Hur driva HBLED med AVR och PWM?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

> Mer info så får du fler förslag på lösningar

Jag ska driva 3st. 3W LED. ~350mAh/LED.
Lyckades hitta ett datablad på BTS5215 men inte nån att köpa.
Fick det just att fungera hyffsat med en BC548B (30V 0.2A) och en vanlig LED men det kommer inte räcka. Vill gärna att det ska vara så strömsnålt som möjligt därför jag letar efter typ switchat IC. Sen driva allt med en switchad väggloppa.

Lite glad att jag lyckades med transistorn på första försöket. Nu har man väl lämnat stenåldern bakom sig :)

Edit: Såg att electrokit hade BTS412B2 och BTS629A.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Definitivt ingen stenålder längre! :)

Ska du gå vidare och spara ström (värme) så kan du bygga vidare på AVR- kretsen. Då är du state of art på riktigt. :D

Du behöver (förutom det du redan har):

en spole/färg
en diod (schottky)/färg
en kondensator (100nF eller större)/färg

Dessutom får du byta FET till en som kan sitta mot matningsspänningen. Dvs. en "high side driver" eller en p-kanal FET. IRF9520N bör fungera.

Samt byta strömbegränsningsresistorn till en strömavkänningsresistor (0,1 - 1,0 ohm).

Principen är att du skickar strömmen genom FET, spole, LED och resistor. Du mäter strömmen i resistorn med AD-ingång på AVR. När strömmen vuxit till 350mA slår du från FET. Som fortsätter att leverera ström, genom att bilda en mot EMK som kortsluts mot GND med dioden, när strömmen börjar sjunka slås FET'en till igen och strömmen byggs upp på nytt. Du behöver alltså tre AD-ingångar och tre PWM-utgångar på kretsen.

Jag är inte så bra på att dimensionera spolar i switchade kretsar, dessutom måste man veta matningsspänningen. Det är inte bra att använda samma matning som till AVR.

Du ser hur du ska koppla om du tittar på strömvägen jag beskrev. I övrigt kopplas dioden med katod mot drain på FET, samma punkt som ovansidan på spolen. Anod mot GND. Kondingen kopplas mot anod på LED och andra sidan mot GND.

Ska man skriva program till det vill man väl inte offra dyra LED om det blir för hög ström. Att begränsa strömmen till ett säkert värde förstör switchmöjligheterna. Medans du provar ut programmet (kretsen) kan du använda ett gäng seriekopplade dioder som får leka LED. Seriekoppla till samma spänning som LED'en ska ha. Koppla över dessa seriekopplade dioder en billiga 20mA led med ett strömbegränsningsmotstånd. Sedan kör du med oscilloskop över strömmätningsresistorn tills du får programmet att fungera.

Ursökta den dåliga beskrivningen men du får återkomma om det är något du vill gå vidare med.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Mindmapper, Du får gärna lägga upp en skiss på hur du menar ;)
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Hade tänkt försöka klara mig från det. :(
Har en dator jag inte vill installera Eagle på just nu!
Jag kan nog få till något lite senare. Paint, textgrafik eller en skiss via mobilkamera...
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Finns ett alternativt sätt. Om man t.ex. tar ett batteri som driver en lysdiod där man kan bryta kretsen med en strömbrytare.

Batteriet (1)+ (2)-
Strömbrytare (3) (4)
Resistor (5) (6)
LED (7) -Anod (8 )-Katod

Nätlista:
1-3
4-5
6-7
8-2

Kanske du kan göra motsvarande? ;)
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Då kör vi :)

Batteri (1)+ (2) -
FET (3) source (4)Drain (5) Gate
Spole (6) (7)
LED (8 ) anod (9) katod
R1 (10) (11)
C1 (12) (13)
D1 (14) katod (15) anod
AVR (16) PWM utgång (17) AD-ingång
R2 (18 ) (19) 100ohm
R3 (20) (21) 1-10kohm

Nätlista:
1 - 3 - 21
4 - 6 - 14
7 - 8 - 12
9 - 10 - 17
11 - 2 - 15 - 13
5 - 18 - 20
16- 19

Hoppas det blev rätt. Ska kolla på ett papper sedan jag postat.

EDIT: Kom ihåg att det ska vara resistor mellan AVR och Gate samt pull-up resistor mellan gate och +. La till dessa i nätlistan

Edit2 Nu har jag kollat på ett papper och det stämmer för mig. 8)
Användarvisningsbild
Spruft

Re: Hur driva HBLED med AVR och PWM?

Inlägg av Spruft »

Tack för det upplägget Mindmapper! Förhoppningsvis återkommer jag när jag kan urskilja mina händer i den här dimman :D
Användarvisningsbild
Spruft

Re: Hur driva HBLED med AVR och PWM?

Inlägg av Spruft »

Nu fungerar koden och elektroniken. Nu måste jag köpa en RGB SuperLED.
Kolla gärna in min nya elektronikblogg för jag har skrivit lite utförligare om vart jag är påväg. Finns även en liten filmsnutt där på vart jag ligger nu.

http://isakstinkering.blogg.se/category ... ojekt.html

Har lite funderingar kring den där "algoritmen" till encodern. Jag har ingen encoder än men har sett en del bättre begagnade industriencodrar på ebay. Vill ha en optisk encoder med lite tyngd i som ger ifrån sig fina vågor. Har bara läst att folk haft problem med debouncing osv. med dom billiga mekaniska. Eller om jag gör en egen optisk enkoder med låg upplösning som får man får snurra fort.
Skriv svar