Tackar för komplimangerna, kul att man kan vara en källa till inspiration - om jag bara kunde bli färdig nån gång också och inte bara snacka/skriva om bygget...
Min budget (eller ska vi säga prognos) låg på 50kkr inklusive maskinen - det sprack...

Jag har en komplett lista på precis ALLT jag köpt och hur mycket det kostat, börjar bli jobbig läsning.... Om jag räknar bort sånt jag köpt men inte kan använda, så har jag lagt ut ca 25.000 på styrningen och 5.000 på maskinen (utöver maskinen i sig alltså). Det jag har kvar att köpa nu (vad jag vet) är olja till centralsmörjningen och växellådan, annars har jag "allt".
Visst finns det saker jag kunnat snåla in på men jag tycker det är kul att göra det ordentligt från början. Det tråkiga med det är när man får göra om för att det inte fungerar....

Det är lätt att få med sig alla de "stor puckarna" som motorer, encodrar, drivsteg, strömförsörjning och ev. kulskuvar men man glömmer lätt "små" saker som kuggremmar och hjul, kabel och kontaktdon, relän och kontaktorer, ett skåp att bygga styrningen i, förskruvningar, kopplingsplint, en dator att köra maskinen med plus ev. programvara osv osv. Det är sånt där som, var för sig, "inte kostar så mycket" men när man lägger ihop det så blir det lusentappar av det.
/Henrik.