Använda Oscilloskop?

jeja2000
Kontakt:

Använda Oscilloskop?

Inlägg av jeja2000 »

Hej,. Är ny på detta med oscilloskop. Jag har en mätprob. Jag har ju förstått att man ska koppla in proben på det man vill kolla, men måste man ansluta jorden från oscilloskopet också?

Med min prob följde det med en kabelstump med krokodilklämma i ena änden och en halv ögla i ena änden som jag antar att man ansluter på proben. Ska man änvända denna till?

Om vi antar att jag vill kolla en fungerande stereo för att se hur det ser ut. Ska jag koppla proben på plus och krokodilklämman på minus på högtalarutgången?

Mvh Jeja2000
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

En spänning är alltid en potentialskillnad mellan två punkter, så du måste ansluta även GND-signalen till något för att få ett mätresultat. Den ansluts till nollan på ditt mätobjekt. Observera att många oscilloskåp har jordad GND via vägguttaget och det är lätt att kortsluta en utgång om den inte ansluts till motsvarande nolla i apparaten. Sedan ansluter du proben på den signal du vill mäta.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

För att vara 100 säker, anslut alltid klämman till apparatens hölje.

Skall du mäta utgången på en förstärkare behöver du antingen en sk differentialprob (Hutlöst dyra) eller ett tvåkanaligt oscilloskop, där du inverterar ena signalen och adderar ihop dem (standard funktioner på ett tvåkanaligt skop).

Och du, mät INTE nätspänning, det kan vara livsfarligt..
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Nerre

Inlägg av Nerre »

Ett allternativ till diff-prob är att mata scopet (eller det man mäter på) från en fulltrafo (där jorden alltså inte passerar rakt igenom). På jobbet matar vi i stort sett alla oscilloskop via trafo just av den anledningen.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Vilket kan vara fullständigt livsfarligt, beroende på instrument.

INTE att rekommendera för en amatör.
jeja2000
Kontakt:

Inlägg av jeja2000 »

Nu börjar det klarna lite iallafall. Tack alla som orkar med alla konstiga frågor.

Vad är det uttaget på oscilloskopet som är märkt med jordtecken till för?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Jord/Chassianslutning/skyddsjord
Skriv svar