Peka ut rätt riktning åt CNC-nybörjare. (Inköp avklarat!)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
H.O

Re: Ändrad rubrik: Peka ut rätt riktning åt CNC-nybörjare.

Inlägg av H.O »

Hej,
Tackar för komplimangerna, kul att man kan vara en källa till inspiration - om jag bara kunde bli färdig nån gång också och inte bara snacka/skriva om bygget...

Min budget (eller ska vi säga prognos) låg på 50kkr inklusive maskinen - det sprack... ;-)

Jag har en komplett lista på precis ALLT jag köpt och hur mycket det kostat, börjar bli jobbig läsning.... Om jag räknar bort sånt jag köpt men inte kan använda, så har jag lagt ut ca 25.000 på styrningen och 5.000 på maskinen (utöver maskinen i sig alltså). Det jag har kvar att köpa nu (vad jag vet) är olja till centralsmörjningen och växellådan, annars har jag "allt".

Visst finns det saker jag kunnat snåla in på men jag tycker det är kul att göra det ordentligt från början. Det tråkiga med det är när man får göra om för att det inte fungerar.... :oops:

Det är lätt att få med sig alla de "stor puckarna" som motorer, encodrar, drivsteg, strömförsörjning och ev. kulskuvar men man glömmer lätt "små" saker som kuggremmar och hjul, kabel och kontaktdon, relän och kontaktorer, ett skåp att bygga styrningen i, förskruvningar, kopplingsplint, en dator att köra maskinen med plus ev. programvara osv osv. Det är sånt där som, var för sig, "inte kostar så mycket" men när man lägger ihop det så blir det lusentappar av det.

/Henrik.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

AndreasL
Har du ringt Hallblom på Tecnolift och kollat om maskinen finns kvar?
AndreasL

Inlägg av AndreasL »

säter skrev:AndreasL
Har du ringt Hallblom på Tecnolift och kollat om maskinen finns kvar?
Har inte funnits tid för det än och jag har ev ett annat spår att utarbeta under veckan.
Men jag ska ta tag i Hallblom om det visar sig vara återvändsgränd på mitt "hemmaspår".
Slippa frakta långt är stor fördel inser man snart när det handlar om såhär stora pryttlar.

Uppskattar dock tipset enormt och vem vet, det kanske är givande som tusan. :tumupp:
Dr. Rob

Inlägg av Dr. Rob »

Jahaaa... en jahaaaupplevelse...

Andreas, är det möjligt att du & jag brevväxlat en del på sistone, angående en liten fräsmaskin? Och du vill alltså peta in lite CNC-teknik i den, det är det som är baktanken... Åkej!

Jo, det har jag också funderat lite på. Inte så mycket, men det kanske går. Jag ska titta lite senare vad det finns för svängrum att bygga i, ifall man kan peta in kulmuttrar åssådär.

Världen e liten, så jag utgår ifrån att det är så...

.

(*Senare tillägg... åfan; kanske tog fel på person. Sorry. Men ändå, jo det funkar nog.
AndreasL

Inlägg av AndreasL »

Tjena Doktorn,

Nä, detdär känner jag inte igen...men bara för det så är det ju inte ointressant. Tvärtom! 8)

Så om ingen annan tingat saker osv så får du gärna höra av dig via PM eller liknande och berätta vad du har för kul saker.

Oavsett så är det alltid kul att se och höra om maskiner och man kan åtminnstånne få nga nya ideer.

Så ingen skada skedd, bara roligt med fler galningar med projekt. :tumupp:

MVH
Andreas
AndreasL

Inlägg av AndreasL »

Tror bestämt att jag för en stund sedan begick antingen mitt livs största misstag eller så är det ett rent lyckokast... :roll: *hjälp*

Bild

Ursäkta lite grynig mobilbild.

Nu ska den "bara" hem till verkstan oxå...ställas upp i våg, kopplas in, bytas batteri, matas parametrar, läras hur den körs...
Hoppas att det går att lösa transporten inom inte allt för många veckors tid.

Ingen renodlat hemmabygge, men om (Läs: när) elektroniken och servona börjar strula, då lär inte jag vara människa till att reda ut det utan hjälp från mer erfarna personer.

Känns inte helt fel dock. 8)
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Peka ut rätt riktning åt CNC-nybörjare. (Inköp avklarat!)

Inlägg av tecno »

Vad är det för maskin du köpt? En Maho eller?
AndreasL

Inlägg av AndreasL »

Stämmer.

En MAHO MH500C med 4:e axel. (Vertikal...B-axel?).

Har ju nga år på nacken men väldigt låga driftstimmar, möjlighet att fräsa både vertikalt och horisontellt, 40-kona...
Det är väl lite snabbfakta om det som kan anses som fördelar.

Får väl återkomma om det finns intresse med lite mer intryck och fakta när den väl är igång.

Dock är man ju skadad av naturen så redan finns det väl nga ideer på vad man skulle kunna göra för att utöka användningsområdena lite.

Dels skulle man kanske se sig om efter ett fast fräsbord eller på ngt annat vis se till så man kan bulta fast en större bordsyta där stabiliteten är bibehållet ok. Tips på div olika lösningar mottages tacksamt.

Dels har jag funderat lite över att bygga ett svarvchuckfäste till horisontellaxeln likt en kille på CNCzone gjorde med sin fräs. Men det är långt ifrån prio ett, men en kul sak att ha i bakhuvudet om behovet att svarva lite mer komplicerade saker än supportsvarven erbjuder skulle uppstå.

