Har läst en tid här och insett att viljan och behovet av en cnc-fräs börjar bli så pass stort att jag iaf kan fråga er DIY-experter om lite grundläggande tips.
I korta ordalag...
Jag är maskiningenjör med flera års erfarenhet av racing med bilar med allt vad det innebär. Mekande, tillverkning av delar, löda ihop elektronikboxar etc etc. Expert på ngt av ovanstående är jag doch absolut inte, men jag reder mig hyffsat i den mekaniska världen.
Tillgång till "manuell mekaniskt verkstad" finns i form av fräs och supportsvarv + en massa andra bra maskiner.
Då till mina frågor:
Är det ngn som har koll på http://www.lowcostcncretrofits.com?
Ska man ens tänka tanken att tex konvertera en gammal Värnamo U2 fräs med ngn av deras större konverteringskit?
Finns det enklare/bättre/billigare lösningar ni skulle föredra?
Det som till talar mig med ovanstående är att det är så nära P n' P man kan komma...right?
Ska jag börja koppla själv och bygga allt från grunden likt H-O:s extremprojekt kommer jag aldrig bli klar och kunskapen saknas dessutom.
Låta "storfräsen" vara som den är och köpa en billig, defekt, cnc som men byter styrsystem på?
Köpa en enklare, mindre fräs och bygga på den?
Det som gör att den ideen känns lite ohållbar är att fräsning av alu är absolut nödvändigt och egentligen stål oxå för den delen...
Kan dock leva med om hastigheter osv inte är avsedda för massproduktion.
Det räcker om mindre serier och prototyper kan trilla fram med tolerans värd namnet. Finns möjligheten till CNC kan jag ta en del extra tid om det är vad det kostar.
Jag vet att jag inte gör det lätt för mig då kraven är höga, kunskaperna varierande inom området samt plånboken "halvtom"...

Så vad har ni experter för goda råd?