Själva kärnan till problemet är precis det
danei skriver detta troligen pga att man inte har tid att låta byggfukten torka ut.
Har man ett läkage är det ett problem oavsett vilken skiva man har bakom. Det enda dessa skitskivor skyddar mot är enormt små läkage som inte är stora nog att man måste riva allt och inte små nog att självtorka.
Jag tror att det mest är för byggfukten. Mina sitter ju skruvade i trä ändå och ALLA infästningar (armaturer, väggbrickor (för vatten), hyllor handfat etc) skall ju vara fästa i en regel av plåt eller trä. Men var kommer då vattnet läka? den svagaste punkten är som alltid en genomföring och vad sitter där när man bygger med trä?
Vore jag proffs och byggde åt någon annan så är skitgipsen det enda jag skulle sätta in likadant rekommenderar jag inte andra att bygga med vanliga gips fastän jag gör det själv.
Jag följer ju reglerna därför att jag inte kommer att ha kakel i hela badrummet utan endast i ett hörn sen kan man väl tvista om det just där då skulle sitta
supergipsen som står mot allt i fuktväg, jag vet inte om det blir kakel ända upp till snedtaket där det är ännu inte bestämt.
Tänkte bo i huset minst 10-20 år sen får vi se, den stackare som köper skiten sen får nog blåsa det hela ändå.
Vanligt gips kostar 90 spänn ett
supergips 350 en viss skillnad, hade det vart 160 så hade jag kört på dem men nu är det inte ett alternativ alls.
Sen är det stående 60mm spåntad panel som utgör yttervägg och ingen plast finnes, däremot tror jag det är en vindpapp längre ut i väggen.
Mao torde jag vara bra safe om jag inte fetklantar mig med tätskiktet