Jaja, nu ska jag ut och leta pantburkar så jag kan föra över pengarna, jaga fram en transportbil och sen få den att leva som den ska. :)
Användarvisningsbild
Eson
Kontakt:

Inlägg av Eson »

Maho är fina grejer, en verktygsmakar maskin. Har nog kostat ett par miljoner ny.

Är den NC-styrd? Jag har ingen aning om hur svårt det är att få den att styras från en dator med samma elektronik. Men det är nog en riktigt fin kontroller i den.
AndreasL

Inlägg av AndreasL »

Ja, MAHO har ju ett riktigt bra rykte hos "de som kan detta med maskiner".

Nu är denna dock rätt gammal och med det följer att styrsystemet inte riktigt håller nutida nivå i antal k minne, grafik i skärmen (saknas helt) osv osv. Dessutom är det väl den maskin som byggs om minst till modernare styrsystem om de ens gör det någonsin. Särskillt på hobbynivå.

Men som H.O sa, Gör den det du vill, varför bygga om den?

Så innan man får sådana dumma ideer ska vi se till att den går och vilken version av mjukvara etc den har.
Drömmer om att den är uppgraderad så pass att drip feed funkar, men det är inget som direkt tyder på det.

Så vi tar en sak i taget och går via handknackade småcykler till ngn vettig postprocessor och sen får man se.
Vore ju dock grymt trevligt om man på ngt vis kunde få maskinen att prata med en PC på ett obehindrat vis likt drip feed även om den från början saknar denna funktion. Som ickeförstående mekanist tycker man att det borde gå att "bulta på lite extra moderna minnan på vägen/vid sidan om" som kunde hjälpa originalsystemet att hålla reda på lite mer saker sammtidigt. :roll: :wink:

På de maskiner med drip feed ska det vara 3-delade minnen där en del läser, en arbetar med körningen och en tömmer. Allt sker kontinuerligt och man kan teoretiskt ha hur stora program som helst. Vore fint att få till en dag kanske.

Likaså ska det gås igenom huruvida det är 2 el 3 axlar simultant.
Annars får man försöka se sig om efter div nycklar som ska finans för att låsa upp alla funktioner.
Allt enligt expertisen.

Så, vem slänger ihop en liten piggy back-box till MAHO:n?
Inom bilkretsar finnas detta till insprutningssystem...och det brukar i 13 fall av 12 funka kass. :roll: :humm: :wink:
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Verkligt fint objekt Andreas! :tumupp:

Mycket trevligt att den har 4:e axel redan. Och spindlar på båda håll! Man kan nog använda styrningen även för ett arrangemang där 4:e axeln ligger horisontellt också. Är nuvarande B-axel i sjäva verket Ditt fräsbord? Vad blir kvar om Du tar bort B-axeln?

Hur drivs axlarna? Med kulskruvar?

Har den normala gejdrar (sk box-gejdrar) eller linjärstyrningar med kulor eller rullar i??

Var är projektstatus nu? Lite bilder då och då skulle vara fint.
AndreasL

Inlägg av AndreasL »

Tackar Vikingen.

Projektstatus har varit pinsamt statisk sedan jag sist postade.
Maskinen står tom kvar hos säljaren. :oops:

Men så sent som idag grävde jag efter den kille jag helst skulle vilja ha att hjälpa mig med transporten.
Visst, det går nog relativt enkelt att lösa detta själv med lite hjälp från vänner och familj samt lite ihoplånad transportutrustning. Men för de pengar det handlar om känns det nästan dumsnålt att inte ta allternativet "stooora bilen med jättekran".

Japp, 4:e axeln är en fin bonus och precis som du säger borde det inte vara nga problem att "vrida om" styrning/servon för att få till en mer traditionell A(?)-axel.

Stämmer att B-axeln (rund platta, ca 400mm diameter) är fräsbordet.
Hade gärna luskat fram ett fast originalbord och allternera med för tuffare eller större körningar.
Vi får väl se vilka behov och möjligheter som krävs och erbjuds.
Originalbordet är mer eller mindre en ren vinkelhylla, men det gör ju inget om skydd, bultdelningar etc etc passar rakt på...

De mer detaljerade frågorna, som jag borde ha svaret på såklart, får jag återkomma med efter spaning av lite datablad/manual eller då jag kunnat gå igenom maskiner än mer nogrant.

Senaste dagarna har dock suget att ta tag i detta projekt växt till sig ordentligt och så ska oxå ske.
Med avslutat racingsäsong inbillar jag mig iaf att lite tid ska finnas över efter det att jobb, hus och alla andra projekt fått sitt. :roll: Lovar då visa mina pinsamt låga kunskaper i ämnet maskinbearbetning.

Hets, påtryckningar och all form av tips och hjälp lär iaf inte göra processen mer långsam.
AndreasL

Inlägg av AndreasL »

Man kan väl säga att "ert tjat" redan hjälp till.

Transport preliminärbokad.
Får se om det blir innan eller efter helgen.

*hjälp*
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Kör hem skrotet till mig direkt, adress via PM :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
AndreasL

Inlägg av AndreasL »

Det säger du techno. :roll:

Men hur skulle det gå?
Just MAHO och de gammla Deckelmaskinerna är ju ökända att aldrig konverteras av hobbyister till tex Mach3 pga sin komplexitet. :wink:

Men det är kanske ändå lösningen...
Du lånar maskinen och fixar ett plug n play-kit som direktersättning för 432-systemet.
Självklart skitbilligt och simpelt att fixa på plats...med bibehållen eller förbättrad prestanda såklart. :D

När du klarat av 432 kan du ge dig på Deckel:s Dialogsystem.
När du är klar lär du bli stor hjälte kan jag lova. :tumupp:
Skriv svar