sista bilden får mig att tänka på gamla tiders sovvagnar, brukade alltid be att få ligga överst då man var liten skit (på den tiden det fortfarande gick att åka natt tåg utan att vara milionär). 8)
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Satt på en skiva i snedtaket samt uppbyggnad av taket:
Bild Bild

Isolerat på andra sidan fönstret. Vips så är ena sidan klar, har även satt ett hörnjärn (ej på bilden):
Bild Bild
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Jobbat på idag:

Sista snedtaksgipset monterat, samt det lilla under fönstret, även två av takgipsen är monterade:
Bild Bild Bild

Extra ultranöjd är jag med fönsterbrädans övergång till takgips:
Bild Bild
Har skarvat på fönsterbrädan för att få en snygg övergång, både skruvat och limmat med PU-lim så det "borde" sitta :mrgreen:

Snipp snapp nu är det bara en enda gipsbit kvar att sätta :happy:
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

v-g skrev:Ej på bild är att jag demonterat rören för handfatet för att borra genom gipset(skall sitta till höger om det på bild ovan) från baksidan, detta för att få EXAKT passning på gipset över rören, detta är oerhört svårt (iaf för mig) annars, blir lätt en 5mm glipa runtom. :roll:
Har man inte täckplattor/brickor som gör att sådant inte syns, samt fyller ut glipa med något lämpligt? (Iofs är det ju dumt att få glipa om man kan slippa)...
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Jorå det täcks av brickan så det är inga problem egentligen, sen kommer kaklet utanpå också. MEN det är nog lite av prestige och jag gillar när saker är tajta och att det inte ser ut som om man kapat ut hålen på måfå, kalla det perfektionism ;)

För övrigt har inte ett piss hänt som man ser, det som pågår nu är spackling, slipning av spackel sen slipning igen tråkigt som :evil: och dammigt som bara den.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Jobbat på lite men tyvärr inte mycket som syns, mest slipa, spackla torka sen om igen. Det är slitigt detta alltså, många moment! :doh:

Nåväl efter detta så har jag målat på våtrumsgrund utspätt 50% med vatten sen ett lager outspätt sen på med väv (på väggarna) och sen ännu ett lager. I taket är det bara utspätt+1 lager.

Bara sparmålningen tog 2½ timme första gången :vissla:

Där det INTE är väv ska det kaklas. Ett överlapp om 5-6 cm är det men syns kanske inte 100% pga att väven inte överlappar så mycket ;)

Färgen kommer alltså gå en bit ner bakom tätskiktet till plattorna.

Bilder:
Bild Bild Bild

Bild Bild Bild
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Målat både första och andra varvet med vitt i taket och takfönstret. Bilder kommer så småningom, blev iaf görbra som de säger i götet. :D
Skriv svar